Tele2 säljer begagnad telefon som ny

Permalänk
Medlem

Tele2 säljer begagnad telefon som ny

Tjena. Tänkte sticka till Tele2 idag och trycka ner dom lite. Tänkte bara dubbelkolla med er så jag har koll på vad jag kan och inte kan göra/kräva.

Historien:
Min flickvän köpte för ett och ett halvt år sedan en Iphone 4s ny med abbonemang av Tele2. Den har fungerat alldeles prima nu sedan dess fram tills för någon vecka sedan då hennes knapp på ovansidan (start) inte fungerar längre. Den fungerar inte alls. Den går från att inte alls fungera till att fungera helt perfekt i en dag till att sedan inte fungera igen(fungerar fortfarande inte). Samtidigt så kommer den här rutan om att stänga av mobilen upp, som om knappen är dettryckt, ibland. Fast den fungerar ju inte.

Så vi sticker till en repairshop för att laga telefonen. Vi berättar hur felet är samt hur telefonen beter sig. Med tanke på att den lilla stängavrutan kommer upp ibland så spekulerar dom om vattenskador, vilket jag inte skulle tro är relaterat till ett sådant fel, men dom öppnar den för att kolla.

Sagt och gjort, inga vattenskador, så det var ju skönt att höra. Dock ser killen i butiken att saker inte står rätt till inne i telefonen. En bricka som skall sitta över ett gäng delar fattas, sladden för knappen på ovansidan ligger inte som den skall (snett och knasigt) samt det fattas ett antal skruvar. Han frågar ifall vi har reparerat den tidigare någonstans. Det har vi inte gjort.

Vi lagar inte telefonen utan jag tycker vi skall ta detta med tele2. Det är ju uppenbart att någon har varigt inne i telefonen innan hon fått den och gjort ett amatörmässigt jobb. Dom har sålt en telefon till nypris som inte är ny. Givetvis ska hon ha en ny mobil.

Nu tänkte jag kolla så jag har rätt när det gäller vad vi har för rätt och inte.

Det har gått mer än 6 månader, så bevisbördan ligger ju på oss. Det enda vi kan göra här är att hävda att vi inte har varigt inne i den, vilket vi inte har. Vi har ett kort med kontaktinfo till repairshopen vilken är den ENDA som har öppnat telefonen sedan vi fick den ifall dom vill kontakta dom och ställa frågor eller dylikt.
Jag anser att det enda rätta hade vart om hon fick en ny mobil som inte redan är pillad på, dock förstår jag att det kanske inte är det vi har rätt till. Det minsta dom skall göra är att göra en korrekt reparation av hennes knapp samt fixa det som någon annan har sabbat inne i telefonen.
Sedan måste det väl vara solklart att hon skall få en lånetelefon?

Så, har ganska bra koll på hur jag ska ta dom sen, tänkte dubbelkolla bara så man inte går in och skämmer ut sig.

Tack på förhand.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Avstängd

Varför gick du inte till tele2 direkt och bad om att få den lagad?
Nämner du att du varit inne och pillat i den själv så kanske din garanti inte gäller (inte du själv men någon annan än tele2s serviceverkstad)?.

Det du bör gör är väl att besöka tele2 och skicka in telefonen på garantin för om jag fattat det rätt så var det alltså 6 månader sedan ni köpte telefonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Varför gick du inte till tele2 direkt och bad om att få den lagad?
Nämner du att du varit inne och pillat i den själv så kanske din garanti inte gäller (inte du själv men någon annan än tele2s serviceverkstad)?.

Det du bör gör är väl att besöka tele2 och skicka in telefonen på garantin för om jag fattat det rätt så var det alltså 6 månader sedan ni köpte telefonen?

"Min flickvän köpte för ett och ett halvt år sedan en Iphone 4s". Ingen garanti kvar. Apple-ombudet på köpcentrumet här hänvisade oss till denna verkstaden då dom endast reparerade datorerna där. Macforum heter det tror jag.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det enda jag är orolig över är att dom hävdar att ja och/eller henne har varigt inne i den. Hur skall man bevisa att vi inte har gjort det? Det enda vi har är visitkortet till dom som HAR öppnat den och påtalat felen.

EDIT: Bevisbörda bör ligga på oss då det är 6mån+?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Oavsett om det är du eller en extern firma som har öppnat den så kan det bli problem att reklamera just för att någon har skruvat upp den. Det du kan göra är att hänvisa till firma som skulle reparera den och få dem att intyga att telefonen var trasig innan de öppnade den, om Tele2 är på gott humör kan det gå vägen. Annars har Tele2 fördel, då det inte går att utesluta att felet uppståt i samband med "reparationen". En förutsättning för reklamation är att man reklamerar till säljaren när man upptäcker felet.

