Intel Haswell-E lanseras den 29 augusti

Permalänk
Melding Plague

Intel Haswell-E lanseras den 29 augusti

Lanseringen av den nya Intel Core i7-5000-serien flyttas fram till i slutet av augusti, men introduktionen riskerar att drabbas av komponentbrist. Det gäller särskilt DDR4-minnen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vill ha, men kommer aldrig ha råd

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk

När jag läste nyheten försvann min plånbok. Mysko...

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk

Nice äntligen 299 fps konstant i CS.

Permalänk

Det ska bli roligt att se exakt vilket pris 5820k och 5930k landar på, Känns som att 5820K kommer bli en trevlig high-end gaming processor om priset landar på ~3500:-

Hoppas det inte dröjer allt för länge innan vi får 6 kärnor i mainstream segmentet

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Lutar åt att byta ut 2500K:n.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Nu blir det äntligen en uppgradering!!!!

Permalänk
Medlem

Så jag längtat! Snart blir man lite fattigare

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

i7-5820K hade varit trevlig om Haswell-E hade gått köra med DDR3. Nu får man nog ta och avvakta ett bra tag i väntan på DDR4 blir rimligt prissatta. Känns bara dumt betala massor för DDR4 när de inte har speciellt märkvärdig hastighet ännu, åtminstone inte för priset.

Permalänk
Medlem

Skulle inte lanseringen vara i september...?

Gör väl mindre, då jag inte kommer uppgradera förrens minnena kommit upp i lite högre klock..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

har haft min i2500k på 4,8 ghz ett tag nu. undra ifall man äntligen ska uppgradera men då måste jag byta ut modekortet och hela paketet. lära mig att överklocka igen D:

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av deviantart:

Nice äntligen 299 fps konstant i CS.

Du vet att 4790k presterar bättre i CS:GO <3

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Citat:

Lanseringen av den nya Intel Core i7-5000-serien flyttas fram till i slutet av augusti,

Flyttas fram låter lite konstigt då laseringen tidigareläggs.

Ska bli intressant att se vad dom presterar. Jag är främst intresserad av 5820K då jag kommer att köra på max 2 GPU'er

Permalänk
Master of Overkill

Roligt när minne kommer kosta mer än dubbelt av 5690X

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Det är på tiden att Intel släpper 8 kärniga processorer även på konsumentmarknaden.
Det har tagit alldeles för länge.
Inte bara att AMD haft 8 kärnor, men till och med tillverkarna av system-on-chip för mobila enheter som telefoner och plattor har nu 8 kärnor.

Dock finner jag Haswell-E ointressant för den är för dyr.
Jag ser framemot Broadwell.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av rektor:

Det är på tiden att Intel släpper 8 kärniga processorer även på konsumentmarknaden.
Det har tagit alldeles för länge.
Inte bara att AMD haft 8 kärnor, men till och med tillverkarna av system-on-chip för mobila enheter som telefoner och plattor har nu 8 kärnor.

Dock finner jag Haswell-E ointressant för den är för dyr.
Jag ser framemot Broadwell.

Men varför är det på tiden?
Vad får du ut dom extra 2 cores, vill du ha 2 cores köp en Xeon då.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Är i behov att uppgradera till en kraftigare processor (behöver renderingskraften ) och 5820k hade nog varit en bra priskompromiss men när minnena kostar som dom gör så är det tyvärr inte aktuellt just nu.

Kanske någon som uppgraderar behöver mer plats hemma? Hojta till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det är på tiden att Intel släpper 8 kärniga processorer även på konsumentmarknaden.
Det har tagit alldeles för länge.
Inte bara att AMD haft 8 kärnor, men till och med tillverkarna av system-on-chip för mobila enheter som telefoner och plattor har nu 8 kärnor.

Dock finner jag Haswell-E ointressant för den är för dyr.
Jag ser framemot Broadwell.

Fast AMD har ju inte 8 "riktiga" kärnor och telefonerna kör ju bara fyra i taget.

