Inkluderad support för installation?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2012

Inkluderad support för installation?

Att konfigurera modem med router kan vara krångligt, utom när det kommer från en ISP som har de gjorda för sitt nät, senast hjälpte inte ens det så deras support kostar inget, men jag hittade slarvfelet själv.

Som reserv köptes en ny D-link från Kjell, med all konfig rätt enligt min ISP fungerar det inte ändå så jag hänvisades till D-link som tar 39:- "per ärende". Inte dyrt men ändå för man får ringa tills det är klart skriver dom, så man får hoppas att det inte blir lika många ärenden som ett modem kostar.

Jag fick tips om en ny lag att det ska vara gratis http://www.dn.se/ekonomi/gratis-samtal-till-kundtjanster/
då D-link svarar så här: "Enligt den nya lag som du hänvisar till, ska en förhöjd telefontaxa inte tas ut av en näringsidkare som du ingått ett avtal med om du behöver kontakta näringsidkaren via telefon.
D-Link som tillverkare säljer inga varor direkt till slut-kund vilket således innebär att inget avtal har ingåtts mellan D-Link och slut-kund. I detta fall räknas den återförsäljare där du köpt din vara som näringsidkaren."

Men Kjell har ingen support, de hänvisar till D-link så man kan också tolka det så att de har ett avtal att support delegeras från Kjell till D-link så det ska vara utan kostnad?

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Snabbt skrivit så är det Kjells ansvar och ordna problemet, har de ingen support får de kontakta D-Link själv.
Du ska aldrig behövas bekostas för deras ansvar.
Vägrar dem så begär att häva köpet och få en ny.
Glöm ej att du även kan begär ersättning för transportkostnad från och till butik.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2003

Vad är det som inte fungerar?

Har du kollat att den är kompatibel med det du försöker göra?

Och nej du har inget avtal med D-Link på något sätt, ditt avtal är med kjell, får du ignen IP så kan det vara att din modem/router är låst på mac address

Server: HPE Gen8 / UNRaid 6.x.x
Brandvägg: Unifi USG Pro 4
Wifi: Unifi AP x 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2003

Det är väl bara deras telefonsupport som kostar?
har för mig att det är gratis onlinesupport.

- Who are you? -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Tumba
Registrerad
Jan 2003

Brukar inte utrustningen vara låst till ett abonnemang. Dvs modemets mac-adress måste aktiveras av din isp efter inkoppling. Dvs när ditt andra modem går sönder, så ringer du och säger att den är trasig, men att du har anslutit ett nytt modem. De ser modemet och dess mac-adress. Aktiverar den i systemet och sedan är det frid och fröjd. Eller har jag helt fel?

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Kosh of Vorlon:

Det är väl bara deras telefonsupport som kostar?
har för mig att det är gratis onlinesupport.

Ska kolla där

Skrivet av DasBoot_swe:

Brukar inte utrustningen vara låst till ett abonnemang. Dvs modemets mac-adress måste aktiveras av din isp efter inkoppling. Dvs när ditt andra modem går sönder, så ringer du och säger att den är trasig, men att du har anslutit ett nytt modem. De ser modemet och dess mac-adress. Aktiverar den i systemet och sedan är det frid och fröjd. Eller har jag helt fel?

De sa att jag bara behöver IP etc. som jag fick per mail.

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)