Permalänk

ny, billig smartphone

inatt välte jag med cykeln och då somnade min Xperia V in för gott. jag är nu i behov av en ny smartphone, men den får inte vara för dyr. har kollat lite på nexus 5. mina krav är:

• billig

• android

• tålig (ska inte gå sönder hur lätt som helst)

alla tips tas tacksamtemot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av turtlepineapple:

inatt välte jag med cykeln och då somnade min Xperia V in för gott. jag är nu i behov av en ny smartphone, men den får inte vara för dyr. har kollat lite på nexus 5. mina krav är:

• billig

• android

• tålig (ska inte gå sönder hur lätt som helst)

alla tips tas tacksamtemot!

http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/vattentat-mob...

Permalänk
Medlem

Tåliga telefoner gör i princip bara Samsung i deras "Active" serie och CAT och några andra mindre tillverkare.
Tålighet skiljer ju självklart mellan vanliga mobiler, men oavsett modell så går den sannolikt sönder om du tappar den på hårt material som sten eller asfalt (trä och metall är betydligt mjukare). Tappar du en mobil på hårt underlag så ska du inte vänta dig att den håller om du inte köper en som är gjord för att tåla mycket (som telefonen i kommentaren ovan är).

De telefoner som är mest prisvärda just nu är Nexus 5, Oneplus One och Moto G. De två första är mobiler med hårdvara i topp-klass, medan Moto G är lite mer av en budget modell som kostar 1500kr för 8GB internminne.

Oneplus One är snäppet bättre än Nexus 5 på flera punkter och mycket bättre på batteritid, så om du inte har något emot stora mobiler så skulle jag säga att det är den bästa mobilen för dig (Oneplus One är väldigt stor). Det enda problemet är det att du måste skaffa en invite för att kunna köpa en, samt du kan bara beställa den via deras hemsida (inte köpa i lokal butik).
Oneplus One 64GB går loss för 2850kr.
Nexus 5 16GB går loss för ungefär samma som 64GB versionen av Oneplus One med frakt inkluderat. 32GB varianten av Nexus 5 går loss för 3500kr.

Här är en storleksjämförelse mellan de tre mobilerna.