Linux-laptop < 4000 kr. Chromebook?

Permalänk
Medlem

Linux-laptop < 4000 kr. Chromebook?

Jag ska köpa en laptop som jag tänkte köra linux på. Den ska användas nästan enbart för surf. Inget spelande eller video-uppspelning.

Budget: Helst inte över 4000 kr. 5000 kr är absolut max.

Krav
12-14 tum
Bra kompatibilitet med linux

Önskvärt
Bra batteritid
Låg vikt

Bryr jag mig ej om
Hårdiskutrymme
GPU

När jag söker på prisjakt så inser jag att det nästa endast är Chromebook som uppfyller mina krav, t.ex. Toshiba Chromebook CB30-102 eller Samsung. Det är ett linux-baserat OS så jag vet att kompatibiliteten finns. Däremot är det lite krångligt att få in linux vad jag kan förstå. Finns det laptops med motsvarande prestanda och utseende som inte är Chromebook?

Permalänk
Medlem

Det är ju nästan bara att ta det billigaste du kan hitta. Dessa såg bra ut för priset.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2743668,2753472,2732428,...

Sedan måste du ju slänga i en SSD också. Totalt pris kommer ändå vara under 3,5k.

EDIT: 256GB kaaaaaan vara lite överdrivet för en linux-surf-laptop.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Ser ju väldigt trevligt ut, prismässigt i alla fall.

Hur är det med Acer nu för tiden? Tidigare har jag sett tester på att det är den värsta skiten man kan köpa, som har halva levnadstiden mot Asus, Dell, Lenovo?

Det kanske är bara jag som inbillar mig, men har fått för mig att laptop/hårdvara av billigare märken ofta är svårare att få att lira i linux, en mer "etablerad" hårdvara. Vet inte hur det är i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonUH:

Jag ska köpa en laptop som jag tänkte köra linux på. Den ska användas nästan enbart för surf. Inget spelande eller video-uppspelning.

Budget: Helst inte över 4000 kr. 5000 kr är absolut max.

Krav
12-14 tum
Bra kompatibilitet med linux

Önskvärt
Bra batteritid
Låg vikt

Bryr jag mig ej om
Hårdiskutrymme
GPU

När jag söker på prisjakt så inser jag att det nästa endast är Chromebook som uppfyller mina krav, t.ex. Toshiba Chromebook CB30-102 eller Samsung. Det är ett linux-baserat OS så jag vet att kompatibiliteten finns. Däremot är det lite krångligt att få in linux vad jag kan förstå. Finns det laptops med motsvarande prestanda och utseende som inte är Chromebook?

Jag vill minnas att man kan köra en otroligt förenklad version av VM över det hela så att man kan använda sig av båda operativsystemen man använder men jag är helt inne på samma sak som du.

Skälv har jag mer tittat på HP's alternativ än Samsungs.. Lite orelevant kanske men sköna prislappar på Ebay:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonUH:

Ser ju väldigt trevligt ut, prismässigt i alla fall.

Hur är det med Acer nu för tiden? Tidigare har jag sett tester på att det är den värsta skiten man kan köpa, som har halva levnadstiden mot Asus, Dell, Lenovo?

Det kanske är bara jag som inbillar mig, men har fått för mig att laptop/hårdvara av billigare märken ofta är svårare att få att lira i linux, en mer "etablerad" hårdvara. Vet inte hur det är i detta fall.

Acer i billigare prisklasser vet jag inte, men vad jag hört är det fortfarande ganska taskig kvalitet på dem. Jag skulle iaf valt Asusen, dels för att Asus brukar hålla rätt hög kvalitet, och dels för att jag titt som tätt blir tvungen att använda VGA.

Hur bra linux kommer fungera behöver du knappast fundera på. Det brukar inte vara mer än att installera och så är allt klart. Oavsett hårdvara (nåja, nästan ).
I de här datorerna handlar det ju bara om en Celeron med integrerad grafik och det kan jag inte tänka mig att stödet skulle vara något annat än perfekt för.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Något som vet om det finns bra för stöd för touch-skärm i linux? I annat fall kan man alltid köra dual boot.

Blev lite sugen på Asus Transformer, så får jag både enkel surfdator och surfplatta, för endast 500 kr mer, SSD på köpet. Den verkar ha fått mycket bättre reviews än Asus X200MA. Tankar?

(Skärmen är lite mindre än jag önskade, men får man en touch-platta, så kanske det väger över).

EDIT: Såg nu att både Transformer och Lenovo Miix 2.0 har dåligt stöd för linux. Så det får nog bli en X200MA, tyvärr.

Något som vet hur det är med Acer aspire switch sw5-011? Får blandade signaler när jag googlar.