SSD-installation: "Reboot and select proper boot device"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

SSD-installation: "Reboot and select proper boot device"

Hej! Jag köpte precis en Samsung 840 Evo SSD eftersom min egen hårddisk gått sönder. När jag väl ska installera den får jag bara upp "Reboot and select proper boot device" på skärmen.

Innan jag fick upp felmeddelandet gjorde jag följande:

1. Ändrade till ACHI i Bios
2. Kontrollerade i "Hard Disk Boot Priority" att min SSD är vald.
3. Ändrade First Boot device till CD-läsaren.
4.Sparade alla ändringar och och gick in till "boot menu" (Den är skild från BIOS)
5. Valde att boota från CD-läsaren
6. Stoppade i Windows7 skivan
7. Får upp felmeddelandet

Min dator är av modellen Acer Predator G5900. Är min första gång som jag ens öppnat datorn så har ingen vidare erfarenhet av detta. Skulle vara hemskt tacksam om någon kunde hjälpa mig!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Stoppa i skivan innan du startar datorn.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av LemonIllusion:

Stoppa i skivan innan du startar datorn.

Har redan testat det, ingen skillnad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Har du valt den enhet där bootloadern ligger - inte nödvändigtvis samma enhet som den där systempartitionen (C:) ligger

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av jookeer:

Har du valt den enhet där bootloadern ligger - inte nödvändigtvis samma enhet som den där systempartitionen (C:) ligger

Nu förstod jag tyvärr inte vad du menade

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Birlo:

Hej! Jag köpte precis en Samsung 840 Evo SSD eftersom min egen hårddisk gått sönder. När jag väl ska installera den får jag bara upp "Reboot and select proper boot device" på skärmen.

Innan jag fick upp felmeddelandet gjorde jag följande:

1. Ändrade till ACHI i Bios
2. Kontrollerade i "Hard Disk Boot Priority" att min SSD är vald.
3. Ändrade First Boot device till CD-läsaren.
4.Sparade alla ändringar och och gick in till "boot menu" (Den är skild från BIOS)
5. Valde att boota från CD-läsaren
6. Stoppade i Windows7 skivan
7. Får upp felmeddelandet

Min dator är av modellen Acer Predator G5900. Är min första gång som jag ens öppnat datorn så har ingen vidare erfarenhet av detta. Skulle vara hemskt tacksam om någon kunde hjälpa mig!

Är det en bränd Windows skiva ?

Skickades från m.sweclockers.com

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[NAS DNS-323 3TB][Skärmar=24",24",24" Eyefinity]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz,HD 6950 2GBFoto [Nikon D3100][70-300/35 1,8/18-55

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Om du har fler diskar i datorn, koppla bort dem och prova på nytt.

Fo3

Father of love and Father of rain.... Father of loneliness and pain-
(Manfred Mann's Earth Band)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av skog1s:

Är det en bränd Windows skiva ?

Nej en Windows installationsskiva

Skrivet av FatherOfThree:

Om du har fler diskar i datorn, koppla bort dem och prova på nytt.
Fo3

Har endast SSD:n inkopplad..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av Birlo:

Nej en Windows installationsskiva

Har endast SSD:n inkopplad..

Kan ju vara så att cd läsaren pajjat eller skivan..

Asus Z97-K, Intel i5 4690K kyld med Arctic freezer i30, 16 Gb HyperX 1600MHz, HyperX SSD 240Gb, 2XWD Blue 500Gb Striped, Carbide 200R, Asus GTX1050TI OC. Win 10 pro.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det brukar inte fungera att boota från en optisk enhet ansluten till en sataport i ahci läge, nån port brukar gå att ställa om till ideläge oberoende av borten till ssdn, kolla din moderkortsmanual så ser du hur du kan ställa in det.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Feb 2004

kanske skulle ha lagt Win på USB sticka och installera från.. ¿¿

Asus Z97-K, Intel i5 4690K kyld med Arctic freezer i30, 16 Gb HyperX 1600MHz, HyperX SSD 240Gb, 2XWD Blue 500Gb Striped, Carbide 200R, Asus GTX1050TI OC. Win 10 pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av jerqer:

Kan ju vara så att cd läsaren pajjat eller skivan..

CD-läsaren är inte paj, har kollat upp det. Möjligtvis skivan.

Skrivet av mrqaffe:

Det brukar inte fungera att boota från en optisk enhet ansluten till en sataport i ahci läge, nån port brukar gå att ställa om till ideläge oberoende av borten till ssdn, kolla din moderkortsmanual så ser du hur du kan ställa in det.

Det ska jag kolla upp! Tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Apr 2009

Ändra i Bios så att datorn bootar mot skivan, inte SSD:n.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Finns ju ett snabbkommando när du bootar upp datorn för att välja vilken enhet den ska boota ifrån, där kan du välja dvd-enheten istället för din SSD som den kanske försöker boota från. Är lite olika beroende på moderkort men f11 eller f10 brukar väl vara det vanligaste.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5,1Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2002

Enbart SSD'n skall vara AHCI
CD/DVD-läsare skall EJ vara AHCI!

och precis som ovanstående säger, de flesta BIOS/UEFI har stöd för temporary boot device, genom F11 el. liknande, där du får upp en meny där du får välja vilken enhet den skall boota från.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Birlo:

CD-läsaren är inte paj, har kollat upp det. Möjligtvis skivan.

Detta hände mig. Windows 7 Professional skiva, använd en gång, legat i hyllan. Nu behövde jag installera om och inget fungerade som det skulle. Ibland bootade den inte, bytte DVD läsare, så bootade det, men det gick segt och blev till slut i installationen fel ändå. Skivan var trasig, utan ett synligt fel.
Du kan testa att lägga över hela installationen till en USB och installera därifrån, om du har tillgång till en annan dator. Behöver ett USB minne med 4GB storlek eller större.
http://windowshjalp.se/?page_id=59

Min lösning var att ladda ner en ny, och bränna ut den eller lägga den på ett USB minne och installera därifrån.
http://nollorochettor.se/blog/2012/06/25/ladda-ner-windows-7-...

Tänk på en sak. Om det är OEM licens, vilket jag antar, skriv INTE in nyckeln vid installationen, utan skriv in den EFTER installationen är klar, i system inställningar, när du ska aktivera den. Fick själv problem med det.

Skrivet av oxygenial:

Enbart SSD'n skall vara AHCI
CD/DVD-läsare skall EJ vara AHCI!

och precis som ovanstående säger, de flesta BIOS/UEFI har stöd för temporary boot device, genom F11 el. liknande, där du får upp en meny där du får välja vilken enhet den skall boota från.

Har inga problem med Blueray spelaren i AHCI detektering i BIOS, den fungerar precis som den ska.
Det kanske är ett problem i vissa OEM datorer som jag ej känner till dock. Han ska ju definitivt ha AHCI på SSDn iaf.

Sen sa Birlo också att han kört just "Boot menu".

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Lånade en kompis skiva och allt funkade. Jag + datorer kanske inte är en bra kombo Men tack alla för hjälpen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2012

Tack för en bra tråd.
Jag hade samma problem med ett usb minne, gjorde en dvd så funka det sen:)

AMD FX-8350, Hyper 212 Evo, 8GB 1866Mhz, Asus Sabertooth 990FX, XFX HD7970 med Arctic Accelero Xtreme IV 280, Samsung 840,850 EVO 256GB, Corsair RM 750W, Windows8.1 64.