Syntest gör du hos en optiker, det kostar inte mycket och tar inte lång tid, när jag gjorde det fick jag det gratis för det var min morsas optiker och det tog max fem minuter. Sen ingår väl alla tillstånd, blanketter osv. i lämplighetsintyget. Det var dock några år sedan jag höll på med detta så det kanske har ändrats. Körkortsboken kommer i ny upplaga varje år (om inte oftare) men det är inte så många trafikregler som ändras så ofta så det är inga större problem med att använda en lite äldre bok, bara den inte är väldigt gammal. Ska man övningsköra privat så måste man ju gå en handledarkurs tillsammans med den som ska handleda en.
Mycket av teorin är ju ganska simpla frågor som går att lösa med lite logik även om man inte känner till detaljerna. Det är ju flervalsfrågor liksom och ofta är det ganska uppenbart vilka alternativ som gäller. Ska man öka hastigheten vid någon situation över huvud taget enligt körteorin? Knappast, så välj aldrig det alternativet. Om det är en fråga om risk och det finns ett alternativ med barn så är det nästan alltid det, typ om vad man ska vara uppmärksam på i ett villaområde, barn och husdjur som springer ut eller liknande. I allmänhet är det vanligtvis bra att ta det lugnt, avvakta, få en överblick eller så och det är ofta bara ett av alternativen som är något sånt. Det man måste plugga på är det där med vikter för släp, olycksstatistik och liknande där man bör kunna siffror.