Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004

Ha kabeln inne jämt

Har en laptop med inbyggt batteri. Då man sitter på kontoret och jobbar osv vill man ju gärna vara ansluten så mycket man kan. Är detta skadligt för batteriet? Hur bör man tänka/undvika onödigt slitage?

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

Har en laptop med inbyggt batteri. Då man sitter på kontoret och jobbar osv vill man ju gärna vara ansluten så mycket man kan. Är detta skadligt för batteriet? Hur bör man tänka/undvika onödigt slitage?

Det är inte skadligt. Datorn kontrollerar hur mycket batteriet laddas, så det sitter inte på laddning hela tiden bara för att sladden är inkopplad. Sedan slits inte Li-Ion batterier på samma sätt som äldre batterityper av att laddas. Den totala användningen har mycket större inverkan på livslängden än om du har laddat det si och så ofta. Det är alltså inte så att batteriet helst ska laddas ur innan det laddas upp som det är med vissa batterityper. Det enda du ska undvika är att djupurladda batteriet, så ska du inte använda datorn på ett tag är det bästa att ladda upp batteriet och sedan ta ur det.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Min gamla dator laddades hela tiden mellan 99 och 100% vilket pajade batteriet efter 1 år men nyare datorer brukar ladda till 99-100% och sedan bara strömförsörja datorn utan och ladda batteriet (det skadar batteriet mycket mindre) tills batteriet ligger på 90-95% (detta äts inte upp av datorn i sig så det tar ett bra tag att gå ner i 95%).

Speldator: Intel core i5 3570k 4,4GHz@1,272V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Laptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004

Okej, tack. Då låter jag lugnt kabeln sitta kvar medans jag jobbar.