Erfarenheter av bärbar UTAN optisk enhet (cd läsare)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Erfarenheter av bärbar UTAN optisk enhet (cd läsare)

Under hösten har jag tänkt köpa mig en ny bärbar dator.
Efter att ha suttit och tänkt över hur jag använder den jag har idag så har jag kommit fram till att jag troligen skulle trivas med en 15,6" skärm, i7 processor, mer än 8GB RAM. Resten av specifikationerna är heller inget att orda om.

Men jag har två funderingar där jag gärna vill höra andras erfarenheter och åsikter.

1. De senaste åren så har jag nästan aldrig använt den optiska enheten. Känns som jag klarar mig med molnet och usb minnen. Så varför skulle jag släpa runt på en? Skulle jag mot förmodan behöva använda det så är det i så fall hemma och då kan jag ju köpa en som jag kopplar till usb-porten.
- Missar jag något i tänket här?

2. Sen så undrar jag om det finns några nackdelar med en SDD hårddisk? Jag behöver inte mycket lagringsutrymme och prioriterar helt klart hastighet.

3. Är det någon som vet om vi kan vänta oss att det kommer fler bärbara på marknaden utan optisk enhet och med SDD? Verkar inte finnas så många än, i alla fall inte i min prisklass. (5000-7000 kr). Någon som kan peka mig mot ett bra val?

Synpunkter tas gärna emot!

Stavfel rättat
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

1. Nope, helrätt tänk.
En USB optisk enhet kan dock vara bra att ha undanstoppad nånstans.

2. Enda nackdelen är kr/Gb, resten är fördelar.

3. Ultrabooks har ju inte ODD's, men dom har ju å andra sidan högre pris och sämre batteritid (oftast).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Man använder inte CD/DVD-skivor idag. Du kommer inte att sakna den
Installerar man något, så görs det alltid från USB-minnen/Internet nuförtiden.