Be quiet! Dark Rock Pro 3 + i7 950 kylningsproblem

Permalänk
Medlem

Be quiet! Dark Rock Pro 3 + i7 950 kylningsproblem

Hej!
Jag har en i7 950 som går på stock clock (3.06ghz), Jag upptäckte att tempen gick upp till runt 70 grader vid spelande med originalkylaren och bestämde mig för att byta den för att få ner tempen lite.
Jag köpte en Dark rock pro 3 och monterade den, tempen går dock fortfarande upp till runt 70 grader trots att jag har haft av den 3 ggr och rengjort och lagt på ny kylpasta varje gång.
Jag har även monterat 2st 120 mm i toppen som drar ut luften och fram sitter det 1x 140 mm och 1x 120 som blåser in luft, Bak sitter det 1x 140mm som drar ut luften.
Jag har ett Define R4 chassi med fönster.
Är det någon som kan ha någon aning om vad som kan vara fel?, jag har provat med Arctic silver 5 kylpasta och den medföljande utan någon framgång.
Idletemp: mellan 45 - 53 grader.
/XTRINO

Permalänk
Medlem

70 grader är inte mycket. Vad mäter du tempereaturerna med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

70 grader är inte mycket. Vad mäter du tempereaturerna med?

Okay, jag har läst att i7 950 inte bör vara över 70 grader?, Jag använder HWmonitor för att kolla tempen, har provat med realtemp och core temp också och dem ger samma temp.
men det som är konstigt är att det inte blev någon tempskillnad alls trots att jag bytte till en mycket större kylare?
Jag såg dock att där var ett litet märke på undersidan av kylflänsen på Dark rock kylaren och när jag hade haft av den första gången så var där 4 silvriga märken i hörnen, det såg dock inte ut som att det skulle vara något som anligger mot själva cpu:n.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att det är i själva monteringen du göra något fel (obs: gissar). Kolla det här youtubeklippet https://www.youtube.com/watch?v=x4_5L0Zq298 och se om det är något du har missförstått av instrux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jochman:

Jag gissar på att det är i själva monteringen du göra något fel (obs: gissar). Kolla det här youtubeklippet https://www.youtube.com/watch?v=x4_5L0Zq298 och se om det är något du har missförstått av instrux.

Det är den guiden jag har följt och den sitter fast ordentligt så det går inte att skruva in mer :).
Jag ska plocka av det imorgon och prova att lägga på lite extra kylpasta då han ser ut att ha rätt rikligt med kylpasta i videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XTRINO:

Det är den guiden jag har följt och den sitter fast ordentligt så det går inte att skruva in mer :).
Jag ska plocka av det imorgon och prova att lägga på lite extra kylpasta då han ser ut att ha rätt rikligt med kylpasta i videon.

Du ska ha ungefär ett riskkorn med kylpasta. Tar du förmycket kan kontakten mellan kylaren och cpun försämras och ge dig ännu sämre temperaturer. Vilken kylpasta använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Du ska ha ungefär ett riskkorn med kylpasta. Tar du förmycket kan kontakten mellan kylaren och cpun försämras och ge dig ännu sämre temperaturer. Vilken kylpasta använder du?

Jag har lagt som ett riskorn, Jag har provat både med den medföljande kylpastan och med Arctic silver 5.