Bilden är "smutsig"?/Var är ljuskällorna placerade?

Permalänk

Bilden är "smutsig"?/Var är ljuskällorna placerade?

Hej!

Har ett problem, håller på med en uppgift i interiör retuschering.
I mina instruktioner står det att bilden är smutsig.
Jag har svårt att förstå vad som menas med detta då bilden är gjorda i 3D och någon smuts inte existerar.
Bilden är på ett sovrum där alla möbler är vita och allt ser kliniskt rent ut. Bakrunden flyter ihop lite med möblemanget men det har jag koll på hur jag ska lösa.
Men den smutsiga delen fattar jag inte.

Någon vänlig själ som kan ge mig tips på vad som skall göras för att åtgärda detta problem?

Edit: Frågan om ljuskällor hittar ni i inlägg 11 /moderator

Förtydligad rubrik efter sammanfogning
Permalänk

Du kanske skulle visa bilden så folk kan se?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Om texten påstår bilden e smutsig men enl. dig är den inte det, ja då har du rätt. Man skall inte tro allt man läser - den enda du kan lita på är dig själv, kan man hoppas, typ.

Permalänk
Medlem

Det vita kanske inte är tillräckligt vitt(dvs för lite ljus) utan ser smutsigt ut?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Dafuq... Var är den smutsen? Läraren kanske har varit snäll nog och retuscherat bort smutsen åt dig redan?

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Skrivet av bearfoot87:

Vem var det som gnällde på smuts?

Enda smuts jag ser är på min skärm

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du råkat ta bilden som är "facit"?

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

Kanske menar att möbler/vägg har lite tråkigt grå färg? annars vet jag inte...

Permalänk
Medlem

Han menar att de vita möblerna ser smutsiga(gråa) ut för den vita bakgrunden är vit men inte möblerna. De är också ojämnt belysta så det tillför också smutskänslan. Byt färg på bakgrunden(räcker med grå) och trixa lite med att få möblerna att se ordentligt vita ut

Permalänk

Var är ljuskällorna placerade i denna bild?

Hej

Var är ljuskällorna placerade i denna bild? (gjord från 3D)
Detta är min referensbild. Jag ska utifrån enbart en 3D-modell göra en liknande bild.
Hur ska jag göra för att få fram tydliga rynkor som i denna bild? Min soffa blir ganska platt och tråkig...

Länk till bild här:
https://imageshack.com/i/eyg0t8Tlj

Hoppas på hjälp!

Permalänk
Skrivet av Lovan:

Han menar att de vita möblerna ser smutsiga(gråa) ut för den vita bakgrunden är vit men inte möblerna. De är också ojämnt belysta så det tillför också smutskänslan. Byt färg på bakgrunden(räcker med grå) och trixa lite med att få möblerna att se ordentligt vita ut

Okej ska testa med det tack för tipset!

Permalänk

Ser ut att vara rakt ovanför den vänstra delen av soffan.

Permalänk
Medlem

Ljuskällan ser ut att vara placerad en bit upp till vänster i bild.

Har du en rendering på din modell som vi får se? Blir enklare för oss att avgöra vad du bör göra. Generellt sett är det mycket i textureringen som formar inbuktningar/rynkor osv med hjälp av normal maps och bump maps eller vad man nu använder.

Permalänk
Skrivet av milo_:

Ljuskällan ser ut att vara placerad en bit upp till vänster i bild.

Har du en rendering på din modell som vi får se? Blir enklare för oss att avgöra vad du bör göra. Generellt sett är det mycket i textureringen som formar inbuktningar/rynkor osv med hjälp av normal maps och bump maps eller vad man nu använder.

Här är två bilder jag gjort:

https://imageshack.com/i/ezfbVHRUp
https://imageshack.com/i/p5OBMq4Qj

Permalänk
Medlem
Skrivet av bearfoot87:

Det enda platta jag ser är möjligtvis i kuddarna, men det bör du enkelt kunna åtgärda i din modell. Vad gäller rynkorna som syns i rygg-kuddarna vet jag faktiskt inte hur man får till om man inte redan har en textur men rynkor som man sedan kan förstärka med olika metoder. Vet att det finns program som exempelvis Marvelous Designer där man kan skapa realistiska vikningar/rynkor osv men osäker om det kan hjälpa dig i ditt fall. Annars har du gjort ett väldigt bra jobb vill jag säga. Flytta möjligtvis ljuskällan så att du får lite fler skuggor över din soffa.

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på nåt sånt här, ca:

Typ en bred spotlight placerad lite bakom, ovanför och till vänster om soffan.

Oftast använder man väl kanske mer ljuskällor än en, tre-punktljussättning är en populär ljussättning, men skulle nog säga att det är från detta håll ljuset huvudsakligen kommer ifrån. Är inte superbra på ljussättning, men håller på en del med konst och att teckna så, detta är min gissning

Skulle nog förresten också tippa på att de har en lampa framifrån också, med mjukt, brett och lite svagare ljus.

Edit: Ursäkta om min bild blev lite otydlig, märkte nu att den likagärna kan tolkas som att ljuset är placerat framför.. sorry, men hoppas du förstår av min beskrivning ändå!

För att få fram rynkorna skulle jag nog inte placera lampan så högt utan lägre och mer ovanifrån än bakom, men fortfarande till vänster och lite bakom soffan snarare än direkt bakom.

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Skrivet av Blupparen:

Det är inte så att du råkat ta bilden som är "facit"?

Ja, jag börjar fundera på det...

Permalänk

Glöm inte att lägga till en golvlist på andra sidan där!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Sammanfogat dina trådar då vi inte tillåter korspostning, det går alldeles utmärkt att ha flera liknande frågor i samma tråd.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av screamin-daemon:

*Trådar sammanfogade*

Sammanfogat dina trådar då vi inte tillåter korspostning, det går alldeles utmärkt att ha flera liknande frågor i samma tråd.
/moderator

Hej,

Känner att det var två helt olika frågor, därav två olika trådar.

Känns som de frågor jag ställer senare i tråden kmr få färre svar? Eller hur fungerar det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bearfoot87:

Hej,

Känner att det var två helt olika frågor, därav två olika trådar.

Känns som de frågor jag ställer senare i tråden kmr få färre svar? Eller hur fungerar det här?

Två helt olika frågor i samma ämne/bild = En tråd.

Som exempel kan vi ta, när du åker på problem 3 i samma ämne/bild, ska du starta en ny tråd då med? Och med problem 4, 5, 6 med.....Sen bara rullar det på.

Då är det bättre att hålla samman en tråd i sakfrågan, det blir lättare för dig, och alla andra få forumet då det blir lite mer samlat.

Och, jag ska inte sticka under stol med att känns lite som att du vill, få andra att göra din egenuppgift.
Det är ju faktiskt du som ska lösa problemen, inte vi!!

Men jag är rent säker på att du säger detta till din lärare/lärarinna d v s att du fått hjälp här på Swec

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]