Seagate Barracuda vs WD Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Jul 2008

Seagate Barracuda vs WD Black

Hej Sweclockare,
Här kommer en ganska kort tråd, ber om ursäkt för det men sökfunktionen gav mig inte de svar jag sökte.

Jag står i färd med att handla in en HDD för program/spel.
Har redan en SSD för operativet (250 Gb Samsung) och en NAS med 4 Gb (2 st WD Green Power) för all media.

HDDn jag avser att köpa är alltså tänkt som något av en hybrid; dvs den skall innehålla program/spel mm som jag vill ha komma åt snabbt och den skall vara installerat internt i den stationära datorn.
Alltså känns det rimligt att titta på HDDs med god hastighet (7200 rpm, >100 150 MB/s read/write osv) mer än lagringskapacitet och strömförbrukning.

Spontant tänker jag på Western Digital Black-serien (FZEX, ej FAEX) och Seagate Barracuda-serien.
Bägge är som bekant snabba HDDs för en rimlig slant. I ren benchmark tycks de också ligga relativt nära varandra (Benchmark) och skall man enbart gå på detta känns Seagate Barracuda som det logiska valet, särskilt med tanke på prestanda+utrymme/spenderad krona.

Men! Samtidigt vet jag från vänner och bekanta samt diverse forum-läsning att Seagate Barracuda har ett rykte om sig att krascha relativt ofta.
Nu är det förvisso inte familjefotografierna jag ska förvara på disken, men det finns trots detta få saker som är mer störande än när en hårddisk kraschar.

Således, vad tycker ni vore ett bra val för en HDD ämnat för program/spel som får kosta max 1500 kr?

Ps. Ursäkta om detta bör ligga i annan tråd för köpråd. I så fall ber jag ödmjukt moderator om ursäkt.

Tack på förhand!

ASUS Z97-A, Intel Core i5 4690K, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 (2x2 stickor), Sapphire Radeon Tri-X R9 280x 3GB, Samsung 840 EVO (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdisk), BenQ 3d LED XL2720Z. Chassi: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2008

Det är inte alla Seagate Barracuda som är "dåliga" utan bara de som Seagate själva byggt från grunden. Sedan Seagate köpte Samsungs HDD del förfogar Seagate över den division som kommer från Samsungs fabriker och döper dessa till Seagate således. Jag har haft x antal WD som kraschat och x antal Seagate som gjort likaså. Samtliga Samsungdiskar jag har (4 st) har nu snurrat felfritt i 4-5 år. Jag har för mig att man lättast listar ut vilken som är vilken genom att titta på antalet plattor i disken. Jag tror att en 1TB disk har 2 plattor om den är från Samsung, annars fler. Ju färre plattor desto färre mekaniska delar som kan fallera.

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 7 1700X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Min initiella tanke är seagates SSHD disk, den bör ge dig rätt bra prestanda för den situationen då du har lite högpresterande saker och lite lagring samtidigt. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2125324 (typ nått sånt)
Annars är tipset att ta en större disk, typ 2-3TB, och använd bara första 33%. Du får den snabbaste delen av disken, kortare söktider och bättre prestanda.

Eller så köper du bara en vettig SSD för 1500kr...

Ang seagate, jo jag har fått intrycket att deras diskar håller lite sämre, men som sagt, allt är uppfattning, inte fakta. Har en del extern chassi seagate diskar, några fungerar perfekt, några börjar rasa tidigt. Verkar som det är antingen eller...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland / Kiruna
Registrerad
Feb 2002

Hm, är det en rättvis jämförelse? Black har ju 5 års garanti (mot 2 år för Seagate Barracuda, vilket känns som ett skämt) och Black är dessutom betydligt dyrare. Nånting extra mer än garanti måste det ju ligga i tunnan.

Eftersom priset mellan en WD Black och Seagate Constellation ES.3 är så lika, så tog jag en ES.3 nu senast iaf, som dessutom blir min andra utav den sorten. Hittills genom åren har alla mina Seagate, WD Black och Samsung diskar fungerat och fungerar än idag, de har gått 24/7 (happy bearings) när de har suttit i maskinen.

Eller ja, en riktigt gammal Seagate 120GB SATA gav upp på mig... men jag är inte helt hundra på om det var pga ett fel på disken i sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Jag köpte en 1TB FZEX som hade fel redan när jag köpte den (antagligen) upptäckte det dock först efter någon månad eller så. Lämnade in den och tog en 2TB istället. Annars har jag bara bra erfarenheter av WD, har en gammal Caviar som är sju år gammal som fortfarande fungerar. Haft en Seagate som gick sönder, men det var för hundra år sedan.

