Håller "gummiploppar" för hängande fläkt + dammfilter?

Permalänk
Medlem

Håller "gummiploppar" för hängande fläkt + dammfilter?

Min Coolcube är riktigt liten och vore ett grymt sexigt chassi... om det hade lite bättre luftflöde.

Eftersom het luft samlas längst upp och det bara finns 40mm-platser på baksidan, tänkte jag göra ett nytt hål för en 120mm-fläkt där uppe. Men med ett hål på översidan behövs ett dammfilter, så jag undrar:
hur jag monterar fast fläkten och filtret?
Nästan alla vibrationsdämpande "skruvar" jag hittar på eBay ser likadana ut (så här), och jag är tveksam till om det är säkert att ha fläkten hängande i såna. Samtidigt lär inte filtret sitta så stabilt med dem.

Vilken lösning rekommenderas här? Aluminiumplåten är 1,5mm tjock har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Distanserna du länkar funkar faktiskt bättre än man tror, grejerna blir, tro det eller ej, kvar där man vill ha dem.

Jag brukar annars freestyla med klena skruv (typ M2.5 eller M3), planbrickor, och distanser tillskurna av silikonslang (kan köpas i närmaste akvariebutik eller på aliexpress.com) vars innerdiameter matchar skruvens diameter hyfsat. Har aldrig testat det själv, men skulle kunna tänka mig att nylonskruv/brickor istället för dito i stål ytterligare kunde dämpa litegrann.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Om du säger att de funkar testar jag nog med såna. Men "distanser"? Det ser mer ut som att man ska ha dem istället för skruvar. Bra tips annars, men om jag förstår rätt behövs inget mer än de jag länkade... Eller?

Permalänk
Entusiast

Jag har kört något liknande med en 140 mm-fläkt i typ 6 år nu tror jag det är. Något i den stilen i alla fall. Så hållbarheten behöver du inte oroa dig över.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Låter ju bra. Jag ska bara ha en lätt 120x15mm-fläkt...

Order lagd, tack för input.