Hjälp att välja mellan två liknande datorer (Studier, spelande)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Hjälp att välja mellan två liknande datorer (Studier, spelande)

Tjenare!

Har varit på jakt efter en laptop ett tag nu och fick ett tips på reddit om denna http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=qs&T2=N56JR-S4075H

Kollade runt på olika sidor och hittade den här http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/ASUS-R552JK-CN159H/20...

Av vad jag kan se är R55:an nästan exakt samma laptop, fast nyare och annan GPU. Hur kan den vara billigare, är det något jag missar? Det känns inte allt för smart att köpa en 700-serie när 800-serien är ute. Av det jag har läst så ska dom vara hyfsat lika i prestanda, så går hellre för den nya. Så vilken ska jag välja?

Kommer nog bli en laptop som jag tar med till LAN när jag inte orkar släpa på min desktop, spelar mest CSGO och Dota2, kanske nåt co-op spel på LAN. Ska även användas till studier så vill gärna att den ska se bra ut.
Men om någon har något bättre tips i den prisklassen (8-9000kr) så tar jag gärna det.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2002

Jag köpte R552JK och är mycket nöjd då den har IPS panel. I övrigt är de lika datorerna, lite mer minne i N56JR bara samt skiljer grafikkortet lite. Är jag inte fel på det så är väl GTX 760M mer att jämföra med GTX 860M.

Du får bestämma dig ifall du vill ha IPS eller TN som panel samt vilken du tycker är snyggast. Kolla gärna in bägge också så du kan känna på tangenterna och övriga saker.

Läs lite i tråden jag skapade och där jag till slut valde "rätt" dator.

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Laxieboy:

Jag köpte R552JK och är mycket nöjd då den har IPS panel. I övrigt är de lika datorerna, lite mer minne i N56JR bara samt skiljer grafikkortet lite. Är jag inte fel på det så är väl GTX 760M mer att jämföra med GTX 860M.

Du får bestämma dig ifall du vill ha IPS eller TN som panel samt vilken du tycker är snyggast. Kolla gärna in bägge också så du kan känna på tangenterna och övriga saker.

Läs lite i tråden jag skapade och där jag till slut valde "rätt" dator.

Skummade igenom din tråd lite, dock så var tydligen R552JK felmärkt, så den går för 9990 och inte 8000 :/ Men blir nog den trots allt, bakgrundsbelyst tangentbord och bra skärm låter fint och värt att betala lite extra för IMO. Nyare GPU kan ju inte skada heller, ska tydligen vara åtminstone likvärdig och ge mer fps i vissa spel.

Lenovo är ju det enda som kommer nära när det gäller pris/prestanda, dock så gillar jag verkligen inte designen och betalar nog hellre mer för ASUS-designen (helt sjukt snygg). Ska trots allt ses offentligt med den

Hoppar in i bilen och drar och köper den nu