Laga kontakter till en hårddisk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2010

Laga kontakter till en hårddisk.

Seagate Intern Hårddisk Barracuda 3TB 7200RPM/64mb Retail
Artikelnr: 173432

Har en liggandes men tyvärr har kontakterna till sata/el gått sönder. Så jag undrar vad borde jag kunna göra för att laga dessa? vet någon vart man kan få tag i reservdelar?

LOQUE Preorder | 8700k | Z370I | 2x8GB Corsair | 1080TI

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av trisse23:

Har en liggandes men tyvärr har kontakterna till sata/el gått sönder. Så jag undrar vad borde jag kunna göra för att laga dessa? vet någon vart man kan få tag i reservdelar?

Om jag minns rätt är de ihopsatta med kretskortet till HDD:n, så det kan bli tufft att hitta en likadan sådan till din HDD. Några reservdelar är heller inget jag vet om, men kolla runt med Ebay eller annat genom att söka på webben.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av trisse23:

Jag har lyckats lödda om dessa kontakter, men jag kan ärligt säga att det är efter 5 försök på test, på gamla diskar och moderkort. (Behövde göra detta själv på en adapter).
När det gäller disken, det enklaste måste vara att försöka få tag i ersättningskort från typ Ebay.

Du kan försöka lödda av och om dessa, men jag tror det är mer komplicerat än det är värt.
Är nog nästan enklare om du kan lödda kablarna direkt på kortet (köp billig sata kabel och extra strömkabel på tex ebay), för de kontakterna är så himla pilliga att få på plats och så tunna att de böjs väldigt enkelt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Jalle64:

Om jag minns rätt är de ihopsatta med kretskortet till HDD:n, så det kan bli tufft att hitta en likadan sådan till din HDD. Några reservdelar är heller inget jag vet om, men kolla runt med Ebay eller annat genom att söka på webben.

Skrivet av Paddanx:

Jag har lyckats lödda om dessa kontakter, men jag kan ärligt säga att det är efter 5 försök på test, på gamla diskar och moderkort. (Behövde göra detta själv på en adapter).
När det gäller disken, det enklaste måste vara att försöka få tag i ersättningskort från typ Ebay.

Du kan försöka lödda av och om dessa, men jag tror det är mer komplicerat än det är värt.
Är nog nästan enklare om du kan lödda kablarna direkt på kortet (köp billig sata kabel och extra strömkabel på tex ebay), för de kontakterna är så himla pilliga att få på plats och så tunna att de böjs väldigt enkelt.

http://www.hdd-parts.com/ hittade denna sida kanske är något?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av trisse23:

Ja den sidan bör kunna vara av nytta. Sedan är ju frågan om det är värt det kostnadsmässigt?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2003

Ta bild på hur det är trasigt. Har inte metallkontakteringen mot kortet släppt har jag själv lagat disk med lim.

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Workstation - Server - Kenner 4-ever

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Pappy:

Ta bild på hur det är trasigt. Har inte metallkontakteringen mot kortet släppt har jag själv lagat disk med lim.

Kompis har förstört så det behövs nya kontakter ! Fick den av han o ja jag försöker laga den och få en 3TB disk billigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av trisse23:

Kompis har förstört så det behövs nya kontakter ! Fick den av han o ja jag försöker laga den och få en 3TB disk billigt

Skrivet av trisse23:

Så länge du vet att disken fungerar i övrigt så kan det vara värt det.
Du får kolla upp den exakta modellen och ev firmware (står på disken) och se om de har ett sådant kort.

Kolla även: Ebay

Som sagt, det är en risk, om du inte säkert vet att disken fungerar. Men fullt möjligt att byta.