Windows OS på macbook air/ rMBP

Permalänk
Medlem

Windows OS på macbook air/ rMBP

Hej,

Innan skolstarten är det dags att införskaffa mig en ny dator. Den här gången väljer jag att bryta min vinnande(?) trend och tänker därför satsa på en macbook air, alternativt en rMBP. Eftersom jag är en van windowsanvändere, samt att OS X aldrig tilltalat mig undrar jag huruvida de två nämna datorerna hanterar windows. Jag har hört att komponenterna är skräddarsydda efter företagets egna OS. Är det sant? Vid byte av OS, kommer jag tappa nämvärd prestanda eller batteritid? Finns det andra aspekter att ta i beaktning?

Tacksam för svar

Lerdell

Permalänk

Prestandan lämnar jag åt någon annan att kommentera på, men räkna med att batteritiden dyker rejält!

Läs http://blog.codinghorror.com/why-does-windows-have-terrible-b...

Visa signatur

CPU: Intel i7-3930 Kylning: SilverStone Argon AR01 M/B: Asus Rampage IV Extreme RAM: 32GB GPU: MSI GeForce 970 PSU: Corsair HX650 Lagring: 256GB M550 | 1TB Samsung F1

Permalänk
Medlem

Prestandan förblir den samma . Faktum är att dom brukar göra laptop testet och MacBook ligger alltid i topp 5 på Windows . Däremot så sjunker batteritiden drastiskt så kanske en tredjedel med tur mot vad som du klarar i osx. Detta är såklart om du kör det bootat via bootcamp. Om du kör virituellt via vmware eller pararells behåller du den fantastiska batteritiden bättre.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Datavetare

Det som får mig att helt avfärda tanken på att köra Windows på MBA/MBP är att touch-padden fungerar apa under Windows. Dels saknas flera finnes under Windows, bl.a. "gestures", dels så fungerar finesser som faktiskt finns sämre (t.ex. tap-to-grab är otroligt exakt under OSX men är väldigt hit-or-miss under Windows).

Skulle säga att detta är ett till och större problem idag än för något år sedan då det faktiskt finns Ultrabooks med touch-pads som under Win8.1 fungerar i stort sätt lika bra som MBP/MBA gör under OSX.

Går inte heller att komma ifrån att vissa har problem med tangetsbordlayouten på Mac när man kör Windows, själv har jag inget problem med detta. Skriver detta inlägg på en externt Mac-tangetbord (gillar MBP-tangentbordet skarp så har ett sådan här själv) på en Win8.1 maskin

Dold text

Prestanda tror jag inte är ett problem, faktum är att de få spel jag testat i både OSX och Windows visar att Windows/DX ger väsentligt högre FPS (kan vara så mycket som dubbelt så högt i viss fall). Läst en del kommenterar från folk som (hävdat att de) är spelutvecklare där man säger att OSX drivrutiner är väldigt illa optimerade för spel (då det är inte OpenGLs fel), Apple har optimerat sina drivare för desktop-använding (för saker som Core animation, Core image etc).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ska du ha windows, satsa på en bra windowslaptop.