Så gott och kort, börja med att gå till Tele2 med gott humör och säg vad som hänt.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Precis som du gissar så ligger bevisbördan hos er. Vilket gör det i princip omöjligt för er. Då de kan bara hävda att ni ljuger och har varit inne i telefonen. Personligen ser jag inte någon möjlighet alls förutom goodwill. Men snacka med Tele2 direkt istället. Lycka till dock...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Oavsett om det är du eller en extern firma som har öppnat den så kan det bli problem att reklamera just för att någon har skruvat upp den. Det du kan göra är att hänvisa till firma som skulle reparera den och få dem att intyga att telefonen var trasig innan de öppnade den, om Tele2 är på gott humör kan det gå vägen. Annars har Tele2 fördel, då det inte går att utesluta att felet uppståt i samband med "reparationen". En förutsättning för reklamation är att man reklamerar till säljaren när man upptäcker felet.

Så gott och kort, börja med att gå till Tele2 med gott humör och säg vad som hänt.

Hade dom tankarna med, därför jag tog deras kort. Skall visa det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Hade dom tankarna med, därför jag tog deras kort. Skall visa det.

Får man fråga hur det har gått?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Klart som f-n att du köpt en begagnad "refurbished" telefon... jag tror inte Apple nytillverkar 4/4S längre utan de som säljs är refurbished d.v.s. garantitelefoner som lämnats in av kunder som köpt en utbytesenhet. På Telia kostar en Iphone 5 2900kr att byta. Då får du lämna in i lur som kanske är trasig på nåt sätt, display, knappar etc.

Logikkortet är helt och man lyfter över det till ny telefoninkrom och säljer som ny.

Jag reparerar också telefoner i massor och ser ofta "missar" som gjorts, plåtar och skruvar som saknas, de flesta svarar att ingen varit in i den sen nyköpet...

Snudd på bedrägligt beteende av företagen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Får man fråga hur det har gått?

Tele2 har tagit in den till sin verkstad för ett utlåtande. Har inge höga förhoppningar om att hon kommer få en ny telefon men vi får se vad dom säger. Hon fick en iphone 5c som lånetelefon så det var hon nöjd med haha alltid något.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Skrivet av Dakkie:

Tele2 har tagit in den till sin verkstad för ett utlåtande. Har inge höga förhoppningar om att hon kommer få en ny telefon men vi får se vad dom säger. Hon fick en iphone 5c som lånetelefon så det var hon nöjd med haha alltid något.

Sen skulle jag vilja veta om en telefonioperatör verkligen har en verkstad... nja.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av peterholm1:

Sen skulle jag vilja veta om en telefonioperatör verkligen har en verkstad... nja.

Sin verkstadspartner skulle nog vara ett mer lämpligt uttryck men du förstod vad han menade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Sen skulle jag vilja veta om en telefonioperatör verkligen har en verkstad... nja.

Skrivet av lanbonden:

Sin verkstadspartner skulle nog vara ett mer lämpligt uttryck men du förstod vad han menade.

Ja, förstår att dom inte har en egen, men dom skickar den till sin partner som det står ovan. Dom ville ha ett "eget" utlåtande och inte från verkstaden vi vart på.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Ja, förstår att dom inte har en egen, men dom skickar den till sin partner som det står ovan. Dom ville ha ett "eget" utlåtande och inte från verkstaden vi vart på.

Vet du om när du får besked?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vet du om när du får besked?

Har gått lite mer än en vecka så dom bör höra av sig inom en vecka till.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Till sist blev det ett utlåtande. På grund av oauktoriserat ingrepp i telefonen gör dom ingenting. 400:- för att få tillbaka den oreparerad. Då ringde jag och påpekade att det var precis därför vi lämnade in den.

Efter lite om och men och och efter jag visade att jag vet hur det funkar i branschen osv och kkl osv så sa ja det att jag förstår att dom inte har lagligt krav på sig att göra någonting men jag tycker det är tråkigt att dom inte tar ansvar för det.

Slutade med att han skämdes lite eller något så hon får tillbaka telefonen kostnadsfritt så får vi gå till ranfom verkstad och laga knappen för 300:- då tele2 inte ville före den mer.

Slutet gott allting "hyffsat" gott (hon slapp avgifter från tele2osv"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |