Permalänk

Hårddisktips

Hej!

Tänkte köpa en ny hårddisk att lagra stora filmfiler (som jag filmat själv) och foton på, för att sedan importera i diverse program och arbeta med. Den måste vara bakåtkompatibel till SATA 3 då jag inte har några flera SATA 6-portar på moderkortet tyvärr. Så det är väl inte optimalt om jag ska jobba med tunga filmfiler, men det får la gå. Lagrar just nu grejerna på en extern USB2-disk, så det blir väl lite snabbare och smidigare hoppas jag.

Jag har ett krav och det är att den ska vara tyst. Jag har dator och säng i samma rum och stänger aldrig av datorn. Är oerhört ljudkänslig så inga högfrekevnta ljud eller klickande eller annat som jag läst om, då finns det risk att jag blir galen.

Har tänkt mig någonstans mellan 2-4TB, vet inte om det finns några prisvärda 4TB som fortfarande är bra och tysta?

Sen vet jag inte om jag måste köpa till några sladdar så jag faktiskt kan koppla in en ny hårddisk? Här nedan följer min nuvarande uppsättning:

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium

Sorry om det blev lite rörigt nu. Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet av dom, men WD Red-serien verkar poppis och prisvärd.

(Du skriver förresten "SATA 3" där du menar "SATA II" och "SATA 6" där du menar "SATA III".)

Permalänk
Medlem

Köp dig en WD RED 4tb disk så är du guld. Hastighet och sataportar behöver du inte tänka på då en HDD inte kan komma upp i dom överföringshastigheterna.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Jag har ingen erfarenhet av dom, men WD Red-serien verkar poppis och prisvärd.

(Du skriver förresten "SATA 3" där du menar "SATA II" och "SATA 6" där du menar "SATA III".)

Haha jag menade SATA 3GB/s och SATA 6GB/s.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Haha jag menade SATA 3GB/s och SATA 6GB/s.

Jag förstår det. SATA 3Gb/s heter SATA II, och SATA 6Gb/s heter SATA III.

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Köp dig en WD RED 4tb disk så är du guld. Hastighet och sataportar behöver du inte tänka på då en HDD inte kan komma upp i dom överföringshastigheterna.

Hur mycket snabbare är den om vi skulle jämföra med en extern hårddisk via USB2? Jag menar, om jag har Sony Vegas på min SSD och sen jobbar med filer på en WD RED 4TB, kommer det fungera hyfsat tror du? Jag är bara mån om att den flyter helt OK. Och att den är tyst såklart.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Hej!

Tänkte köpa en ny hårddisk att lagra stora filmfiler (som jag filmat själv) och foton på, för att sedan importera i diverse program och arbeta med. Den måste vara bakåtkompatibel till SATA 3 då jag inte har några flera SATA 6-portar på moderkortet tyvärr. Så det är väl inte optimalt om jag ska jobba med tunga filmfiler, men det får la gå. Lagrar just nu grejerna på en extern USB2-disk, så det blir väl lite snabbare och smidigare hoppas jag.

Jag har ett krav och det är att den ska vara tyst. Jag har dator och säng i samma rum och stänger aldrig av datorn. Är oerhört ljudkänslig så inga högfrekevnta ljud eller klickande eller annat som jag läst om, då finns det risk att jag blir galen.

Har tänkt mig någonstans mellan 2-4TB, vet inte om det finns några prisvärda 4TB som fortfarande är bra och tysta?

Sen vet jag inte om jag måste köpa till några sladdar så jag faktiskt kan koppla in en ny hårddisk? Här nedan följer min nuvarande uppsättning:

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium

Sorry om det blev lite rörigt nu. Tack på förhand!

Denna skall vara tyst, enligt två av mina vänner som äger varsin.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Hur mycket snabbare är den om vi skulle jämföra med en extern hårddisk via USB2? Jag menar, om jag har Sony Vegas på min SSD och sen jobbar med filer på en WD RED 4TB, kommer det fungera hyfsat tror du? Jag är bara mån om att den flyter helt OK. Och att den är tyst såklart.

Har en bunte WD Red och Green i min filserver, som orkar fylla en gigabitlina, ligger runt 115-120 MB/s vid transfers av filmer och annat hårt komprimerat material, över SMB. Vet inte riktigt vad som är flaskhalsen, det kan antingen vara nätverket, hårddisken, eller det faktum att Samba har ganska rejält CPU-overhead, i kombination med att det sitter en gammal trött Athlon II e245 i burken.

I den mån en handfull hårddiskar går att kalla ett statistiskt underlag, så tycker jag de är väldigt driftsäkra. Inte minsta lilla problem med någon av dem. Ser dock till att hålla dem väl kylda, min tumregel är att de inte får bli mer än pungljumna, och helst under 30 grader.

Du kommer väl främst också jobba med stora filer, så även om användningsområdet är väldigt olikt mina diskars dito, så borde det du håller på med ge en liknande I/O-profil; transfers av stora filer, men få accesser så länge det inte blir för fragmenterat. Den stora svagheten i de där lågvarviga diskarna är just accesstiden.

Du lär alla gånger få bättre hastigheter än mina på din förmodligen mycket modernare burk. Min största drive är dessutom på 3 TB, du kan nog kallt räkna med ytterligare lite bättre hastigheter på nya, större modeller. Jag tror kort och gott att en WD Red skulle funka utmärkt för dig.

För att svara på din fråga också, USB 2.0 cappar väl ut på 480 Mb/s vilket motsvarar 60 MB/s. Om vi bortser från teknikaliteter kring de olika interfacen, så kan du väl grovt räkna på att det i alla fall blir dubbelt så snabbt. I realiteten blir det nog mer än dubbelt så snabbt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Det låter trevligt! Tack så jättemycket för all info gott folk! Läste lite på omdömen också och många säger att WD Red 4TB flyter på fint och är tyst och det är ju vad jag letar efter. Den ligger ungefär inom den prisram jag hade tänkt mig också så det är väl bara att slå till.

Tack återigen!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S