Jag måste dock hålla med om att det uppskattas att de använder utrymmet från krympningen till cpu och inte bara mer grafik. Det borde ju i förlängningen ge bättre trådade program.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Trevligt. Ska bli kul att få lite nytt blod i systemet.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Men varför är det på tiden?
Vad får du ut dom extra 2 cores, vill du ha 2 cores köp en Xeon då.

För att AMD redan haft det sedan länge?
För att nu mobiltillverkarna också börjar få det.
Intel får inte ligga på latsidan här inte.

Prestanda i flertrådade program och arbetsuppgifter som går att parallellisera, tex webbservrar, databasservrar, streaming till flera klienter, encoding och transcoding av media, komprimering av nätverksströmmar, etc.

Xeon är för dyrt.

Skrivet av Videoapan:

Fast AMD har ju inte 8 "riktiga" kärnor och telefonerna kör ju bara fyra i taget.

Jag måste dock hålla med om att det uppskattas att de använder utrymmet från krympningen till cpu och inte bara mer grafik. Det borde ju i förlängningen ge bättre trådade program.

Tror dom numera kan använda mer än fyra i taget. Vet att det förut var en begränsning i Samsungs Exynos chip som använde big.LITTLE arkitekturen.
Hade för mig att dom löst det. Sen har ju LG och MediaTek på gång SoC med 8 kärnor också.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av rektor:

För att AMD redan haft det sedan länge?
För att nu mobiltillverkarna också börjar få det.
Intel får inte ligga på latsidan här inte.

Prestanda i flertrådade program och arbetsuppgifter som går att parallellisera, tex webbservrar, databasservrar, streaming till flera klienter, encoding och transcoding av media, komprimering av nätverksströmmar, etc.

Xeon är för dyrt.

Tror dom numera kan använda mer än fyra i taget. Vet att det förut var en begränsning i Samsungs Exynos chip som använde big.LITTLE arkitekturen.
Hade för mig att dom löst det. Sen har ju LG och MediaTek på gång SoC med 8 kärnor också.

"Prestanda i flertrådade program och arbetsuppgifter som går att parallellisera, tex webbservrar, databasservrar, streaming till flera klienter, encoding och transcoding av media, komprimering av nätverksströmmar, etc.
"

Xeons för dyrt, du menar du vill ha en 5960X som inte är med ECC minne och ska kunna hosta saker som ska gå 24 / 7 hmmm inte en chans.
Uptime för server betalar av sig med att den aldrig går ner eller får fel på sig.

Privat Xeons dyrt, företag nej inte ens nära.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Dags att sälja bilen, huset, hunden och hustrun så kanske man kan få en problem en kaka och 16 gb ram eller vad tror vi?

Näe skämt åsido ser fram emot vad prestandan kommer att ge men om priset blir för stort så får det nog vänta hade annars varit trevligt med 8 kärnor 16 i HT speciellt för polarna som dreglar redan idag över mina 12 trådar.

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Skrivet av Yellowtown:

Dags att sälja bilen, huset, hunden och hustrun så kanske man kan få en problem en kaka och 16 gb ram eller vad tror vi?

Näe skämt åsido ser fram emot vad prestandan kommer att ge men om priset blir för stort så får det nog vänta hade annars varit trevligt med 8 kärnor 16 i HT speciellt för polarna som dreglar redan idag över mina 12 trådar.

5960X kommer att prestera någonstans mellan 3770k och 4770k (Singeltrådat) och ~20% bättre än 4960X när alla kärnor/trådar kan utnyttjas optimalt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Först står det i rubriken att lanseringen flyttats fram (vilket enligt min språkförståelse betyder senarelagts, längre fram i almanackan är senare) men sedan står det i texten att lanseringen tidigareläggs?

Även om jag inte har planer på att köpa detta så är det roligt med nya processorlanseringar. Ska bli spännande att se hur dessa presterar. Kanske blir det köpläge på begagnatmarknaden när de som alltid ska vara värst säljer sina 6-kärninga "gamla" processorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

När jag läste nyheten försvann min plånbok. Mysko...

Den måste vara bra rädd, locka fram den med ett par sedlar bara

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

För att AMD redan haft det sedan länge?
För att nu mobiltillverkarna också börjar få det.
Intel får inte ligga på latsidan här inte.

