tv och radiotjänst

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

tv och radiotjänst

Hejsan hejsan!

Vet inte riktigt vart jag ska göra denna tråd så jag gör den i konsumenträtt.

Vi får inte in några kanaler alls hemma, är vi fortfarande skyldiga att betala?

Fråga för mer info

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Intel core i5 4690k 4.5Ghz | 2st EVGA GTX 970 SC | Corsair Vengeance 1600MHz 4Gb x4 | Corsair GT SSD 120Gb, 3 st hdds 1tb|1tb|300gb | HAF X | Corsair TX750M | Gigabyte z97x-Gaming 3 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002
Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Det är innehavet av en TV-mottagare som avgör avgiftsplikten, inte huruvida ni kan ta in kanaler eller inte. Har ni TV ska ni betala.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av Axellie:

Vi får inte in några kanaler alls hemma, är vi fortfarande skyldiga att betala?

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Citat:

Undantag från avgiftsskyldigheten
-
-
5 § Skyldighet att betala radio- och TV-avgift finns inte vid innehav av TV-mottagare som finns i anläggningar eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program. Lag (2009:1235).

6 § Radio- och TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som
1.-
2.-
3.-
4. är varaktigt undanställd eller obrukbar vad gäller tid efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den avgiftsskyldige. Lag (2009:1235).

Så om Tv'n inte fungerar, så borde det gå att av-anmäla sitt innehav till Radiotjänst, och därefter slippa avgift..

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Man kan tycka att det vore rimligt ja, men så fungerar inte radiotjänst. Det finns gott om tillfällen där folk hävdat att deras teve är trasig och de får betala ändå. Det är enklare att säga att man inte har nån teve.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av serpent29:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Så om Tv'n inte fungerar, så borde det gå att av-anmäla sitt innehav till Radiotjänst, och därefter slippa avgift..

Undantaget som du citerade gäller inte för bostäder...

Citat:

5 § Skyldighet att betala radio- och TV-avgift finns inte vid innehav av TV-mottagare som finns i anläggningar eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program. Lag (2009:1235).

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Tack för svar, nu vet jag!

Intel core i5 4690k 4.5Ghz | 2st EVGA GTX 970 SC | Corsair Vengeance 1600MHz 4Gb x4 | Corsair GT SSD 120Gb, 3 st hdds 1tb|1tb|300gb | HAF X | Corsair TX750M | Gigabyte z97x-Gaming 3 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2003

Räcker att du har någonting som kan ta emot radio också

Server: HPE Gen8 / UNRaid 6.x.x
Brandvägg: Unifi USG Pro 4
Wifi: Unifi AP x 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Dax:

Nej det tror jag inte stämmer. Eller?

Kan en del om trä

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I skogen
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Dax:

Nej, det finns inte längre någon avgift för radio i Sverige. Den är inbakad i TV-avgiften, så de med TV betalar för både Radio och TV. Så har du bara Radio men ingen TV så behöver du inte betala någon avgift.

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Dax:

Stämmer inte så posta inte om du inte vet.

Avgiftsskyldighet

2 a § Den som innehar en TV-mottagare ska betala radio- och TV-avgift till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag (RIKAB). Lag (2009:1235).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av cabraja:

Stämmer inte så posta inte om du inte vet.

Avgiftsskyldighet

2 a § Den som innehar en TV-mottagare ska betala radio- och TV-avgift till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag (RIKAB). Lag (2009:1235).

Vad är en TV-mottagare, rent tekniskt? Det sitter exempelvis en sådan i en inspelningsbar DVD, enligt Radiotjänst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av Dax:

Radio är avgiftfri

SPELBURK: DEFiNE R3 | i7 7700k + NH-U12P | MSi Z2770 PR0 | GiGABYTE 1080 Ti OC | CORSAiR HX 650W | CORSAiR 3200MHZ 16GB | SSD: iNTEL 120GB / CORSAiR LE 960GB | ACER PREDATOR X34A ULTRA-WiDE | LOGiTECH PRO GAMING+FUNC SURFACE 1030L | DEViCES: MACBOOK PRO 13" RETiNA MiD-2014 | SAMSUNG S8 | iPAD MiNi 2.... toaunderhållning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2011

Hur kan du inte få in TV-kanalerna i Sverige?? Kvalitet kan ju variera men att inte få in alls är väl ändå omöjligt? Felriktad antenn eller dålig antenn? Antennförstärkare? Digitalbox?

Skrivet av SoilBleed:

Vad är en TV-mottagare, rent tekniskt? Det sitter exempelvis en sådan i en inspelningsbar DVD, enligt Radiotjänst.

En TV-mottagare är en enhet som kan ta emot TV-signalen så som en TV, en dator, en mobiltelefon, en surfplatta, ett TV-kort, en digital-box. Vad sedan radiotjänst anser att en TV-mottagare är har de egna regler för.

Intel core i7 6700K, MSI Radeon R9 390X GAMING 8G, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 8GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av SoilBleed:

En anteningång skulle jag tror räcker för att något ska klassas som tv-mottagare.

| View 31 TG | Asus ROG Crosshair VI Hero | Corsair RMX 1000W | AMD R7 1800X |
| EVGA Geforce GTX 1080 Ti FE | G.Skill TridentZ 16GB 3000MHz CL15 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av SoilBleed:

Rent tekniskt vet inte Radiotjänst själva vad en TV-mottagare är, det är ju bara se på hur det var med datorer...

