Permalänk

Ha kabeln inne jämt

Har en laptop med inbyggt batteri. Då man sitter på kontoret och jobbar osv vill man ju gärna vara ansluten så mycket man kan. Är detta skadligt för batteriet? Hur bör man tänka/undvika onödigt slitage?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

Har en laptop med inbyggt batteri. Då man sitter på kontoret och jobbar osv vill man ju gärna vara ansluten så mycket man kan. Är detta skadligt för batteriet? Hur bör man tänka/undvika onödigt slitage?

Det är inte skadligt. Datorn kontrollerar hur mycket batteriet laddas, så det sitter inte på laddning hela tiden bara för att sladden är inkopplad. Sedan slits inte Li-Ion batterier på samma sätt som äldre batterityper av att laddas. Den totala användningen har mycket större inverkan på livslängden än om du har laddat det si och så ofta. Det är alltså inte så att batteriet helst ska laddas ur innan det laddas upp som det är med vissa batterityper. Det enda du ska undvika är att djupurladda batteriet, så ska du inte använda datorn på ett tag är det bästa att ladda upp batteriet och sedan ta ur det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Min gamla dator laddades hela tiden mellan 99 och 100% vilket pajade batteriet efter 1 år men nyare datorer brukar ladda till 99-100% och sedan bara strömförsörja datorn utan och ladda batteriet (det skadar batteriet mycket mindre) tills batteriet ligger på 90-95% (detta äts inte upp av datorn i sig så det tar ett bra tag att gå ner i 95%).

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Okej, tack. Då låter jag lugnt kabeln sitta kvar medans jag jobbar.