Permalänk
Medlem

Hur mycke radiatorkraft behövs?

Idag kör jag i7 2600k, 2 st r9 290x med 1st 420, 1st 280 och 1st 120 rad från Ek (tjockare variant)
Jag försöker få mitt system super tyst (låga varvtal på noctua fläktarna)
Men vid spelande t.ex. bf4 så går tempsen upp mot 60-65 grader och jag tvingas dra upp fläktarna och öka ljudnivån.
Har läst nånstans att slang eller pump inte ska klara så mycket mer än 60 grader.

iaf, jag tänkte uppgradera till 2 st 420 rads och 1st 280 i ett separat skåp ljudisolerat.

Kommer det vara tillräckligt för att kyla ner gpu korten mot 50 grader vid låga varvtal på fläktarna, eller måste jag kanske sikta på mera?

Har inte oc.at nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Idag kör jag i7 2600k, 2 st r9 290x med 1st 420, 1st 280 och 1st 120 rad från Ek (tjockare variant)
Jag försöker få mitt system super tyst (låga varvtal på noctua fläktarna)
Men vid spelande t.ex. bf4 så går tempsen upp mot 60-65 grader och jag tvingas dra upp fläktarna och öka ljudnivån.
Har läst nånstans att slang eller pump inte ska klara så mycket mer än 60 grader.

iaf, jag tänkte uppgradera till 2 st 420 rads och 1st 280 i ett separat skåp ljudisolerat.

Kommer det vara tillräckligt för att kyla ner gpu korten mot 50 grader vid låga varvtal på fläktarna, eller måste jag kanske sikta på mera?

Har inte oc.at nått.

60-65 grader vid load är ju ingenting. Mycket kallare får du inte.
Om du inte har väldigt klena slangar och pumpar klarar de definitivt över 60 grader.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk

är vattnet 60 grader så kan man ju börja oroa sig då reservoaren kan ta stryk, tvivlar dock starkt på att du kommer upp i dom temperaturerna om komponenterna blir 65 grader varma. det är absolut inga fel med din temp då det är ganska standard vid vattenkylning och överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

60-65 grader vid load är ju ingenting. Mycket kallare får du inte.
Om du inte har väldigt klena slangar och pumpar klarar de definitivt över 60 grader.

Nu snackar ju TS om värmen på kretsarna, och inte vätskan, som alltid är svalare än kretsarna, men vill bara påpeka nedan om temps:

En D5-pump har en maxtemp för vätskan på 60 grader (http://www.ekwb.com/shop/ek-d5-vario-laing-d5-vario.html), och ex. 13/10-slang har typiskt kring 70-75 grader maxtemperatur angiven.

Så börjar vätsketempen krypa upp mot 60 grader är det läge att tänka om sin kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av interouse:

är vattnet 60 grader så kan man ju börja oroa sig då reservoaren kan ta stryk, tvivlar dock starkt på att du kommer upp i dom temperaturerna om komponenterna blir 65 grader varma. det är absolut inga fel med din temp då det är ganska standard vid vattenkylning och överklockning.

Jag ska beställa en temp mätare och kolla tempsen.

Jag har Laing D5 pump och det står....
Maximum system temperature: 60°C

Det är bara korten och cpu jag kan se tempsen på, dom är runt 60-65 grader vid spelande.

Permalänk
Skrivet av Kelrazh:

Jag ska beställa en temp mätare och kolla tempsen.

Jag har Laing D5 pump och det står....
Maximum system temperature: 60°C

Det är bara korten och cpu jag kan se tempsen på, dom är runt 60-65 grader vid spelande.

Med system temp till pumpen så menar de tempen på vattnet och Korten är klart varmare än vattnet. Vid min senaste lilla överklockningsprojekt landade CPU temp på 31 grader i load efter ~5 min superpi, detta var med en vattentemp på 23 grader. Dessutom var detta med ett väldigt strömsnålt gammalt budget chip som klockade skitdåligt så räkna med att dina komponenter är minst 15 grader varmare än vattnet och säkert 20 grader också.

Permalänk
Medlem

som grundregel kan man kyla 100 W per 120 mm fläkt "tyst" med vettiga temperaturer. Vilket betyder i siffror, om jag kommer ihåg rätt, 10° varmare vatten än omgivningstemperatur och 1000 rpm på fläktarna med bra radiatorer.

Ett tips är att kolla vattentemperaturen med en termometer, jag styr mina fläktar mot vattentemperaturen, inte CPU/GPU temp, det fungerar bättre för mig i alla fall.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Jag ska beställa en temp mätare och kolla tempsen.

Jag har Laing D5 pump och det står....
Maximum system temperature: 60°C

Det är bara korten och cpu jag kan se tempsen på, dom är runt 60-65 grader vid spelande.

Jag kör mitt system väldigt speciellt och kan ibland pressa upp vätskan till 60 grader. Som riktmärke är då mitt (oklockade) 290X runt 76 grader, så du kan nog kallt räkna med att vätskan endast håller 40-45 som max. Som ett till riktmärke kan det nämnas att om du tar på en kopparyta (typ blocket eller kopparrörstump) så gör det verkligen ONT. Dessutom så blir värmen ur radiatorer helt idiotisk, det drar varmt under skrivbordet så pass mycket att skivan blir varmare på ovansidan ^^