Om jag flashar telefonen, kan den återställas?

Permalänk
Medlem

Om jag flashar telefonen, kan den återställas?

Jag är lite nyfiken på att titta på Cyanogenmod som jag hört mycket om, men på just Xperia Z1 har jag läst att kameran kan sluta fungera då. Därför undrar jag, om jag flashar telefonen med Cyanogenmod kommer jag kunna återställa den till ursprungliga ROM och allt fungerar precis som förut då igen? (Ifall kameran slutar fungera). Eller är bootloadern, som jag förstår orsakar problemet, för alltid manipulerad när man en gång flashat ett custom ROM?

Permalänk
Medlem

Ja, det skulle du kunna. Lättast vore ju om du installerade en ny recovery (som TWRP eller CWM om TWRP inte stöds för Z1) för då kan du göra en komplett backup av hela telefonen, som du sedan flyttar över till datorn innan du installerar Cyanogenmod. Vill du återvända så lägger du bara backup filerna på telefonen och återställer dem via recoveryn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Jag är lite nyfiken på att titta på Cyanogenmod som jag hört mycket om, men på just Xperia Z1 har jag läst att kameran kan sluta fungera då. Därför undrar jag, om jag flashar telefonen med Cyanogenmod kommer jag kunna återställa den till ursprungliga ROM och allt fungerar precis som förut då igen? (Ifall kameran slutar fungera). Eller är bootloadern, som jag förstår orsakar problemet, för alltid manipulerad när man en gång flashat ett custom ROM?

Citera mig inte men vad jag vet om kan du återställa ställa din ROM men inte din bootloader då den kommer att ersättas helt med t.ex CWM eller TWRP.

Permalänk
Medlem

Du kan återställa helt och hållet (om du gör rätt). Se till att göra backup på din TA-partition så att du kan återställa DRM-nycklarna.
Kika på XDA för bra guider; http://forum.xda-developers.com/xperia-z1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarynoth:

Citera mig inte men vad jag vet om kan du återställa ställa din ROM men inte din bootloader då den kommer att ersättas helt med t.ex CWM eller TWRP.

Nej, bootloader borde förbli densamma. TWRP och CWM är recoverys, de ersätter bara ursprungliga recoveryn.