Permalänk

plåten till chassiet borde du kunna ha vilket borr som helst bara du har lite tyngd bakom.
ska du ha större hål som 25mm får du införskaffa en hålsågssats typ
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Halsag/Halsagset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joioi50:

Den håller ganska länge batteriet, fast det kanske inte betyder att den levererar tillräckligt med kraft för att borra genom metall?
Den är ju som sagt 6år gammal batteriet

Vilket HSS set skulle ni rekommendera till mig att köpa?
Ska man investera i lite dyrare bitar från Bosch eller köpa något billigt Biltema/clas ohlson set?

Kolla man på claesohlson så finns det ganska många HSS borr set:
Black & Decker 70 delar http://www.clasohlson.com/se/Borr--bits--hylssats-Black-&-Dec...

Bosch 34 delar http://www.clasohlson.com/se/Borr--bits--hylssats-Bosch/40-80...

Stanley 100 delar http://www.clasohlson.com/se/Borr--bits--hylssats-Stanley-100...

Bosch 60 delar http://www.clasohlson.com/se/Borr--bits--hylssats-Bosch/40-85...

Har hört bra saker om Stanley, sedan är väl Bosch en av de mer välkända märkena.

Levererar kraft??? Det är du som levererar kraften (trycket mot materialet) och vinkeln. Snurrar borret fort är batteriet fullt tillräckligt. Är det plåt du skall borra i? Då räcker billiga biltema grejer, är det stål, aluminiummaterial så skall du kosta på dig när det gäller BORRET. Maskinen gör bara en sak, den får borret att snurra. Allt annat gör du och borret.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

generellt sett anser jag att man ska undvika set med borr in i det längsta framför allt i de lägre prisklasserna...

du tjänar i längden på att köpa de borr du behöver med kvalité istället för budget grejjor.

köper själv nästan bara Bosh styckborr och har några som säker gjor 20-30 hål och forfarande är lika vassa som när de var nya.

har väldigt dålig erfarenhet av just borrset upp till 500:- känns som att de oftast är nån form av 2á sortering eller nått för även om det är boch eller nått känt märke blir de slöa fortare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Bosch är rent skräp i jämförelse med t.ex. HILTI, men vill man ha något som håller för stunden och inte krossar plånboken så duger det alldeles utmärkt.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Skrivet av Danmyr:

Bosch är rent skräp i jämförelse med t.ex. HILTI, men vill man ha något som håller för stunden och inte krossar plånboken så duger det alldeles utmärkt.

altså att säga att bosh är skräp är att ta i det finns betydligt sämmre märken.

De gör helt ok saker för hemmapularen som inte vill ge 5-6 papp för en maskin utan klarar sig med en 2-3 papp maskin.

visst sen får man ju vad man betalar för när man köper hilti eller makita eller annat professionellt märke så som bättre batteritid och mer ork.
Men till 90% så klarar man sig fint att bygga sin altan osv med en bosh maskin.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera att borra plåt men en sådan. Eftersom det är en slagborr så är den tänkt till främst betong och andra liknande material. Kör på en vanlig borr-skruvdragare. en sån här eller liknade duger gott http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=510513

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundvis:

Sämre borrar funkar för bara något/några hål. Ser att du har en Cootech vilket jag har testat hos kompisar och den blir slö snabbt och tappar hastighet. Slag är bra att ha, kanske inte till detta, men du kommer inte ångra dig om du köper en med slag när du skall borra upp en hylla i en vägg som inte är trä eller gips. Du skall inte köpa en med enbart SDS fäste för ditt ändamål. Men ibland medföljer en vanlig chuck så du kan byta, såg dock inget om det på prisjaktlänken.

Men till tipset, borra först med en borr som har en mindre diameter än du avser att borra med, gå sedan upp i borrstorlek. Är det sort hål kan det underlätta att "borra upp" med ett par borrar eftersom.

Antar att SDS fäste är för stora borr bitar och främst för hammarslag?
dvs det kommer inte fungera att borra 2-7mm stora hål med SDS borr bitar?

Då är Slag funktionen bra att ha om man ska fästa hyll konsoler på väggar samt en projektor i taket?
Min nuvarande borrmaskin borrar genom väggen men inte tillräckligt långt alltid, gissar på att det är något för hårt material som inte tillåter borrning med min maskin.

