Garantiärende på Netonnet, trasiga hörlurar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Garantiärende på Netonnet, trasiga hörlurar.

Hejsan gott folk, har en liten fråga till er då min polare har hamnat i en liten situation med Netonnet där han köpte ett par Logitech G35 hörlurar som sedan gick sönder, hörlurarna föll inom garantin och netonnet tog tillbaka dom och istället för att leverera han en ny produkt (dom hänvisar till att lagret som han köpte dom på inte längre har dom inne) så får han bara ett tillgodokvitto och inte sina pengar tillbaka. Han är inte speciellt intresserad av att ha ett tillgodokvito på netonnet då han nästan aldrig handlar där och vill ha pengarna tillbaka, jag undrar nu bara hur det står till med detta, får dom göra så här och ifall dom nu inte får det är det någon som skulle kunna hitta var i KKL han kan hänvisa dom till så han får sina pengar tillbaka istället för en obrukbar papperslapp?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Från kommentarerna till konsumentköplagen:

Så kallade "tillgodokvitton" kan också lämnas vid byte av en felfri vara men inte vid reklamation, de regleras inte i KKöpL utan är frivilliga åtaganden från säljarens sida...
Köparens risk med att godta tillgodokvitto är att om säljaren hinner gå i konkurs eller säljer till annan näringsidkare så har kunden bara en oprioriterad fordran i säljarens konkursbo eller en fordran hos den förste säljaren och vanligtvis blir det svårigheter att få kravet tillgodosett i sådana fall.

https://lagen.nu/1990:932

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av Destromath:

Hejsan gott folk, har en liten fråga till er då min polare har hamnat i en liten situation med Netonnet där han köpte ett par Logitech G35 hörlurar som sedan gick sönder, hörlurarna föll inom garantin och netonnet tog tillbaka dom och istället för att leverera han en ny produkt (dom hänvisar till att lagret som han köpte dom på inte längre har dom inne) så får han bara ett tillgodokvitto och inte sina pengar tillbaka. Han är inte speciellt intresserad av att ha ett tillgodokvito på netonnet då han nästan aldrig handlar där och vill ha pengarna tillbaka, jag undrar nu bara hur det står till med detta, får dom göra så här och ifall dom nu inte får det är det någon som skulle kunna hitta var i KKL han kan hänvisa dom till så han får sina pengar tillbaka istället för en obrukbar papperslapp?

Är det en reklamation som gjorts eller är det ett garantiärende?

Gigabyte GA-Z170N-WIFI | Intel i5 6600K | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance 16GB | MSI GTX 1060 3GB | Intel 540 SSD 120GB, 180GB & 240GB | BitFenix Phenom mATX

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2002

De har inte rätt att ge honom ett tillgodokvitto. Han ska ha pengarna tillbaka eftersom köpet hävs.

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av iFraja:

Är det en reklamation som gjorts eller är det ett garantiärende?

Garanti men köpet hävs då dom inte kan leverera en ny produkt, skall med han till Netonnet i ullared imorgon och hänvisa dom till vad som gäller för han som stog i reklamationen sa att dom bara tillhandahåller tillgodokvitton när det gäller sånt här och inte pengar tillbaka, tänker ge dom alternativen att antingen ge han en likvärdig produkt (i detta fall då dom inte kan leverera g35 så är det den trådlösa varianten som gäller då det var formfaktorn han fastnade för.) Eller ge han pengarna tillbaka han är nöjd i vilket av fallen som helst så vill dom inte leverera en likvärdig produkt så lär dom få hosta upp pengarna för något tillgodokvitto godkänner han inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av iFraja:

Är det en reklamation som gjorts eller är det ett garantiärende?

Nyfiken, vad skulle det göra för skillnad i det här fallet? Skulle man vara i ett sämre läge som konsument för att garantitiden inte gått ut? Det låter ju helt barockt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Jul 2001

Han skall ha en ny likadan vara eller pengarna tillbaka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Han ska ha en ny likadan vara heller en liknande ersättnings vara och då är det kunden som har rätten att kräva vad som är en rimlig ersättningsvara (denna vara kan då vara dyrare).
dvs kunden kan säga att det var för dessa saker/spec jag köpte just denna vara och det är dessa som är det viktiga för mig och då ska en ersättningsvara kunna erbjuda lika heller bättre saker/spec på just dessa punkter.
Finns det då tex en vara som är betydligt dyrare så kan butiken istället välja att häva köpet.

Hävs köpet så kan dom erbjuda pengarna till kunden i vilken form dom vill tex presentkort/tillgodokvitto/kontanter/insättning på konto,kort MEN kunden kan KRÄVA att få tillbaks pengarna på samma sätt som varan betalades med.
Dvs betalades det kontant så har kunden rätt att kräva kontanter, betalades det med kort kan kunden kräva att få pengar tillbaks på kortet (kunden kan ju givetvis fråga om den kan få kontanter istället för insatt på kortet men butiken behöver ej godkänna det).

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2001

Hur gick det i Ullared?

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10
HP Dv7- 1040| Intel C2D 8400 | Nvidia 9600 Gt M | 3GB Minne | 320 GB Hd |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Oj jodå han blev till slut erbjuden pengar tillbaka då jag sa att dom inte kunde lämna ett tillgodokvitto på garanti (deras svar var "jodå det kan vi visst det göra, så har vi alltid gjort och kommer alltid att göra", sen fick han läsa utdragen ur KKL och var inte så glad i att lämna tillgodokvitto längre) fick även milersättning men någon likvärdig produkt fick han inte, det närmaste likvärdiga produkten som fanns var Logitech g930 som kostade 500 spänn mer än vad han gav för sitt g35, med milersättningen som vi fick så handlade det sedan om 250 spänn. Men det spelade ingen roll sa han då detta tydligen inte var tillräckligt för att dom skulle kunna ge han G930 som likvärdig, påpekade även här vad KKL sa men det spelade ingen roll och polaren blev förbannad, fick pengarna och gick och köpte headsetet på annat ställe för ett bättre pris så allt är väll lugnt nu men netonnet kör med ena jävla fula sätt i min mening.