Permalänk
Medlem

Lenovo=skräp?

Okej, gör en lång historia kort. Köpte en Lenovo g710 dator men märkte direkt att det inte gick att ansluta till trådlösa internetet, den säger att nätet är "begränsat". Felsökning ger "DNS-servern svarar inte"

Har nu haft datorn i ca 1 månad till ingen nytta, googlat i timmar varje dag och sökt en lösning men ingenting har hjälpt. Bestämde mig sen för att gå ner till elgiganten och byta datorn, fick då en ny med precis samma problem.

Jag har varit i kontakt med både Lenovos kundsupport via telefon samt ringt 2 samtal till d-link som har hand om routern samtidigt som jag även kontaktat internet leverantören utan någon framgång överhuvudtaget.
Har lagt ned en oerhörd mängd timmar på detta, känns som ett lost-case och blir nog att fösöka lämna tillbaka datorn.
Vad tror ni? Finns det någon lösning till detta "begränsade internet"
Ja, jag har gjort massa ipconfigs och ja jag har försökt byta DNS-server, men ärligt, så svårt ska det väl inte vara att ansluta? Kan bara tänka mig svensson utan någon större datorkunskap, dem borde ju få ett helvete med detta.

Kanske gör jag bäst i att byta dator eller har någon något tips som jag inte hört innan?

mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Hedersmedlem

Lenovo tillhör de absolut bästa enligt min erfarenhet.

Vad försöker du ansluta till? Det finns alltid kompatibilitetsproblem. Förra veckan gick det inte att ansluta en HP till en Netgear accesspunkt (exakt samma problem som ditt, faktiskt). Efter lite pulande visade det sig att APn behövde ny firmware. Efter det, inga problem.

Har man kunskapen/erfarenheten märker man tämligen direkt om det ligger i konfigurationen eller hårdvaran och lägger inte tid på onödiga saker.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

D-link sämsta skräp jag använt. Byt router.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

D-link sämsta skräp jag använt. Byt router.

Håller fullkomligt med och jag blir inte förvånad ifall det är där som felet ligger

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Jobbar själv på ett företag som levererar internet och just D-linkarna har jag märkt ibland kan få för sig att gå tillbaka till fel inställningar, vi brukar behöva logga in på dem (192.168.1.1 /0.1 you know) sen sätta in rätt ISP inställningar, Vci och vpi'n.

Men annars ja, D-link är rätt dåligt i min mening.

Edit: Tror verkligen inte datorn är kass, Lenovo sålde vi innan också - Good shit.
Edit2: D-Link DSL och DIR serierna (speciellt Dir-615) verkar vara de vanligaste som krånglar.
Byt Router är också mitt tips.

Permalänk

Din router dirigerar om till din ISPs DNS-server. Om det är fel på din router kommer du inte åt den DNS-server som din ISP har.
Lenovo köpte upp IBM, och deras datorer är således gamla IBM-grejer. IBM, om du inte känner till dem, ligger bakom stor del av utvecklingen inom datorindustrin. Lenovo är långt ifrån skräp, däremot kan jag hålla med föregående talare om D-links produkter...

Visa signatur

Vill du ha svar från mig bör du citer
Segmentation fault (core dumped)

Permalänk

Jag är övertygad om att det är ett klassiskt fall av "shit behind the keyboard" som är felorsaken;)

Kan även vara en SISO............shit in = shit out

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Avstängd

Cappe, får du internet med kabel till datorn?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Nja, vet i fan om jag skulle kalla Lenovo för skräp, NASA använder Lenovo Thinkpad datorer på ISS, tror inte dom valt den datorn helt utan anledning... Iallafall mitt tips är:

1. Uppdatera både datorns wifi drivrutiner och routerns firmware.
2. Kolla så enheterna är kompatibla, dvs att både enheterna kan ta emot och skicka samma signal typ. Lenovo G710 har wifi som stödjer 802.11 b/g/n, så din router måste ha någor av B,G eller N för att funka med din laptop, kan vara så enkelt att routern är inställd att skicka i en annan signal en av dessa tre. Om routern är av nyare modell kanske den är inställd at bara skicka den nyare AC signalen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har också varit positiv mot Lenovo, jag vet deras bakgrund om IBM osv och mina argument har hela tiden stått för att det inte varit fel på datorn, blir dock irriterande när övriga enheter funkar men inte den datorn. Får överväga om jag ska testa ett annat märke eller byta router. Lenovo valde jag över Acer dator då jag tror Lenovo har högre kvalité samtidigt som där sitter bäst komponenter för mängden pengar.

Edit: har testat att uppdatera firmware för routern samtidigt som jag testat andra drivrutiner för datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

testa om du kan koppla upp dig emot telefonens internet: fungerar detta är det din dator

linux dist: kolla om problem kvarstår

jag sätter mynt på att detta är din router som spökar eftersom du bytat dator.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

D-link sämsta skräp jag använt. Byt router.

Instämmer, D-Link har inte varit något annat än problem för mig av tidigare erfarenheter

Permalänk
Inaktiv

Som så många andra påpekar så tvivlar jag på att datorn är bekymret, snarare är det din router. Har du provat att köra trådlöst hos någon annan? Du kan ju göra något så enkelt att dela ut internet via din mobiltelefon och se om det funkar.

Annars, testa hos någon annan först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lenovo är mycket bra. D-link, inte bra. Det är min erfarenhet. Så tror också det är routern som är problematiken.

Permalänk
Medlem

Testa en annan router för jag har haft problemet på min gamla Laptop (se sign) att den inte kunde ansluta till nätet på just den zyxel router som telia använde för vårt ADSL. Det fungerade att ansluta med alla andra datorer i hemmet men inte den. Vi bytte router och allt var löst

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

D-link sämsta skräp jag använt. Byt router.

Kan inte göra något annat än hålla med. D-Link är skräp.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Lutar åt router bytte då vi har 2 st av samma och samma problem på båda på båda ställena. Funderar på Asus eller dyl, någon bra router med bra wi-fi signal som sträcker sig långt? Helst runt 700-800kr eller bör man gå högre?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Lutar åt router bytte då vi har 2 st av samma och samma problem på båda på båda ställena. Funderar på Asus eller dyl, någon bra router med bra wi-fi signal som sträcker sig långt? Helst runt 700-800kr eller bör man gå högre?

https://www.komplett.se/asus-rt-ac66u-11ac-ac1750-router/7577... Nästan halva priset nu, sjukt bra vad jag läst och hört.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2