Skrivet av jonatan80:

beror väl på hur många hål du ska borra. det är ju mjuk stålplåt dom flesta av dom borrarna håller nog ett bra tag.

köp dom borrar du behöver http://www.clasohlson.com/se/Metallborr-Bullet/Pr309595075
och en sån här ? http://www.clasohlson.com/se/Stegborr/30-8747

Skrivet av kaput:

Det går utmärkt att borra med batteridriven maskin, speciellt i så klen plåt som det är frågan om i ett datorchassi. Som andra föreslår i tråden, det är nog inte din maskin det är fel på, utan de borr du har. Det du köper i nonamesatser på Classe, Biltema, etc är så gott som alltid rent skit som i bästa fall överlever ett par hål med hyfsat bibehållen skärpa, du ska ha en jäkla tur för att råka plocka upp några guldkorn där. Den enda egentliga nackdelen med en batteridriven maskin är att de ofta jobbar på lite väl låga varvtal för småhål i tunnplåt, men är man försiktig och tar det lite lugnare när man känner att man börjar komma igenom så är det lugnt. Ett bra underlag gör det hela lite lättare med.

Är det frågan om att borra mindre hål med spiralborr, så gillar jag Dormer. Jag brukar beställa de som heter "Dormer HSS tin coated jobber drill" på jobbet, snabbstål med någon tennbeläggning med andra ord. Tillräckligt bra och slitstarka borr för att de ska funka professionellt, men ändå inte så dyra att man drar sig för att använda dem i handverktyg.

För lite större hål i tunnplåt föredrar jag hålstans framför hålsåg, dock funkar de bara på tunnplåt. Hålsågar är lite mer allsidiga, och kanske ett bättre val för dig som kanske inte vill ha en uppsjö olika verktyg för att ta hål i olika saker, även om kanske gör det lite svårare för nybörjaren att få till cleana hål med rätt dimension i tunnplåt. Sandvik och Bahco har bra hålsågar till rimliga priser.

Plocka upp en flaska skärvätska också när du ändå håller på, så överlever grejerna längre.

är det dessa Dormer du menar?
http://www.gardinpersson.se/produkter/produkt/2172/spiralborr...

verkar vara 10-30kr från 1mm upp till 7mm borr bitar, så bra pris om det är bra borr.

Skrivet av Micke-71:

TiN står inte för tenn utan för Titan nitrit som är en keramisk värmetålig beläggning som förhindrar att borren bränns så lätt.

Men Dormer gör bra borrar för verkstad!! Men jag skulle nog vilja påstå att Vedevågs enkla obelagda är bättre o billigare för handmaskiner. Ta gärna dom korta så tål dom mer utan o knäckas.

Knepet o få borren o hålla är att hålla varvet nere och bra skärtryck. Ett vanligt Vedevåg som vi kör i cnc maskinerna med kan med kylning hålla lätt över 500 hål på diameter 15 och 30mm djupa med såpass brutala skärdata att spånen sprutar ur hålen. Typ 500rpm och 400mm/min i matning. Helt obelagda borr... I en handmaskin så skulle ett sådant borr kanske hålla 1-2 hål. Detta för att skärtrycket för ett 15mm borr i stål bör vara flera hundra kilo om inte ännu mer. De största borrarna vi har kräver ett skärtryck i storleken ton!! Men då går det också in 30-40hp i effekt också på spindeln.

Detta för att man inte kan hålla tillräckligt högt skärtryck på ett såpass grovt borr. Borret nöts ut.

Tunnplåt e lite knepigt för hand för att borret hugger när det går igenom när man pressar på som en idiot. Det händer ju inte med en styrd maskin. En offerplatta i typ aluminium är inte helt fel o lägga under. Blir snyggare hål då.

Vedevåg tror modellerna heter 111 och 121. De korta är 121. De borde du hitta hos en riktig järnhandel som säljer till verkstad och industri. De e inte så ruskigt dyra men ljusår bättre än skiten du köper på Jula, Biltema osv. Skulle jag ens fundera på o sätta ett sånt borr i våra detaljer som kan kosta uppåt en halv miljon styck så fick jag sparken direkt.

http://www.bohlin-nilsson.se/produkter/produkt/25452/snabbsta...

Så din rekommendation är Vedevåg i första hand för metall borrning för privatpersoner samt dormer i andrahand?

Om jag skulle skaffa en borrmaskin 800kr-2000kr samt skaffa Vedevåg eller Dormer borr bitar hur många hål skulle jag kunna borra i aluminium och plåt datorchassin innan borren behöver bytas ut?

Skrivet av Rajat:

5-6mm till M3? 2.5mm varken mer eller mindre ska du ha.
5mm = M6
6mm = M7

Menade att jag ville skapa små hål för skruvar omkring 2.5mm-3mm men även ha möjligheten kunna borra 6-7mm stora hål för andra ändamål (inte M3 skruvar).
Förövrigt skulle det vara trevigt kunna skapa 2.5cm 25mm diameter i hål för vattenkylning men det går nog inte med borr antar jag.

Skrivet av Micke-71:

Antar att han menar djup på hålen 5-6mm. Diameter för att gänga M3 är 2.5mm.

Optimal styrka uppnås vid 1,5ggr dia på en skruv i stål. Dvs en M3 bör gå in 4.5mm för att nå full styrka. Då bör gängan vara minst 1mm djupare och de flesta gängtappar idag har en pågång på några mm. Men det är bara om full styrka behövs.

så du menar att optimal borr för M3 skruv skulle vara 4.5mm, medans för M4 är det 6mm borr bit?

Permalänk
Medlem

När man gängar hål i stål så är en tumregel att 1,5 ggr diametern ger full styrka på gängan. Dvs då går bulten sönder, inte gängan. Men självklart så finns det undantag. Typiska sådan är bultar som monteras o demonteras ofta. De gängorna slits mer o man brukar då ha längre gängdjup.

Sedan beror det också på vilket stål och bultkvalitet. En sketen 4.6 bult i ss2541 är nog klenare redan vid 1ggr dia.

Dormer är inte något andrahandsval. De gör borr i alla kvaliteter från hss borr, solid hårdmetall och vändskärsborrar. Ett riktigt kvalitetsmärke!!! Ingen tvekan om saken. Jag använder mycket dormer på jobbet. Allt ifrån PFX, ADX, vanliga standard osv. De är bra. Men har uppfattningen att de kan vara lite för "spröda" för handborrning. Inget problem i en cnc maskin men man knäcker dom lätt.

Samma sak e det med hårdmetallborrar i solid hårdmetall för stål. I en cnc maskin så borrar dom härdade stål, till o med i en hss gängtapp eller igenom en hss borr. Men så spröda att man knäcker dom som glas, (kanske inte riktigt men nästan). Ingen hand kan styra dom så jämnt o exakt som de behöver.

Det finns massor av sådana bra märken som ex Kenna metall.

Men bra pris, lagom seghet på borren (för handborrning så de inte knäcks) så är Wedevågs 111 och 121 borr de jag helst använder själv. Självklart finns det bättre val. Men det är våran standard på borr från 1-10mm och inte sällan första valet i cylindriska borr upp till ca 15-20mm. Även obelagda så spöar dom Dormer ADX i vanligt stål i prestanda o livslängd. Är bättre än Dormer PFX i rostfritt.

Visst jag kör mycket med Dormers "vanliga" borr från typ 15 o uppåt på morsekona. Inget fel på dom... Jäkligt bra grejor det med.

Permalänk
Medlem

Det bästa du kan göra är märka ut dina hål och allt som behöver borras/kapas eller vad det nu är sedan åker du in till första bästa byggfirma/vvs eller dylikt fråga om dem kan hjälpa dig eller så hyra du en proffsmaskin för bästa resultat för en liten peng..

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Jätteavancerad tråd för något som tar 3 sekunder att utföra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joioi50:

Om jag skulle skaffa en borrmaskin 800kr-2000kr samt skaffa Vedevåg eller Dormer borr bitar hur många hål skulle jag kunna borra i aluminium och plåt datorchassin innan borren behöver bytas ut?

Svaret på det är allt ifrån ett halvt hål till väldigt många!
Det beror helt på hur du behandlar borret när du borrar kör du tex på 10000varv och inget tryck så ja då blir det väldigt varmt och skärpan försvinner på nolltid oavsett om du har världens mest hållbara borr.
Kör du däremot på låga varv och med tillräckligt tryck så kan dom hålla väldigt länge.
Detta för att lägre varv=mindre värme MEN även högre tryck =mindre värme detta för att materialet kyler då borret (visserligen inte så mycket på mindre hål i små tjocklekar).

Det finns dock problem små borrar (0mm-ca3mm) att dom tål ju inget direkt tryck och det finns även risk att om dom hugger tag när dom går igenom materialet att borret då går av (denna risk för hugg ökar om man har lägre varv/högre tryck) risken minskar ju med kortare borr som tex vedevågs som tipsat om tidigare.
Så det är ganska svårt att få små borren att hålla länge då man behöver öka varvet/minska trycket vid genomgången för att minimera hugg risken och detta gör ju att borret slits fortare på grund av ökad värme.
Och ökar man varvet för tidigt så blir det ju mer värme och för sent så kan den ha huggit och gått av redan.

Skrivet av Dunde:

Jätteavancerad tråd för något som tar 3 sekunder att utföra...

Jepp!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Jätteavancerad tråd för något som tar 3 sekunder att utföra...

Vill man göra det bra så tar det längre tid och man bör använda pelarborr

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke-71:

När man gängar hål i stål så är en tumregel att 1,5 ggr diametern ger full styrka på gängan. Dvs då går bulten sönder, inte gängan. Men självklart så finns det undantag. Typiska sådan är bultar som monteras o demonteras ofta. De gängorna slits mer o man brukar då ha längre gängdjup.

Sedan beror det också på vilket stål och bultkvalitet. En sketen 4.6 bult i ss2541 är nog klenare redan vid 1ggr dia.

Dormer är inte något andrahandsval. De gör borr i alla kvaliteter från hss borr, solid hårdmetall och vändskärsborrar. Ett riktigt kvalitetsmärke!!! Ingen tvekan om saken. Jag använder mycket dormer på jobbet. Allt ifrån PFX, ADX, vanliga standard osv. De är bra. Men har uppfattningen att de kan vara lite för "spröda" för handborrning. Inget problem i en cnc maskin men man knäcker dom lätt.

Samma sak e det med hårdmetallborrar i solid hårdmetall för stål. I en cnc maskin så borrar dom härdade stål, till o med i en hss gängtapp eller igenom en hss borr. Men så spröda att man knäcker dom som glas, (kanske inte riktigt men nästan). Ingen hand kan styra dom så jämnt o exakt som de behöver.

Det finns massor av sådana bra märken som ex Kenna metall.

Men bra pris, lagom seghet på borren (för handborrning så de inte knäcks) så är Wedevågs 111 och 121 borr de jag helst använder själv. Självklart finns det bättre val. Men det är våran standard på borr från 1-10mm och inte sällan första valet i cylindriska borr upp till ca 15-20mm. Även obelagda så spöar dom Dormer ADX i vanligt stål i prestanda o livslängd. Är bättre än Dormer PFX i rostfritt.

Visst jag kör mycket med Dormers "vanliga" borr från typ 15 o uppåt på morsekona. Inget fel på dom... Jäkligt bra grejor det med.

Bra tumregel som man brukar rita efter men egentligen så tar gängans 5 första varv upp 99.9999% av kraften d.v.s långt under 1.5xdiameter
T.ex en M10 gänga är lika "stark" med 7.5mm gänga som 15mm gänga(M10 mutter är 8mm hög). Men självklart har man mer gänga som "backup" desto djupare man gängar vilket kan vara en trygghet.

I övrigt håller jag med dig, Dormer skall det vara!

Till TS så undvik biltema, Claes, Jula, Black and decker m.m. Investera istället i en bra skruvdragare så kan du ha den för resten av livet vid IKEA-montage m.m. Tips på bra märken är Hilti, Blåa Bosch-maskiner, Milwaukee. Se även till att du har två batterier så du kan ladda ett medans du använder det andra, finns inget mer irriterande än att vänta på laddaren^^

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dunde:

Jätteavancerad tråd för något som tar 3 sekunder att utföra...

Jag lever efter filosofin if it's worth doing, it's worth overdoing.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

När det gäller borrmaskiner, nästan vilken nätansluten borrmaskin som helst duger för "hemmaborraren", det som kan vara bra att kolla är att den har steglös varvtalsreglering. Biltemas eller Julas maskiner duger lika bra som en Bosch eller Hilti.

När det gäller borrar, det är bättre att åka in till "järnaffären" och köpa kvalitetsborrar styckevis av de borrar man behöver för ett specifikt arbete.
Det är dock inte speciellt svårt att slipa en borr så att den skär bra. Tumregel är att hårdare stål kräver en mindre spånvinkel medan en borr för lättmetaller kräver en större spånvinkel. På större borrar kan det också vara nödvändigt att korta tvärskäret något för att få ett distinktare "skär" i borrningen.

Större hål som tex. 25 mm fixar man bäst med hålsåg vilket också nämnts i tidigare inlägg.

När det gäller borrdiameter för gängning så finns det tabeller som anger exakt borrdiameter. Finns dock ett ganska bra knep att ta till om man inte har google tillgängligt för att kolla detta, nämligen formeln "gängans diameter minus gängans stigning" Diameter och stigning står på gängtappen, tex M6 X 1. Hålets diameter blir då 5mm. Detta är en tumregel och det finns avvikelser, dessa blir dock inte större än 5/100 vilket måste anses vara inom toleranserna för vanliga hemmamekare.

Visa signatur

Dieselmotorer drar mindre bensin...

Permalänk
Medlem

Om TS ska borra hål och gänga för t.ex. M3, så rekommenderar jag starkt en kombinationsgängtapp eller maskingängtapp. Denna borrar och gängar hålet i ett steg. Betydligt lättare, snabbare och antagligen även billigare än att borra och gänga separat.

Dessa köps förslagsvis direkt hos en verktygsfirma som kan hjälpa dig att få rätt gängtapp för de skruvar du tänkt använda.

Permalänk
Medlem

Om bult o gänga är i samma material så tror jag man uppnår full styrka redan vid 2/3 x dia. Dvs 67%

Exakt vart 1,5xdia kommer ifrån men jag tror det kan ha o göra med att man ofta monterar 12.9 bult i blöta material som ss1312 eller ss2172. De har inte i närheten av styrkan som hos en 12.9 bult.

Det kan också ha med möjlighet att montera o demontera. Fixturer vi har som haft dåligt ingrepp på bultar har fått gängpaj på samtliga hål. Trots att vi haft mer än 1.5xdia.

Kan garantera att en m3 med 2mm ingrepp kommer o riva sönder gängan redan efter ett fåtal åtdragningar.

Vi kör en del säkerhetsdetaljer till marint bruk. Dvs framdrivningssystem till fartyg. Där använder man princip med sträckbult och 2-3ggr dia. Finns även valsar o sånt där dom envisas med 3-4ggr dia men det är bara löjligt.

Permalänk
Medlem

Som många skrivit tidigare så är borren ditt problem och inte maskinen. Möjligtvis din teknik också.
Det krävs att man vet vad man gör om man ska borra tunn plåt eftersom det kan fastna, som påpekats. Det underlättar med en pelarborr eller ett borrstativ då.
Eftersom vi pratar om en tunn plåt så är inte tipset om att trycka på hårt särskillt relevant då borren inte kommer hinna få upp någon temperatur innan det är färdigborrat. Så borra sakta om du känner för det och i omgångar. För hål som är större än 5 mm så bör du borra med en mindre borr före, typ en 3mm.
Har du svårt att få borren att ta där du vill kan du använda dig av maskeringstejp/frystejp på plåten och borra igenom det. Det håller borren från att röra sig så mycket i sidled.

Motsvarande saker finns på andra affärer också, jag bara tog de här som exempel.
http://www.jula.se/borrmaskinstativ-med-maskinskruvstycke-050...
http://www.jula.se/slagborrmaskin-850w-000135
http://www.jula.se/borrsats-18delar-181012
När borrarna inte går igenom längre köper du dem styckevis. Alla borrar som du kan köpa styckevis är tillräckligt bra för ändamålet. När de blir slöa så slänger du och köper nytt.

Att borra i plåt ställer inga krav på borrens kvalite, maskinens kvalite eller märket på dem. Lägg inte pengar och energi på saker som inte behövs. Fokusera det på det du vill ha gjort istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av joioi50:

Jag vill kunna borra små hål för M3 skruva upp till 5-6mm.
Men jag skulle kanske även vilja kunna göra hål uppemot 25mm (2.5cm)
Jag vet att oftast för 2.5cm diameter hål brukar man använda dremel, men vill gärna göra hål med borrmaskin då det känns mycket smidigare.

För lite större hål i plåt (datorchassitjocklek) så kör jag med en stegborr, upp till 30mm klarar den:

http://www.clasohlson.com/se/Stegborr/30-8747

För själva maskinen så använder jag oftast en 12V Dewalt skruvdragare (som förvisso gick på 1300 spänn, men det var det värt), mer än så behövs inte för plåt, det är om du ska borra värre grejer du behöver gå upp i storlek till en riktig borrmaskin. Skruvdragare är också mycket mer smidiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke-71:

TiN står inte för tenn utan för Titan nitrit som är en keramisk värmetålig beläggning som förhindrar att borren bränns så lätt.

Sedärja, då lärde man sig nåt nytt! Har bara antagit att det är frågan om att borren är belagda med någon tennlegering i något tribologiskt syfte, och inte tänkt mer på det. Hade de någonsin skrivit TiN istället för Tin så kanske man tänkt efter en andra gång

Skrivet av joioi50:

är det dessa Dormer du menar?
http://www.gardinpersson.se/produkter/produkt/2172/spiralborr...

verkar vara 10-30kr från 1mm upp till 7mm borr bitar, så bra pris om det är bra borr.

Yes, A002 låter bekant. De där borren är i vilket fall som helst inga specialgrejer, så de skulle nog passa dina ändamål utmärkt.

Skrivet av Micke-71:

Dormer är inte något andrahandsval. De gör borr i alla kvaliteter från hss borr, solid hårdmetall och vändskärsborrar. Ett riktigt kvalitetsmärke!!! Ingen tvekan om saken. Jag använder mycket dormer på jobbet. Allt ifrån PFX, ADX, vanliga standard osv. De är bra. Men har uppfattningen att de kan vara lite för "spröda" för handborrning. Inget problem i en cnc maskin men man knäcker dom lätt.

Kan hålla med dig om att de är lite småspröda, men har själv bara lyckats smälla av några enstaka klena borr när jag förborrat i grovt gods (läs: 3mm-borr i 16mm stålskott, etc) på något omöjligt ställe. Tänker man på borrmaskinens orientering under hela operationen, och inte vickar runt en massa på den (vilket man ju bör undvika oavsett vilket borr man använder) så är det dock rätt lugnt. Har man bara en bra arbetsställning och jobbar omsorgsfullt utan att stressa, så ska inga borr behöva gå av.

Skrivet av Micke-71:

Vi kör en del säkerhetsdetaljer till marint bruk. Dvs framdrivningssystem till fartyg. Där använder man princip med sträckbult och 2-3ggr dia.

Får man fråga vad för detaljer? Är fartygsmaskinist, så blev lite nyfiken, och sträckbult hittar man ju lite varstans i framdrivningsmaskineriet på ställen där momentet måste vara exakt, så lite svårt att pinpointa det via uteslutningsmetoden

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hilti gör bra brorr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Hilti gör bra brorr.

Om du ska borra i betong ja, inte i plåt

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Bosch är rent skräp i jämförelse med t.ex. HILTI, men vill man ha något som håller för stunden och inte krossar plånboken så duger det alldeles utmärkt.

Skillnad på BLÅ bosch och GRÖN. Så inga dumma kommentarer om något du inte har koll på

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danmyr:

Bosch är rent skräp i jämförelse med t.ex. HILTI, men vill man ha något som håller för stunden och inte krossar plånboken så duger det alldeles utmärkt.

Som ovanstående skriver så är det stor skillnad på blå och grön Bosch sen är inte HILTI en optimal maskin att köpa prismässigt om man inte använder den dagligen professionellt i jobb då TS endast ska borra ett par hål i plåt och HILTI gör sig bäst i betong

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Vi kör en del delar till RR Marine och Bergs propulsion. Allt ifrån kompletta tryckoljeboxar, axeltappar, kolvar (inuti prop-naven för vridning på bladen). Det är allt möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke-71:

Vi kör en del delar till RR Marine och Bergs propulsion. Allt ifrån kompletta tryckoljeboxar, axeltappar, kolvar (inuti prop-naven för vridning på bladen). Det är allt möjligt.

Åhå, grejer till CPP-system kort och gott. Då förstår jag plötsligt den stenhårda verktygsregimen på ditt jobb också, men kan rätt av säga att det dyra inte är grejerna, det som kostar är att gå ur drift, docka in, och rycka axeln. Sånt där kan man inte vara säker på att det finns lagerhållet heller, kan ta evigheter att få reservdelar. Det får bara inte braka

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Maskinen på bilden är som folk skriver en slagborrmaskin med snabb-chuck vilket inte levererar god precision även om man kan slå av slagläget. För tunn plåt som i chassin trots stål eller aluminium så kan man använda vilka borrar som häls. För den normala användaren finns det två borrtyper att hålla reda på, det är stenborr och trä-/metallborr. Trä-/metallborr kan man köpa vad skit som helst egentligen om det inte ska användas mycket. Borr må¨r dåligt av att gå varmt så du ska ha hög hastighet när du borrar. Stenborr kräver dock bättre maskin och högre kvalitet på borr då påfrestningarna är högre och kvaliteten på hårdmetallen på borrkronan kan variera.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Maskinen på bilden är som folk skriver en slagborrmaskin med snabb-chuck vilket inte levererar god precision även om man kan slå av slagläget. För tunn plåt som i chassin trots stål eller aluminium så kan man använda vilka borrar som häls. För den normala användaren finns det två borrtyper att hålla reda på, det är stenborr och trä-/metallborr. Trä-/metallborr kan man köpa vad skit som helst egentligen om det inte ska användas mycket. Borr må¨r dåligt av att gå varmt så du ska ha hög hastighet när du borrar. Stenborr kräver dock bättre maskin och högre kvalitet på borr då påfrestningarna är högre och kvaliteten på hårdmetallen på borrkronan kan variera.

Maskinen på bilden är en borrhammare med SDS-fäste, vilket innebär att man inte kan köpa metallborr osv. som passar direkt i maskinen. Det finns visserligen SDS>snabbchuckadapter, men dessa är vingliga och allmänt värdelösa (finns dock borrhammare med utbytbar chuck).

Slagborr: Vanlig borrmaskin där man kan koppla in kugghjul, dessa generar väldigt många och svaga slag. Har en vanlig chuck som kan anpassas efter borrets tjocklek. Fungerar helt ok i tegel osv. dock rätt dåligt i betong.

Borrhammare: Borrmaskin med en separat pneumatisk slagfunktion som genererar "få" men kraftiga slag. Det krävs speciella borr som har ett standardiserat SDS-fäste. Har man betongväggar är det en bra ide med en borrhammare, det kan evt. gå med en slagborr, men det tar lååång tid. Har man otur stöter man på armeringsjärn och då är borrhammaren ett måste.

Som många har skrivit är bra borr väldigt viktiga, dock gör kombinationen av TS:s lågvarviga skruvdragare (max 550rpm) och kassa borr att det tar evigheter att borra. Visst ska man inte köra med för höga varv, men rätt varvtal beror på diameter, material och evt. kylning. Ska man borra ett 3mm hål i vanligt stål (ej rostfritt) går det bra att varva betydligt högre än 550rpm, ska man däremot borra ett 15mm hål ska man oftast så lågt som 300-500rpm, med bra TIN-borr kan man dock ligga lite högre (igen beroende på material).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Åhå, grejer till CPP-system kort och gott. Då förstår jag plötsligt den stenhårda verktygsregimen på ditt jobb också, men kan rätt av säga att det dyra inte är grejerna, det som kostar är att gå ur drift, docka in, och rycka axeln. Sånt där kan man inte vara säker på att det finns lagerhållet heller, kan ta evigheter att få reservdelar. Det får bara inte braka

Jo jag vet. Vi kör en del grejor till RR Service också. Båten ligger i docka o man hittar något som är paj. Då brinner det i knutarna. När man vill tillverka en ny del som normalt har 3månader på materialet med klassning och 1-2 månader i genomloppstid på verkstan. Då är det ingen som frågar om priset när man vill ha grejorna på under en vecka. Direkt transport runt halva Europa, pisspengar.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vill man göra det bra så tar det längre tid och man bör använda pelarborr

Haha, ja säkert...
Hade man spänt upp en 1 mm plåt i en pelarborrmaskin och borrat med en 3 mm borr så hade ju resten av verkstan fått sig ett gott skratt.

Hade man varit lite noggrannare kanske man hade mätt upp hålet och körnat lite försiktigt, då tar allt ca en minut.