Prestanda i flertrådade program och arbetsuppgifter som går att parallellisera, tex webbservrar, databasservrar, streaming till flera klienter, encoding och transcoding av media, komprimering av nätverksströmmar, etc.

Xeon är för dyrt.

Tror dom numera kan använda mer än fyra i taget. Vet att det förut var en begränsning i Samsungs Exynos chip som använde big.LITTLE arkitekturen.
Hade för mig att dom löst det. Sen har ju LG och MediaTek på gång SoC med 8 kärnor också.

Om Xeon är för dyrt finns Atom med 8 kärnor, den plattar till 16-kärnors Cortex A15 rätt bra i fallet där max TDP är satt till 30W.

Sedan vill man inte ha många kärnor, ju färre kärnor som behövs för att uppnå en viss prestanda desto bättre. Men det är väldigt mycket svårare att göra en CPU-kärnor som presterar lika bra som två enklare, men lyckas man har man något som är dubbelt så snabbt i majoriteten av alla faktiska applikationer och aldrig sämre än lika snabbt i saker som är triviala att köra på många kärnor.

Så man kan vända på det, Intel behöver inte mer än 4 kärnor för att slå AMDs 8 kärnor och Intel behöver inte mer än ca 1 Core-i kärna för att slå Exynos/MediaTek 8 kärnors SoC. Vad du nu får men Haswell-E är långt bättre än någon som lanserat tidigare för konsumenter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

er som går att parallellisera, tex webbservrar, databasservrar ...

Det där är ju typiska uppgifter för en server, och inte något som normalt körs på en desktopmaskin.

Skrivet av rektor:

Xeon är för dyrt.

För en server så är Xeon helrätt och uppenbarligen normalt rätt prissatt för dess typiska kunder (se på försäljningen om du behöver bevis).

Skrivet av rektor:

Vet att det förut var en begränsning i Samsungs Exynos chip som använde big.LITTLE arkitekturen.
Hade för mig att dom löst det. Sen har ju LG och MediaTek på gång SoC med 8 kärnor också.

Vad är det som du kör på din mobil som skalar väl till 8 kärnor?

5 virtuella maskiner, 2 oracale databaser, 1 webserver och en SAP-instans, eller?

8 symetriska kärnor i en mobil är mest marknadsföring för "idioter" och privatpersoner som inte vet bättre (lättare att lura än företagskunder).

Sedan finns det ibland en uppsättning kärnor som är till för att kunna dra ner energiåtgången (och inte för att höja prestanda i sig).

Redan 4 kärnor är normalt absurt overkill i en telefon, men 8 är rent patetiskt löjligt oanvändbart och helt felfokuserat om man vill uppnå prestanda.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Ett skäl att ha åtta kärnor är att det vore roligt, det räcker väl som skäl ?-)
Varför skall allt motiveras med någon nyttokalkyl?

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

5 virtuella maskiner, 2 oracale databaser, 1 webserver och en SAP-instans, eller?

8 symetriska kärnor i en mobil är mest marknadsföring för "idioter" och privatpersoner som inte vet bättre (lättare att lura än företagskunder).

Sedan finns det ibland en uppsättning kärnor som är till för att kunna dra ner energiåtgången (och inte för att höja prestanda i sig).

Redan 4 kärnor är normalt absurt overkill i en telefon, men 8 är rent patetiskt löjligt oanvändbart och helt felfokuserat om man vill uppnå prestanda.

Jag håller helt med i det du säger.
Jag påpekade bara att nu har mobiler fler kärnor än Intels desktop processorer.

Permalänk
Medlem

Jag gillar namn scheman till årets processorer Haswell Refresh och Haswell-E, mysiga namn.

Jag är avundsjuk som bara den, jag som redigerar och photoshopar väldigt mycket Vill ha starkare kraft, men då vinner jag bara på snabbare rendering medan spelprestanda förblir densamma som Haswell jag sitter idag med.

Håller nog mig till Broadwell-E, precis som planerat att gå upp i något högre samma gäller kameror väntar på Canon 5D Mark IV till nästa år, jag som har använt 60D ett bra tag nu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil