Tankar runt kylning på det svåra sättet.

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Nja,
2 grader högre på returen borde inte vara en omöjlighet så tweaker man in allt rätt i temp så kan man nyttja den naturliga kylan där nere.
200 liter vatten som har direktkontakt med förångaren kyls ganska mycket snabbare än 200l vatten ståendes inne i en frys.
Akvariekylare har jag funderat på men dessa är inte effektiva nog.

Oljan fixar jag gratis och det är som sagt ingen mineralolja och skulle jag kyla med den direkt då flyttar jag bara kondensproblemet.

Tror nog en chiller med 3300W kylkapacitet ska räcka, för akvarier på 800-3000L. Det trevliga med en chiller är ju att den kan dra ner tempen till 1-3C också om man vill det.

http://www.aquatuning.se/vattenkylning/radiatorer/cpu-luftkyl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Det där är den absolut bästa anledningen att göra något Att göra något enkelt/smidigt är ju inte alls lika roligt egentligen!

Frågar du mig skall du köra på mineraloljan över hela datorn med luftkylningen intakt, alternativt vattenblock på gpu som går varmast i en modern dator. Vill du nu gå under rumstemp, isolera hela badet (slippa massa extra, dyr värme samt kondens) och använd sedan sådana där akvariepumpar för att kyla oljan. Räkna med att du behöver ha en kompressor som är på ca hälften av vad datorn utvecklar i load, gärna mer för att vara säker. Om nu dem nu inte marknadsförs med faktiskt kyleffekt då, vilket skulle vara mkt smidigare

Vad använder akvariekylarna som sekundärsida? Är det vatten+radiator? Tänk på att sekundärsidan kan bli helvetiskt jävla varm, det kommer vara en hel del effekt i den. Datorns effekt+ca 50% till skall kylas bort, dock förhoppningsvis vid väldigt hög temperatur, så du inte behöver ha idiotstor radiator.

Vad är det för olja för övrigt? Jag själv är lite sugen på att bygga mig en oljekyld sluten HTPC och letar efter inte svindyr, vettig olja. Parrafinolja är det vettigaste jag hittat än så länge

Man brukar väl räkna ner effekt till en tredjedel ungefär om en akvariekylare ska användas direkt på en cpu, det var där ackumulatortanken kom in.
På sekundären sitter det bara en fläkt och ett vardagsrum blir rejält varmt efter nån timmes drift.

Jag kan tyvärr inte berätta vad det är för olja och den säljs inte till allmänheten (företagshemlighet)

*edit*
Akvariekylning via peltier, mattnyttig info.
http://www.shine7.com/aquarium/chiller.htm

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Tror nog en chiller med 3300W kylkapacitet ska räcka, för akvarier på 800-3000L. Det trevliga med en chiller är ju att den kan dra ner tempen till 1-3C också om man vill det.

http://www.aquatuning.se/vattenkylning/radiatorer/cpu-luftkyl...

Hahaha,
Det hade nästan räckt med den här modellen.
http://www.aquatuning.se/vattenkylning/radiatorer/cpu-luftkyl...
200w i konsumtion mot 1610w

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Man brukar väl räkna ner effekt till en tredjedel ungefär om en akvariekylare ska användas direkt på en cpu, det var där ackumulatortanken kom in.
På sekundären sitter det bara en fläkt och ett vardagsrum blir rejält varmt efter nån timmes drift.
http://www.practicalfishkeeping.co.uk/custom/images/medium/4f...

