Bärbar Clevo P170HM svart skärm, vita prickar, konstiga färger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Bärbar Clevo P170HM svart skärm, vita prickar, konstiga färger.

Hej

Jag har problem med en Clevo P170HM, 17'', Radeon 6990M, i7 quad 3,5 ghz eller nått och 8gb ram. SSD disk i den också. Windows 8.

Familjemedlemmen som har datorn säger att hon inte kommer in i windows, och bara ser konstiga färger osv.

Jag ha kollat lite på datorn och jag får bara svart skärm, kommer inte in i windows. Några konstiga vita prickar dyker upp på skärmen ibland.

Jag kommer åt bios och kan även göra recovery/repair/reset av windows. Jag testade göra en repair men fortfarande svart skärm.
Testade även med en Recovery men samma sak där, svart skärm efter recovery.

Är det grafikchippet som har gått sönder ? Eftersom jag får bild i bios och i ''windows recovery'' men ingen bild efter det.

Finns det nått dos program man kan köra via usb sticka för att kolla komponenterna i datorn med ? Det vore enklare än att sätta igång en ominstallation av windows.

Tack på förhand !

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i5-4670K 3.4Ghz |Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3|Kingston DDR3 HyperX 1600Mhz 8GB|
Cooler Master G650M| - Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Jag kommer in i felsäkert läge. Men så fort jag försöker starta windows normalt så blir det skit.

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i5-4670K 3.4Ghz |Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3|Kingston DDR3 HyperX 1600Mhz 8GB|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Problematik:

Jag kommer in i felsäkert läge. Men så fort jag försöker starta windows normalt så blir det skit.

I felsäkert läge: kolla i enhetshanteraren hur det ser ut på driverfronten, nåna gula ! elr ?. Tänker då ffa på chipset resp gpu drivarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

GPU har jag avinstallerat, enhet och drivrutiner. Den är ej gul.

Under Systemenheter finns det en enhet som heter IR-Baserade Konsumentenheter. Den är gul.
Jag antar att det är fingeravtrycksläsaren. Ingenting jag nånsin använt ändå.

Under bildskärmar är Allmän PnP skärm gulmarkerad. Går man in på den så står det att drivrutinen inte är aktiverad i felsäkert läge.

Under Andra Enheter finns det 2st Bassystemenhter som är gulmarkerade. Vet inte vad det är för nått. Förmodligen någon enhet jag haft inkopplad tidigare men inte längre.

Verkar inte vara nått konstigt med chipset eller gpu drivarna alltså. Betyder detta att felet sitter i hårdvaran ?

Jag har även testat göra en windows systemåterställning men det hjälpte inte heller.

Det här problemet har tydligen kommit lite ur tomma intet. Brorsans flickvän som har varit brukar av datorn !

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Pax Vobiscum:

I felsäkert läge: kolla i enhetshanteraren hur det ser ut på driverfronten, nåna gula ! elr ?. Tänker då ffa på chipset resp gpu drivarna.

Glömde att citera så att du ser mitt svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Problematik:

Glömde att citera så att du ser mitt svar.

Får du bra/rätt bild om du kopplar in extern skärm elr tv?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Pax Vobiscum:

Får du bra/rätt bild om du kopplar in extern skärm elr tv?

Ska testa !