Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värnamo
Registrerad
Maj 2012

Få lysdioder att blinka, hur?

Har ett par lysdioder på 12volt som jag tänkte koppla till datorn. Själva kopplandet är inte ett problem utan jag vill att dessa lampor ska börja blinka, så undrar om någon har erfarenhet av någon krets, kontroller som kan ordna detta.

Har lite svårt att hitta det jag söker efter Google så tipps och idéer uppskattas

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av SpaceWeed:

Har ett par lysdioder på 12volt som jag tänkte koppla till datorn. Själva kopplandet är inte ett problem utan jag vill att dessa lampor ska börja blinka, så undrar om någon har erfarenhet av någon krets, kontroller som kan ordna detta.

Har lite svårt att hitta det jag söker efter Google så tipps och idéer uppskattas

Inte alls svårt att programmera med en Arduino. Om du inte vill ha/behöver så mycket kontroll över hur det lyser så kan man ju bygga någon liten krets med ett 555-timer chip.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av SpaceWeed:

Lättaste är att använda en IC 555

Finns lite roliga kretsar här
http://www.555-timer-circuits.com

Titta på flashing LED

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Sep 2007

555an är ju enklaste men 2st npn transistorer en handfull motstånd och 2 kondensatorer så kan du bygga en vippa
Finns massor av info på google sök lite på vippa med transistorer eller 555 led flasher osv

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-=Sthlm=-
Registrerad
Sep 2004

http://www.ebay.com/itm/Music-Audio-RF-Wireless-Remote-Contro...

Går även att koppla till ljudutgången, för att blinka i takt med t.ex. musik.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

ta blinkers relä från en bil på skroten

S A D B O Y S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Hagis2k:

555an är ju enklaste men 2st npn transistorer en handfull motstånd och 2 kondensatorer så kan du bygga en vippa
Finns massor av info på google sök lite på vippa med transistorer eller 555 led flasher osv

Kan kanske vara värt att tillägga att 555:an genererar en fyrkantsvåg, vilket kommer ge tvära tändningar och släckningar av lysdioderna, medans en astabil vippa byggd av de föreslagna komponenterna kommer ge något som mest liknar en sinusvåg, vilket kommer få lysdioderna att dimmas ut och in.

Vill du bygga den senare, och inte är så nogräknad med intervallen, så kan du nog hitta alla komponenter du behöver genom att slakta en gammal radio eller nåt, ifall du inte pallar att beställa.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!