Jag kan tyvärr inte berätta vad det är för olja och den säljs inte till allmänheten (företagshemlighet)

*edit*
Akvariekylning via peltier, mattnyttig info.
http://www.shine7.com/aquarium/chiller.htm
http://www.shine7.com/aquarium/20110601_DSC_8105.jpg

Dold text

jobbar du möjligtvis på 3M? Snackade nämligen med dem för ett år sedan just om olja för kylning av elektroniska komponenter.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Nepp, men vi har med dom att göra lite till och från fast i andra frågor.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

För att processorn/moderkortet ska kylas till under luft-temperatur (vid belastning) krävs att vätskan är runt noll-gradern eller kallare. Enklast vid chiller är att helt enkelt isolera runt sockeln och blocket. Har fungerat både för detta och för kompressorkylning. Allt gillar inte kyla så oljebad är just för att man kan inte för att att det gör någon nytta. Det är ju större åverkan att dränka korten i olja än att isolera. Att använda olja för att du vill kyla ett par komponenter till runt rumstemperatur köper jag inte. Hur som helst behöver du bygga en chiller.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte köpa något för jag säljer inte något.
Vi ligger förövrigt inte på rumstemp på våra oljebad utan 12-13 grader medans vattnet in på värmeväxlarna ligger ungefär på -3

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Nej men processorn ligger runt rumstemperatur eller över med sådan kylning och ett högpresterande vattenblock.

Permalänk
Medlem

Tanken från början var att använda oljan enbart som ett skydd mot kondens. Men det öppnats upp för lite fler lösningar allt eftersom folk har svarat.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Hahaha,
Det hade nästan räckt med den här modellen.
http://www.aquatuning.se/vattenkylning/radiatorer/cpu-luftkyl...
200w i konsumtion mot 1610w

Skall du kyla mobo+CPU+högpresterande(?)GPU+lite värmeläckage från omgivningen så är nog 395W lite i minsta laget, men borde vara typ nog. Vill dock inte veta hur den där saken låter ^^ Slang ut ur huset är nog att rekommendera då, sålänge det inte e rejäl vinter då (fast såg du e skåning, så rejäl vinter blir det ju aldrig ). Du kan ju iofs ta och ha chiller+pumpar till datorn under huset om det går smidigt att dra vatten.

Aaaa, synd på oljan då. Låter ju ännu mer super då Nej jag får fortsätta med veterinärflaskor med parrafin då

P.S Blir detta bygge av vill vi SJÄLVKLART sen en bygglogg! Älskar dumdristiga moddar "för att jag kan"!

Permalänk
Skrivet av cheben:

Skall du kyla mobo+CPU+högpresterande(?)GPU+lite värmeläckage från omgivningen så är nog 395W lite i minsta laget, men borde vara typ nog. Vill dock inte veta hur den där saken låter ^^ Slang ut ur huset är nog att rekommendera då, sålänge det inte e rejäl vinter då (fast såg du e skåning, så rejäl vinter blir det ju aldrig ). Du kan ju iofs ta och ha chiller+pumpar till datorn under huset om det går smidigt att dra vatten.

Aaaa, synd på oljan då. Låter ju ännu mer super då Nej jag får fortsätta med veterinärflaskor med parrafin då

P.S Blir detta bygge av vill vi SJÄLVKLART sen en bygglogg! Älskar dumdristiga moddar "för att jag kan"!

En haliea 500 räcker gott och väl till att kyla cpu+ två gpu utan problem. Många benchmarkare som kör med dom.

Problemet är dock kondens, i synnerhet om man kör låga temps på vattnet. Man får isolera ordentligt och hålla koll på dagg punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Ska han genom slingor i backen få ner vattnet till 6 grader så måste det ligga djupt! Vi snackar en meter, minst. Marken värms upp mycket på sommaren och kyls ner mycket på vintern. Ska systemet dessutom fungera på vintern så krävs många procent glykol. Jag har svårt att se att man på sommaren kan få ner temperaturen under 18 grader (om man inte gräver djup) då marken isolerar slangen och håller kvar värmen samtidigt som solen och luften håller marken varm. Marken har så pass bra isoleringsförmåga att man kan hitta frysta jordklumpar i backen i maj.

Gräver man 2 meter är temperatur förändringen i marken närmast obefintlig. Man måste dock lägga tillräckligt lång slinga för att inte värma upp marken själv... Vad gäller längden kan man inte säga så mycket men 20 meter skulle kunna räcka. Har man en 1 kW dator som står på dygnet runt lär man gräva ner 100 meter eller mer.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

En haliea 500 räcker gott och väl till att kyla cpu+ två gpu utan problem. Många benchmarkare som kör med dom.

Problemet är dock kondens, i synnerhet om man kör låga temps på vattnet. Man får isolera ordentligt och hålla koll på dagg punkten.

Är du säker att det verkligen räcker? Min GPU ensam står för över 200W, plus CPU runt 100? Det är inte så att bechmarkare har ngn liter vatten, kyler det till fyra grader, kör en idiotrunda i typ 3D mark och sen väntar tills tempen är nere på 4 grader igen? Då kan du ju köra med lite underdimensionerad kylning utan problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Om jag var du och vill testa riktigt kalla saker, så skulle jag köra en Peltier element som grund för allt.

Behövs en rätt rejäl TEC i dagsläget. Våra CPU'er drar inte 25 watt längre. För att kyla en modern CPU undrar jag om inte TEC'en blir större än blocken täcker. Pluss att man behöver ett bra monteringstryck för att en TEC ska prestera bra. Cold-plates och bultförband?

Skrivet av smygolf:

För alla som undrar varför jag ger mig in i något så här komplicerat, för att jag kan.
Är det svar nog?

Så länge vi lägger det på den nivån, japp. Räkna inte med ett resultat som gör det värt besväret, men är det bara för att det går, så kan det vara nog så roligt.

Skrivet av cheben:

Vad använder akvariekylarna som sekundärsida? Är det vatten+radiator?

Det är (i en modern) akvariekylare en sandwich av kompressorkylningens kylslinga och vattenslingan från "akvariet", i still med paketet till en värmeväxlare i ett fjärrvärme system. Sekundärsidan antar jag att du menar "varma" sidan på kompressorn, där är det som i vilken AC som helst... "Bättre" kylare har en möjlighet att ansluta slang så man kan leda bort värmen på ett bra sätt, men det är inte sant för alla.

Skrivet av thereal_twisted:

Det trevliga med en chiller är ju att den kan dra ner tempen till 1-3C också om man vill det.

4-5 grader brukar termostatens lägsta punkt vara. Med modifikationer går det att lura sensorn och få ner tempen mer, med risk för att det fryst i värmeväxlaren. Eftersom han ska köra olja vet jag inte om det är ett problem.

Skrivet av cheben:

Är du säker att det verkligen räcker?

Jag är inte helt övertygad om att det räcker till ett komplett system. Men det är kanske för att jag nyss uppgraderat till ett 1Kw PSU, och använder drygt 75% av det i burken.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Behövs en rätt rejäl TEC i dagsläget. Våra CPU'er drar inte 25 watt längre. För att kyla en modern CPU undrar jag om inte TEC'en blir större än blocken täcker. Pluss att man behöver ett bra monteringstryck för att en TEC ska prestera bra. Cold-plates och bultförband?

Så länge vi lägger det på den nivån, japp. Räkna inte med ett resultat som gör det värt besväret, men är det bara för att det går, så kan det vara nog så roligt.

Det är (i en modern) akvariekylare en sandwich av kompressorkylningens kylslinga och vattenslingan från "akvariet", i still med paketet till en värmeväxlare i ett fjärrvärme system. Sekundärsidan antar jag att du menar "varma" sidan på kompressorn, där är det som i vilken AC som helst... "Bättre" kylare har en möjlighet att ansluta slang så man kan leda bort värmen på ett bra sätt, men det är inte sant för alla.

4-5 grader brukar termostatens lägsta punkt vara. Med modifikationer går det att lura sensorn och få ner tempen mer, med risk för att det fryst i värmeväxlaren. Eftersom han ska köra olja vet jag inte om det är ett problem.

Jag är inte helt övertygad om att det räcker till ett komplett system. Men det är kanske för att jag nyss uppgraderat till ett 1Kw PSU, och använder drygt 75% av det i burken.
B!

