Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Bärbar dator för studier

Redan för ungefär ett år sedan började jag fundera på att skaffa en ny bärbar dator när jag började studera på universitet. Hemma har jag en 15" rackare på jag vet inte hur många kilo som jag inte gärna bär runt på dagarna i ända. "Bärbar" snarare än bärbar enligt mig.

Jag har kollat runt en hel del och fastnat rätt mycket för Lenovos yoga koncept. Ägde tidigare en Asus transformerpad som jag var nöjd med men sålde då jag ville ha windows istället för Android som den hade och för att batteritiden började bli förfärligt dålig. Skillnaden mellan transformerpad och yoga är väl ganska stor men det jag gillar är flexibiliteten, att kunna använda den som platta och dator.

Men även om man bara kollar på Yogadatorerna så känns det som att det finns en hel uppsjö med alternativ. Och amatör som man är så börjar man undra vad skillnaderna verkligen är mellan en pentium processor och en core i3 eller i5. Hur stor blir skillnaden faktiskt i praktiken? Sedan är det olika mängd med RAM och SSD eller vanliga hårddiskar, touch eller inte touch. Använder man en dator med Windows 8 eller högre är min uppfattning att man går miste om rätt mycket utan touch, men har aldrig ägt en dator med mer än windows 7 så jag vet inte hur det faktiskt stämmer med verkligenheten. Sedan finns det säkert en massa saker till som jag inte tänkt på.

Så därför vänder jag mig hit och hoppas att någon vänlig själ kan förbarma sig över mig med lite råd. Har uppfattnigen att det här forumet brukar kunna vara rätt bra på sådant.

Nåväl, nog med småprat. Det jag rent praktiskt söker är ungefär följande:

*En lätt dator.
Gärna inte större än en 13.3 tumsskärm
Inte bli för jobbig att bära runt för hand eller ha i ryggsäcken.
*Relativt god batteritid.
Kommer förmodligen har tillgång till eluttag för det mesta men vill inte vara beroende av att alltid ha sladden ikopplad.
*Officepaketet.
Använder outlook för min mail normalt och word och powerpoint en del i skolan. I studierna ingår också en hel del jobb med adobes olika program, typ photoshop och indesign men för det kan jag ofta använda skolans stationära "maccar" eller min hemdator tror jag.
*Surfande.
Ganska normalt surfande antar jag. Typ spotify, youtube, facebook och olika nyheter och normala hemsidor.
*Media.
Kommer säkerligen ha med mig datorn ut till sommarstugan eller på resande fot ibland, för att kunna se lite film på tåget eller så.
*Temperatur.
Vill gärna att den ska va rätt tyst och inte bli stekhet. Det är ett problem jag har med min nuvarande dator och som jag oftast löser med musik i hörlurar, då man ska anteckna på en föreläsning funkar nog inte den metoden.

Ja det är väl ungefär det. Två datorer jag kollar på är:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

http://www.siba.se/product/17135062/yoga-2-59397734-

Jag tror de uppfyller mina specifikationer ganska väl men någon kanske vet bättre än mig? priset skiljer sig ju en del mellan dem och jag undrar om den dyrare verkligen är motiverad med tanke på vad jag ska anävnda den till.

Datorn jag äger och har hemma är för övrigt en Dell Vostro 3750, med en intel core I5- 2410M, 8 GB RAM och 500Gb hårddisk, windows 7 och en 15" skärm. Så det är med den jag kommer jämföra den dator jag skaffar. samtidigt planerar jag att fortsätta använda min gamla dator hemma.