ASUS F550LN eller ASUS X552CL för student som sysslar med Photoshop, Illustrator, 3D design m.m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

ASUS F550LN eller ASUS X552CL för student som sysslar med Photoshop, Illustrator, 3D design m.m.

Hej

En vän till min ska börja plugga på ett Interaktionsdesign-program där de bland annat kommer att hålla på med Photoshop, Illustrator, CAD(möjligtvis Solidworks) och programmering. Det är däremot inte säkert att han kommer sköta 3D arbetet på laptopen eftersom det även ska finnas möjlighet till att göra det på campus istället.

http://www.inet.se/produkt/1972335/asus-x552cl-i5-8gb-gt710m?...
https://www.komplett.se/asus-f550ln-156-fhd-matt/808888#!tab:...

Han har övervägt dessa två och han undrar om en av dessa två datorer klarar av arbetet? Går det att ha flera av programmen samtidigt som datorn inte kraschar eller kommer dem vara för svaga? Och om båda lär funka, vilket av dem borde han köpa?

F550LN ser att vara bättre ut men är samtidigt 1000kr dyrare men min vän vill naturligtvis få en bra dator för en så billig slant som möjligt, speciellt om X552CL räcker gott och väl.

Om ni hittar några andra datorer i samma prisklass(4000-6000:-) då får ni gärna skriva dem.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Jag hade klart rekommenderat den på komplett.se eftersom den har nyare komponenter, snabbare processor, snabbare grafikkrets

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Citat:

Jag hade klart rekommenderat den på komplett.se eftersom den har nyare komponenter, snabbare processor, snabbare grafikkrets

Ja, han lutar sig åt att köpa den på komplett om han inte hittar en annan runt samma prisklass under dessa kommande 2-veckorna. Men har du en aning om 8gb RAM och processorn räcker åt för att kunna ha igång av Photoshop, Illustrator etc. samtidigt? Samt om 3D rendering går smidigt utan någon krasch? Naturligtvis, går det bättre med t.ex. 16gb RAM och i7 processor men detta borde väl duga,ellerhur?
Tack för ditt input!