Dold text

Ja det e därför jag valde att ha två vattenblock och två loopar istället för direktmontering. Mellan två vattenblock får du in en 400 TEC

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Angående att gräva slang ute så är det väldigt effektivt tillsammans med en vettig värmeväxlare. Hos min far så änvänder vi en slinga på ca 500 meter för att värma huset (ca 160kvm). Samma princip som bergvärme.

Kommer fungera lika bra för att kyla något. 100m borde räcka för att du inte ska få en allt för stor effekt på marktemperaturer.

Hur du sen vill kyla komponenterna eller undvika kondens lägger jag mig inte i

Mvh
Mattias

Permalänk
Skrivet av cheben:

Är du säker att det verkligen räcker? Min GPU ensam står för över 200W, plus CPU runt 100? Det är inte så att bechmarkare har ngn liter vatten, kyler det till fyra grader, kör en idiotrunda i typ 3D mark och sen väntar tills tempen är nere på 4 grader igen? Då kan du ju köra med lite underdimensionerad kylning utan problem

Skickades från m.sweclockers.com

Japp givetvis är det så benchare gör, fast man kör med mkt vatten annars värms det upp för fort. Haliea speccar 500 modellen till 790W även om kompressorn är klenare speccad.

http://www.bit-tech.net/hardware/cooling/2010/07/20/hailea-hc...

Den fixar att kyla 500L vatten till 18C och hålla den temp, så att kyla en dator till säg 10-15C vatten temp är inga problem(lägre temps än så är kanske inte rimligt som 24/7 pga. kondens osv). Egentligen ser jag ingen användning alls av en chiller om man inte benchar, normal vattenkylning räcker utmärkt. En chiller är ju inte smidigare direkt, en extern rad är isf en billigare lösning om man vill få bort kylaren från datorn.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

4-5 grader brukar termostatens lägsta punkt vara. Med modifikationer går det att lura sensorn och få ner tempen mer, med risk för att det fryst i värmeväxlaren. Eftersom han ska köra olja vet jag inte om det är ett problem.

Man kör ju glykol i då förstås Vore intressant att se hur lågt man kan få ner temp, min erfarenhet är att det räcker att hålla gpu under ca 20C i last(gör oftast ingen skillnad jämfört med 5C). Men kan man få ner det till några minus så jäklar

Permalänk
Medlem

För att göra en enklare lösning med ditt kondensproblem, bygg en låda av plexiglas som är lite större än komponenterna eller chassit. Använd sedan en dörr med lister som sluter tätt.
Koppla sedan en ac direkt till detta skåp som då är helt avskillt från luft förutom den kalla luften som kommer igenom ac:n som då också har en låg luftfuktighet. Sedan kan du dra dina vattenslangar igenom borrade hål i plexiglaset som du sedan isolerar med silikon runt för att sluta tätt.
Låter lättare en att ställa ett kylskåp under huset som är fyllt med olja

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalaMAD:

För att göra en enklare lösning med ditt kondensproblem, bygg en låda av plexiglas som är lite större än komponenterna eller chassit. Använd sedan en dörr med lister som sluter tätt.
Koppla sedan en ac direkt till detta skåp som då är helt avskillt från luft förutom den kalla luften som kommer igenom ac:n som då också har en låg luftfuktighet. Sedan kan du dra dina vattenslangar igenom borrade hål i plexiglaset som du sedan isolerar med silikon runt för att sluta tätt.
Låter lättare en att ställa ett kylskåp under huset som är fyllt med olja

Då hade jag hellre fyllt låda nr 1 med Koldioxid och sett till att den var tät, annars börjar det bubbla i burken
En AC väsnas för mycket sen måste värmen bort också, det blir lite samma sak som att ha allt i nämda olja (som är som vatten ungefär)
Oljan är alltså inte något problem i sig!
Kylskåpslösningen är inte att ha en balja med vatten i en kyl utan förångaren ska rätt ner i vattnet, mao direkt överföring till vattnet.
Vilket borde göra kylningen ett snäpp effektivare.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??