vad i hela friden är det som tar plats på C?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Har stött på äldre spel och program som får panik när ingen swap finns. Kort sagt, de är uselt kodade, men vad kan man som användare göra åt saken.
Själv har jag typ 256-2048 i swap eller liknande. På så sätt så tar den ynka 256MB, den skriver om programmen verkligen insistera på det och kan om BSOD uppstår skriva felrapport.

MEN.
Jag är faktiskt själv förespråkare till att moderna datorer INTE ska ha swapfil. Vem f*n vill sitta och vänta på att windows ska swappa 4GB information på en hdd som ger ca 1-2MB/s... Det är 30-60 MINUTER väntande!!!
Behöver datorn mer RAM att jobba i.. ge användaren ett meddelande: SÄTT I MER RAM!
Sen att den vill ha disk till minimalt säg några 100MB viktig hantering, visst, det kan jag acceptera.

Swap är föråldrat och ska bort. Problemet är att Microsoft inte vågar göra det, eftersom det har funnits som krav och behov så länge. Därför har denna diskussion funnits i årtionden och kommer göra länge till. Hade varit relativt enkelt för M$ att sätta 0MB-1GB swap med 8GB eller mer, och 2GB-4GB vid 2GB tex.. alltså när systemet behöver det, pga lite RAM, okej, då har man inte valet, men när man har 8-16-32GB osv... ska det banne mig inte behövas om systemet normalt kan köra bra med endast 4GB RAM fullt ut.

Med andra ord är du motståndare till reservtank på bilar och motorcyklar? När det plötsligt tar slut är det definitivt slut och du får ställa fordonet (bluescreen)?

Minne kommer det alltid vara brist på.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Med andra ord är du motståndare till reservtank på bilar och motorcyklar? När det plötsligt tar slut är det definitivt slut och du får ställa fordonet (bluescreen)?

Minne kommer det alltid vara brist på.

Jag är motståndare till förare och mekaniker som inte kan se till att fordonet fungerar utan reservdunk och varnar i så god tid att du hinner åtgärda problemet om det måste. Dessutom är det väl jaädrig dumt att ha en reservtank 1-1,5x så stor som din huvudtank, eller hur??
Men som jag sa, jag har en liten swapfil just pga denna anledning.

Dock får du gärna förklara för mig, om du har en viss tank, säg 4GB RAM, och swap (en viss reservdunkstank), säg 4GB Swap vilket är väl normal stanard. Om jag nu byter upp mig, och nu har en mycket större tank, hela 32GB RAM, varför i tusan kan jag nu inte slippa ha en reservdunk? Dessutom enligt Microsoft och Windows ska ja dessutom ha en 32GB reservtank plötsligt...

Sammanfattat, det är inte fel på Swapfilen, det är fel på usel programmering och usel design att behöva denna "reservtank"...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Med andra ord är du motståndare till reservtank på bilar och motorcyklar? När det plötsligt tar slut är det definitivt slut och du får ställa fordonet (bluescreen)?

Minne kommer det alltid vara brist på.

Skrivet av Paddanx:

Jag är motståndare till förare och mekaniker som inte kan se till att fordonet fungerar utan reservdunk och varnar i så god tid att du hinner åtgärda problemet om det måste. Dessutom är det väl jaädrig dumt att ha en reservtank 1-1,5x så stor som din huvudtank, eller hur??
Men som jag sa, jag har en liten swapfil just pga denna anledning.

Dock får du gärna förklara för mig, om du har en viss tank, säg 4GB RAM, och swap (en viss reservdunkstank), säg 4GB Swap vilket är väl normal stanard. Om jag nu byter upp mig, och nu har en mycket större tank, hela 32GB RAM, varför i tusan kan jag nu inte slippa ha en reservdunk? Dessutom enligt Microsoft och Windows ska ja dessutom ha en 32GB reservtank plötsligt...

Sammanfattat, det är inte fel på Swapfilen, det är fel på usel programmering och usel design att behöva denna "reservtank"...

aaaaah!!! bil-liknelser, abandon thread!!

OT: Misstänkte det var något gammalt mög du menade, jag försöker hålla mig så långt borta som möjligt från gamla saker. Kör med en virtualiserad Windows XP för gamla spel och sådant, den har nog en swapfil konfad som default skulle jag anta varför jag kanske aldrig sett det. Är oftast lättare så än att hålla på och trixa med kompabilitetsläge.