Felande Fractal Design Silent 140mm (ej nya R2)

Permalänk
Medlem

Felande Fractal Design Silent 140mm (ej nya R2)

Köpte och monterade min nya dator i sign för ett par veckor sedan och tänkte att jag skulle köpa ytterligare en till fläkt till chassit som redan har 2st 140mm R2 fläktar. Åkte till den lokala datorbutiken och en Fractal Design Silent 140mm fläkt av den äldre modellen (ej r2) köptes då de inte hade R2 i lager. Åkte hem med fläkten och monterade in den i chassit, kopplade den direkt till moderkortets tredje plats för chassifläkt. Startade datorn och gick in i bios för att kolla att den funkade. Fläkten är specad för 700rpm +/- 10% men den visade istället att den hade hastighet fr ca 780rpm till 52000rpm och mellan dessa värden fladdrade sedan rpm värdet. Har monterat om kabeln till de andra chassifläkt anslutningarna för att testa men samma problem även på dessa. Fläkten har ibland även vart något seg att starta men den kom igång efter nån halvminut. Har även kopplat in chassits orginl r2 bakfläkt till anslutning 3 på moderkortet men det funkar perfekt så inget fel på anslutningen.

Åkte till butiken och fick en ny likadan fläkt direkt eftersom de inte hade tid att testa den just nu. Åkte hem och monterade fläkten och till min förvåning uppvisar den exakt samma problem med rpm värdet som den första fläkten men denna har ytterligare problem att starta. Fläkten rycker till men sen händer inget fören jag knackar halvhårt på fronten där den är monterad ovanför chassits R2 fläkt. Knackar jag inte på den så startar den inte alls.

Ringer butiken igen och berättar om felet och de tycker precis samma som mig att det är konstigt med två krånglande fläktar på rad. De skulle skynda på testet av första fläkten jag köpte och sedan höra av sig per telefon under eftermiddagen igår, ingen som ringt än men de kan ju naturligtvis ha mycket att stå i innan de har tid att testa fläkten.

Efter jag ringt så plockar jag ut fläkten ur chassit och ställer den bredvid datorn och kopplar sen in den igen på moderkortet för att testa men den uppvisar samma problem även där, seg att starta och behöver lite starthjälp. Visar fortfarande fel värde på rpm.

Måste väl vara fel på fläkten då båda original chassi fläktarna i övrigt funkar perfekt, inga problem att starta eller att den visar fel rpm. Den gamla fläkten verkar också vara lite kärv med sämre lagring då den stannar flera sekunder före chassits R2 fläktar

Finns det fler som har problem med dessa fläktar av den gamla versionen? Har fractal design problem med sina äldre fläktar?

Skall be att få pengarna tillbaks och köpa R2 fläktar som fungerar.

Spelar in två filmklipp för för att kunna bevisa att jag inte pratar skit, länkar till dem nedan. Har även skickat länkarna till butiken. Det är inte datorn som låter, jag bor på nb och de klipper gräset utanför balkongen.

Klipp 1 med startproblem

Klipp2 med knasig rpm värde

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Insåg nu att jag kan ha lagt inlägget lite fel, bord kanske legat under Chassi och nätagg? Eller?

@Moderator: Kanske du kan flytta tråden till rätt ställe? Och samtidigt ändra min länk till denna tråd jag skrivit i Fractal Design tråden?

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |