Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Extern CD Läsare Till PC

Tjena alla! Beställde igår en gamingdator från komplett.
Kom på här på efterhand att jag glömde att ta med en dvd/cd läsare och tänkte då att det blir problem med installering av w8, drivrutiner osv.
Undrar om det går bra att bara köpa en extern läsare?
Som man kopplar in med USB alltså, tack på förhand !

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

https://www.komplett.se/search?bn=10028&category=10028_DVD%2F...

Borde inte vara några problem att installera OS, går ju bra att göra via ett USB-minne annars.

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av xpanterx:

https://www.komplett.se/search?bn=10028&category=10028_DVD%2F...

Borde inte vara några problem att installera OS, går ju bra att göra via ett USB-minne annars.

Okej, men drivrutinerna kräver väl skiva?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Ser även att mitt chassi bara har 3.0 portar, och alla läsare med 3.0 är ju svindyra :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av TikiTaka:

Ser även att mitt chassi bara har 3.0 portar, och alla läsare med 3.0 är ju svindyra :/

USB är bakåtkompatibelt så läsare för USB 1.0/2.0 fungerar i en 3.0-port utan problem. Annars så kan du som någon ovan sa skapa en installation på en USB-sticka. Guide finns här på forumet om du söker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av dpa:

USB är bakåtkompatibelt så läsare för USB 1.0/2.0 fungerar i en 3.0-port utan problem. Annars så kan du som någon ovan sa skapa en installation på en USB-sticka. Guide finns här på forumet om du söker.

Okej !
Behöver man skiva till installeringen av grafikort ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av TikiTaka:

Okej !
Behöver man skiva till installeringen av grafikort ?

Jag installerar aldrig NÅGON drivrutin från medföljande skivor utan tankar istället hem senaste från tillverkarnas webbsidor.

Du får nyare versioner och slipper optisk läsare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

[QUOTE="MrMadMan;14792989"]Jag installerar aldrig NÅGON drivrutin från medföljande skivor utan tankar istället hem senaste från tillverkarnas webbsidor.

Du får nyare versioner och slipper optisk läsare :)[/QUOTE

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av MrMadMan:

Jag installerar aldrig NÅGON drivrutin från medföljande skivor utan tankar istället hem senaste från tillverkarnas webbsidor.

Du får nyare versioner och slipper optisk läsare

Okej, så man behöver ingen läsare om man laddar ner w8 genom USB och tankar hem ist?
Tack för all hjälp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av TikiTaka:

Okej, så man behöver ingen läsare om man laddar ner w8 genom USB och tankar hem ist?
Tack för all hjälp

Nej det gör du inte. Här finns en guide skriven av Sweclockers om hur man installerar Windows från ett USB.

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2