Tror att Seagate ligger billigare fortfarande för att de haft en mycket sämre rykte och försöker ta tillbaka marknadsandelar på så sätt. Annars tror jag att det inte är någon större skillnad mellan dessa. Har ingen koll på hur det ser ut med Barracudorna men WD Black har just första året på disken störst failure rate och det är just 1TB som är mest drabbad.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5,1Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jun 2014

Innan jag köpte min Barracuda läste jag också mycket om folk som anser att Seagates hårddiskar inte håller lika länge som WD, men har en Barracuda som nu snurrat fyra år utan några som helst problem samt köpte nyligen en 3TB, också den Barracuda, som snurrar på utan problem.

Som oftast när en hårddisk kraschar är det ju bara extrem otur, så tror du blir nöjd med en Seagate:)

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Apr 2012

Jag håller med Paddanx om att en SSHD kan vara bästa vägen att ta i denna frågan.

Vad gäller WD vs Seagate så kör jag en blandning av diskar hemma och kan inte säga att någon går sämre än den andra. Den enda disken som gett upp för mig innan pension var en WD, men det var för mer än 10 år sedan...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av GooGeL:

Hm, är det en rättvis jämförelse? Black har ju 5 års garanti (mot 2 år för Seagate Barracuda, vilket känns som ett skämt) och Black är dessutom betydligt dyrare. Nånting extra mer än garanti måste det ju ligga i tunnan.

Eftersom priset mellan en WD Black och Seagate Constellation ES.3 är så lika, så tog jag en ES.3 nu senast iaf, som dessutom blir min andra utav den sorten. Hittills genom åren har alla mina Seagate, WD Black och Samsung diskar fungerat och fungerar än idag, de har gått 24/7 (happy bearings) när de har suttit i maskinen.

Eller ja, en riktigt gammal Seagate 120GB SATA gav upp på mig... men jag är inte helt hundra på om det var pga ett fel på disken i sig.

Jag är helt och hållet med den övergripande diskussionen om att det är lite av ett lotteri med HDDs. Alla märken kan strula. WD Black 1 TB har en del rykten om sig att strula. Seagate Barracuda 3 TB har rykten om sig att strula.

Vad gäller detta om SSHD är det en väldigt intressant idé!
Har faktiskt inte alls testat detta. Några rekommendationer utom Seagate SSDH 1Tb?

ASUS Z97-A, Intel Core i5 4690K, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 (2x2 stickor), Sapphire Radeon Tri-X R9 280x 3GB, Samsung 840 EVO (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdisk), BenQ 3d LED XL2720Z. Chassi: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Jag har haft både seagate o wd, efter mina erfarenheter och livslängd tystnad osv så ska jag aldrig mer köpa seagate.

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Bjoern_87:

Några rekommendationer utom Seagate SSDH 1Tb?

Finns ju en 2TB också, om du önskar mer utrymme, men den har tyvärr samma 8GB SSD storlek, så det är bara effektiv om du ska lagra mer. Deras 4TB har långsammare 5900RPM, därav jag inte anser den passa in.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Jul 2008

Okej, tack Paddanx för bra tips.
Jag gör så att jag tar en Seagate Barracuda 2 TB (vanlig HDD 7200 rpm) och lånar en SSHD av en bekant (drog en roundcheck via facebook senaste halvtimmen, hörde om nån hade en man kunde prova).

Så får vi se vad som passar bäst! Skall försöka återkomma till denna tråd när jag känt efter ett tag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av KeyPakt:

Jag har för mig att man lättast listar ut vilken som är vilken genom att titta på antalet plattor i disken. Jag tror att en 1TB disk har 2 plattor om den är från Samsung, annars fler. Ju färre plattor desto färre mekaniska delar som kan fallera.

Så med andra ord är det säkrare att köpa 2 st 2TB diskar (färre plattor i varje) än köpa en disk på 4TB? Större diskar är bäst att undvika om man vill sätta säkerheten främst? Har jag fattat dig rätt?
Behöver rejält med lagringsutrymme, var på väg att köpa en 4TB extern, men borde kanske tänka om då?

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2003

Ät nudlar en månad till.
Köp en SSD för program/spel.
Snurrsnurr har man bara till masslagring numer.

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Workstation - Server - Kenner 4-ever