Problem med Examensarbete

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Okt 2013

Problem med Examensarbete

Hallå där,

Jag håller på och skriver på mitt examensarbete. Har dock stött på ett problem när det gäller sidnummrering i Word 2013. Jag vill att sidnummreringen ska göras i ett intervall. Alltså inte från början till slut. Utan 4 sidor in och avslutas 4 sidor tidigare. Hur gör man?

Blir galen på word...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Sep 2008

Det går att definiera olika sidintervaller i fotnoterna, men det fungerar på ett relativt struligt och kontraintuitivt sätt. Har för mig att jag hittade nån bra guide på youtube för ett tag sedan, men har inte tid att leta efter den just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Adrenochrome:

Det går att definiera olika sidintervaller i fotnoterna, men det fungerar på ett relativt struligt och kontraintuitivt sätt. Har för mig att jag hittade nån bra guide på youtube för ett tag sedan, men har inte tid att leta efter den just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska leta lite på youtube...har mest googlat.

tack för tipset!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Okt 2013

hittade en länk om det är någon mer som är intresserad av lösningen:

https://www.youtube.com/watch?v=sK28kJrNODA

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Kan tipsa folk att lära sig LaTeX annars. Krävs lite programmeringstänk men det är kul och smidigt!

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Shimonu:

Kan tipsa folk att lära sig LaTeX annars. Krävs lite programmeringstänk men det är kul och smidigt!

Kan tillägga att jag bittert ångrade mig i slutet att jag valde Word istället för LaTeX till min exjobbsrapport. Word fungerar bra för enklare dokument men ska man ha in lite mer avancerad formatering eller mer än två formler/uträkningar så är LaTeX alltid smidigare. Bara en sådan sak som att köra en 5x5-matris i Word var en pina.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Zotamedu:

Kan tillägga att jag bittert ångrade mig i slutet att jag valde Word istället för LaTeX till min exjobbsrapport. Word fungerar bra för enklare dokument men ska man ha in lite mer avancerad formatering eller mer än två formler/uträkningar så är LaTeX alltid smidigare. Bara en sådan sak som att köra en 5x5-matris i Word var en pina.

Hade exakt samma upplevelse! När man började skriva kändes det onödigt att lära sig LaTeX men mot slutet satt man där och förbannade Word och sin egen lättja.

I am Thon, eat my spread!

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Xellofan:

Hade exakt samma upplevelse! När man började skriva kändes det onödigt att lära sig LaTeX men mot slutet satt man där och förbannade Word och sin egen lättja.

Jag kan LaTeX så behövde egentligen inte lära mig något. Bara damma av kunskaperna lite. Började i Word för att det var smidigt med lite rättstavning. Sen gjorde jag tabben att lägga in det i mallen och så kom jag aldrig därifrån igen. Hade sparat så mycket tid på att slippa bråka med den värdelösa färdiga Word-mallen med all äcklig field code. Den ändrade vissa saker av sig själv och det gick inte att bli av med. Sen förstår jag inte varför Microsoft fortfarande inte har lagt in ett vettigt sätt att numrera ekvationer. Deras nya ekvationseditor är ju halvt användbar nu i alla fall. Den formaterar fortfarande konstigt med slumpade radbrytningar men sen den började ta enkla LaTeX-kommandon går den i alla fall att använda hyfsat effektivt till enklare saker. Men det blev klart i alla fall tillslut efter massa ljuglösningar och nu står det en hög rapporter i min bokhylla som ingen kommer läsa.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Största problemet jag har med LaTeX är nästan felutskrifterna när man glömt något tecken här eller där. Göra tabeller är inte så kul heller.