Permalänk
Medlem

SD-kort och enhetsnamn

Jag har en kamera Fujifilm Finepix F72 EXR och när jag kopplar upp den mot datorn så får inte SD-kortet något enhetsnamn, typ X:. Hur gör jag för att den ska få det? Jag hittar allt och det fungerar bra men jag vill göra en recovery på minneskortet.

Permalänk
Testpilot

Det är inte alla kameror som agerar som en masslagringsenhet när du ansluter den till datorn och då får den ingen enhetsbeteckning, det är ganska vanligt att de agerar MTP-enhet (Media Transfer Protocol) istället och då har inte datorn direktåtkomst till minneskortet utan kommunicerar med kameran som i sin tur sköter minneskortshanteringen. När kameran är ansluten via MTP brukar den få en kameraikon och heta kamerans modell och sorteras under portabla enheter i utforskaren, den ser inte ut som en extern hårddisk.

Kolla i kamerans inställningar om du kan ändra USB-anslutningstyp från MTP till masslagringsenhet, min Sony-kamera har en sån inställning och jag har sett det på andra märken med.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]