Ny hårddisk (gjorde misstag under Diskhantering)

Permalänk

Ny hårddisk (gjorde misstag under Diskhantering)

Hej på er,

Jag gjorde en tråd härom dagen där jag eftersökte tips på ny hårddisk. Sagt och gjort, fick tips om en som ska vara bra och jag köpte den. Det är en 4TB WD Red 7200rpm 64MB. Fick hem den idag, kopplade in och gick in i "Diskhantering" för att styra upp. Då är den delad i två, varav ena delen är 2TB och andra 1.6TB. Dum som jag är trodde jag att det skulle vara så och att jag helt enkelt får ha två nya volymer istället för en kombinerad, så jag tar "Ny volym" på 2TB-delen och den har beckningen "I:" här, men så kan jag inte göra något med andra delen nu.

Så, hur ställer jag detta till rätta?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krisljungberg:

Hej på er,

Jag gjorde en tråd härom dagen där jag eftersökte tips på ny hårddisk. Sagt och gjort, fick tips om en som ska vara bra och jag köpte den. Det är en 4TB WD Red 7200rpm 64MB. Fick hem den idag, kopplade in och gick in i "Diskhantering" för att styra upp. Då är den delad i två, varav ena delen är 2TB och andra 1.6TB. Dum som jag är trodde jag att det skulle vara så och att jag helt enkelt får ha två nya volymer istället för en kombinerad, så jag tar "Ny volym" på 2TB-delen och den har beckningen "I:" här, men så kan jag inte göra något med andra delen nu.

http://macarize.net/kristoffer/nydiskblablabla.jpg

Så, hur ställer jag detta till rätta?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Borde vara ganska enkelt. Något i stil med följande:

Markera I:
Fler åtgärder
Utöka partition.
Välj att utöka I med det ännu oallokerade utrymmet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Borde vara ganska enkelt. Något i stil med följande:

Markera I:
Fler åtgärder
Utöka partition.
Välj att utöka I med det ännu oallokerade utrymmet.

Kan bara krympa den eller ta bort den. Kan även markera partitionen som aktiv, om nu det behövs? Har ingen aning om vad det gör.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Du har kört disken med MBR, för att kunna ha större diskar än 2TB måste GPT användas.

Vet inte om du kan omvandla det i windows, annars finns 3:e part program som borde kunna.
Alt ta bort allt på disken och ändra till GPT.

Edit: Du kan testa högerklocka längst till vänster, där det står "disk 2" osv.. och se om du kan ändra till GPT. (INTE dynamisk disk...)

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Du har kört disken med MBR, för att kunna ha större diskar än 2TB måste GPT användas.

Vet inte om du kan omvandla det i windows, annars finns 3:e part program som borde kunna.
Alt ta bort allt på disken och ändra till GPT.

Jag såg den möjligheten någonstans faktiskt. Konvertera till GPT. Ska kika lite.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Du har kört disken med MBR, för att kunna ha större diskar än 2TB måste GPT användas.

Vet inte om du kan omvandla det i windows, annars finns 3:e part program som borde kunna.
Alt ta bort allt på disken och ändra till GPT.

Ja just det ja. Över 2TB-disk... Bra förtydligande! Glömde jag bort.
Det är väl det enda rätta.

Eller om man är lat kan man fortfarande göra en partition till av resterande utrymmet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Japp, möjligheten FANNS men inte sen jag gjorde "Ny volym". Kan jag ta bort volymen och göra om på något sätt? Bara helt sonika välja "Ta bort volym"?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Jag såg den möjligheten någonstans faktiskt. Konvertera till GPT. Ska kika lite.

Om du lyckas med det så kan du sen göra det som Söderbäck förslagit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Japp, möjligheten FANNS men inte sen jag gjorde "Ny volym". Kan jag ta bort volymen och göra om på något sätt? Bara helt sonika välja "Ta bort volym"?

Jepp, bara att ta bort partitionen, om du inte har något viktigt på den.

Permalänk
Rekordmedlem

Du måste partitionera om disken med gpt om du vill ha en stor partittion av allt, det räcker inte med att formatera.
Moderkort utan uefi kan inte boota från gpt så disken kan i så fall bara användas för lagring och inte som systemdisk i såna datorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Eller om man är lat kan man fortfarande göra en partition till av resterande utrymmet.

Tror inte man kan det, då MBR inte kan adressera fler sektorer än 2TB. Ev skulle man kunna göra första partitionen mindre än 2TB, så att partitions infons början hamnar där MBR kan adressera, men jag är inte säker på om det fungerar 100%, utan risk för problem.

Permalänk

Tog bort enhet, konverterade till GPT och sen var allt klart. Nu har jag en 3,8TB-enhet.

Denna disk kommer jag enbart använda för lagring av foto och film som jag tagit själv. Har Sony Vegas installerat på min SSD och kommer dra in filerna ifrån den nya disken till det programmet. Borde inte vara några problem va?

Har en annan fråga här när jag ändå har lite duktigt folk i krokarna. På mitt moderkort har jag bara 2st SATA III-platser och sen 4st SATA II-platser. Jag kopplade in denna på en SATA II-plats då jag har mitt OS på ena SATA III och min andra hårddisk där jag har en del spel installerat på sista SATA III-platsen. Vad händer om jag flyttar speldisken till en SATA II-plats? Hur mycket långsammare kommer det gå att spela/starta spel? Och kan man helt sonika bara flytta över utan problem?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Denna disk kommer jag enbart använda för lagring av foto och film som jag tagit själv. Har Sony Vegas installerat på min SSD och kommer dra in filerna ifrån den nya disken till det programmet. Borde inte vara några problem va?

Inga problem som lagrings disk. Endast Boot av OS på riktigt gamla datorer är problem med GPT.

Skrivet av krisljungberg:

Har en annan fråga här när jag ändå har lite duktigt folk i krokarna. På mitt moderkort har jag bara 2st SATA III-platser och sen 4st SATA II-platser. Jag kopplade in denna på en SATA II-plats då jag har mitt OS på ena SATA III och min andra hårddisk där jag har en del spel installerat på sista SATA III-platsen. Vad händer om jag flyttar speldisken till en SATA II-plats? Hur mycket långsammare kommer det gå att spela/starta spel? Och kan man helt sonika bara flytta över utan problem?

En hårddisk använder sällan Sata III fullt ut. Det är mer SSD som behöver dessa platser. Jag hade satt endast SSD på Sata III och alla dina mekaniska diskar på Sata II portar.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Inga problem som lagrings disk. Endast Boot av OS på riktigt gamla datorer är problem med GPT.

En hårddisk använder sällan Sata III fullt ut. Det är mer SSD som behöver dessa platser. Jag hade satt endast SSD på Sata III och alla dina mekaniska diskar på Sata II portar.

Tack! Då låter jag det bara vara som det är nu tillsvidare.

Återigen, tack för hjälpen! Jag hade inte klarat mig utan Sweclockers.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Rekordmedlem

Hastighetsskillnaden vid praktiskt bruk med en sata 2 eller 3 ansluten hdd blir oerhört liten om du ens märker den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har ett annat problem som jag kanske kan ta upp här också istället för att göra fler trådar.

Jag har redan märkt att nya disken inte laddar instantly. Typ, om jag går in på disken och ska öppna en jpeg direkt så är det lite inläsningstid, samma med filmer. Så är det inte på min andra hårddisk som sitter i SATA III-porten t.ex, eller SSD:n. Jag har samma problem på mina externa USB-diskar.

Vad beror detta på? Är inget jätteproblem men det stör mig. Trodde verkligen inte det skulle vara så.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så att disken har stannat och måste starta upp innan den kan mata ut data eller håller på med nån backgrundsprocess som indexering, defrag eller virussökning?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte så att disken har stannat och måste starta upp innan den kan mata ut data eller håller på med nån backgrundsprocess som indexering, defrag eller virussökning?

Ja det är ungefär som att den har stannat och måste läsa in innehållet igen eller något, jag vettefan. Det är störande. På andra disken (som också är en WD fast på 1tb, som alltid är minst halvfull) händer detta ALDRIG. Jag kan dra igång en bluray-film när som helst och den drar igång instantly utan att den fryser eller sådär.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Rekordmedlem

Dina diskar kanske går att programmera om med hjälp av WDIDLE3 om du upplever det som ett problem, sök på den exakta modellen och om det går att ändra tiden innan disken stoppar, det är väl bara blackdiskarna som inte stannar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av krisljungberg:

Har ett annat problem som jag kanske kan ta upp här också istället för att göra fler trådar.

Jag har redan märkt att nya disken inte laddar instantly. Typ, om jag går in på disken och ska öppna en jpeg direkt så är det lite inläsningstid, samma med filmer. Så är det inte på min andra hårddisk som sitter i SATA III-porten t.ex, eller SSD:n. Jag har samma problem på mina externa USB-diskar.

Vad beror detta på? Är inget jätteproblem men det stör mig. Trodde verkligen inte det skulle vara så.

Händer så för mig med. Men jag hör när disken klickar igång dock Så fort jag ska komma åt något på disken och det går segt. Hör jag just uppvarvnings ljud och ett klick, sen går det snabbt

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

WDC WD10EZEX-00ZF5A0 1TB Western Digital Caviar Blue
WDC WD40EFRX-68WT0N0 4TB Western Digital Red 7200rpm 64MB

Detta är diskarna. 1TB är alltså aldrig några småfrysningar på. Får kanske googla runt lite mer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Antar att det är någon form av viloläge.. installerade nyligen en ny disk... händer samma sak, att den går i viloläge.
Det tar några sekunder innan den startas upp igen, borde finnas någonstanns man kan ändra inställningar för viloläge på sina hårddiskar.. men vet inte riktigt vart man gör det.

Är det bättre för disken eller elräkningen att diskar går i viloläge ??

Permalänk
Medlem

Om du går in på kontrollpanelen, sen vidare till avancerade energiinställningar kan du stänga av att hårddiskarna går i viloläge.
Standard är att de stängs av efter 20 min av inaktivitet för att spara ström, dock läste jag för längesen att hårddisken mår bättre av att inte stanna då det tydligen sliter mest på hårddisken vid uppstart.

Permalänk
Skrivet av DjJk:

Om du går in på kontrollpanelen, sen vidare till avancerade energiinställningar kan du stänga av att hårddiskarna går i viloläge.
Standard är att de stängs av efter 20 min av inaktivitet för att spara ström, dock läste jag för längesen att hårddisken mår bättre av att inte stanna då det tydligen sliter mest på hårddisken vid uppstart.

Men där kan man ju inte göra separata inställningar. Står 20 minuter, ja, men då borde det ju bli så på 1TB-disken, men det blir det ju inte. Så vettefasiken om det är grejen alltså.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Men där kan man ju inte göra separata inställningar. Står 20 minuter, ja, men då borde det ju bli så på 1TB-disken, men det blir det ju inte. Så vettefasiken om det är grejen alltså.

Det är ju 20min PER disk. Då om en disk används var 15 min, så kommer den inte gå i viloläge, medan de andra gör det när de inte använts på 20 minuter.
Själv hemma har jag satt dem till typ 3-4 timmar. Om jag inte använder den på så lång tid, så får den varva ner.

Men som DjJk säger, det sliter på diskarna både att varva upp och ner hela tiden. Dock klarar de hundratusentals av detta, så det brukar inte vara ett problem. En disk som har hög startstop räkning kan leva lång tid bara spinnande, medan en disk som har varit igång hela sitt liv, kan leva länge än med start stop.
Så du sliter på disken i båda fallen, skillnaden är om det är motorn, eller lagren du sliter mest på. En balans av detta brukar bli det bästa.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det är ju 20min PER disk. Då om en disk används var 15 min, så kommer den inte gå i viloläge, medan de andra gör det när de inte använts på 20 minuter.
Själv hemma har jag satt dem till typ 3-4 timmar. Om jag inte använder den på så lång tid, så får den varva ner.

Men som DjJk säger, det sliter på diskarna både att varva upp och ner hela tiden. Dock klarar de hundratusentals av detta, så det brukar inte vara ett problem. En disk som har hög startstop räkning kan leva lång tid bara spinnande, medan en disk som har varit igång hela sitt liv, kan leva länge än med start stop.
Så du sliter på disken i båda fallen, skillnaden är om det är motorn, eller lagren du sliter mest på. En balans av detta brukar bli det bästa.

Haha ja iofs. Har satt den på 120 minuter nu iaf, får se om det är det som spökar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S