///M4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av SoilBleed:

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10
HP Dv7- 1040| Intel C2D 8400 | Nvidia 9600 Gt M | 3GB Minne | 320 GB Hd |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av GaMeR2K5:

Men hur sjuttan man kan ta emot tv-sändningar på mobiler och surfplattor vet jag inte? Play-apparna finns ju... men det är en helt annan sak.

Finns konstiga kinesiska mobiler med inbyggd analog tv-mottagare.

I am Thon, eat my spread!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av GaMeR2K5:

Datorn måste ha ett "TV-kort" installerat för att kunna klassas som "TV-mottagare". Själva TV-kortet i sig är väl också licens-pliktigt antar jag om de hårdrar reglerna.

Men hur sjuttan man kan ta emot tv-sändningar på mobiler och surfplattor vet jag inte? Play-apparna finns ju... men det är en helt annan sak.

Ifall man idag har en TV UTAN mottagardel så är den EJ licenspliktig.

Nej, det måste den inte. Det är en TV-motagare när den kan ta emot TV-signaler. Det vill säga att man kan titta på exempelvis SVT i den. Eftersom att kanalerna streamas via SVT-play så är det en TV-mottagare, ett TV-kort gör enbart att man kan ta in analoga signaler i datorn. Men om den sedan är avgiftsbelagd eller ej är en annan sak. Samma sak gäller surfplattor och mobiler.

Intel core i7 6700K, MSI Radeon R9 390X GAMING 8G, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 8GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Nej, det måste den inte. Det är en TV-motagare när den kan ta emot TV-signaler. Det vill säga att man kan titta på exempelvis SVT i den. Eftersom att kanalerna streamas via SVT-play så är det en TV-mottagare, ett TV-kort gör enbart att man kan ta in analoga signaler i datorn. Men om den sedan är avgiftsbelagd eller ej är en annan sak. Samma sak gäller surfplattor och mobiler.

Har du missat domslutet som kom i somras? Radiotjänst återbetalar nu pengar till folk som betalade på grund av Dator/platta/mobil. Att kunna motta streamad TV räknas inte , troligtvis på att den inte är "särskillt avsedd" för att ta emot TV sändningar. Ett TV kort i datorn är dock fortfarande licenspliktigte

http://www.radiotjanst.se/sv/Om-Radiotjanst/Press-och-media/Pressmeddelande-20140616/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010

Den här tråden gällde väl betalningsskyldigheten så det är värt att notera att högsta förvaltningsdomstolen har slagit fast att datorer och smarta mobiler ej är avgiftspliktiga. Radiotjänst har börjat betala tillbaka licensavgiften som de krävde folk med datorer på eftersom man kunde använda svtplay på dem.

Edit :cheben hann före ...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Ring bara och säg att du har gjort dig av med TV'n då du inte kan få in några kanaler längre så slipper du massa frågor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av cheben:

Har du missat domslutet som kom i somras? Radiotjänst återbetalar nu pengar till folk som betalade på grund av Dator/platta/mobil. Att kunna motta streamad TV räknas inte , troligtvis på att den inte är "särskillt avsedd" för att ta emot TV sändningar. Ett TV kort i datorn är dock fortfarande licenspliktigte

http://www.radiotjanst.se/sv/Om-Radiotjanst/Press-och-media/Pressmeddelande-20140616/

Skrivet av guermantes:

Den här tråden gällde väl betalningsskyldigheten så det är värt att notera att högsta förvaltningsdomstolen har slagit fast att datorer och smarta mobiler ej är avgiftspliktiga. Radiotjänst har börjat betala tillbaka licensavgiften som de krävde folk med datorer på eftersom man kunde använda svtplay på dem.

Edit :cheben hann före ...

Jösses! Ja jag har definitivt koll på vad en TV-mottagare är enligt Radiotjänst! Men nu va det inte direkt TS fråga jag riktade mig mot utan snarare SoilBleeds fråga som lydde "vad en TV-mottagare är rent tekniskt". Jag skrev dessutom som svar att vad Radiotjänst inte anser att alla dessa räknas med av olika anledningar. Så, innan vi kommenterar ett svar så kanske vi ska läsa diskussionen, eller? Tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2003

Jösses! Ja jag har definitivt koll på vad en TV-mottagare är enligt Radiotjänst! Men nu va det inte direkt TS fråga jag riktade mig mot utan snarare SoilBleeds fråga som lydde "vad en TV-mottagare är rent tekniskt". Jag skrev dessutom som svar att vad Radiotjänst inte anser att alla dessa räknas med av olika anledningar. Så, innan vi kommenterar ett svar så kanske vi ska läsa diskussionen, eller? Tack

Men... Rent tekniskt är en TV-mottagare en apparat som kan ta emot TV-utsändningar. Dvs. en apparat som har en kanalväljare. En dator/surfplatta/telefon utan ett TV-kort är således inte någon TV-mottagare, rent tekniskt!
"TV" som sänds via webben är inga utsändningar. En utsändning är en signal som går till alla. För att titta på "TV" via webben krävs det att den som vill titta begär att få materialet skickat, detta är således ingen utsändning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011

Lyfter den här tråden lite. Jag har sagt upp mitt viasat abonnemang och skaffat telia play+ istället.
Måste jag fortfarande betala tv avgift? Med tanke på att man kan kolla på play+ på datorn t ex, utan en tv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av Back_Man:

Lyfter den här tråden lite. Jag har sagt upp mitt viasat abonnemang och skaffat telia play+ istället.
Måste jag fortfarande betala tv avgift? Med tanke på att man kan kolla på play+ på datorn t ex, utan en tv.

Du måste betala tv-avgift om du har en tv-mottagare hemma.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av Back_Man:

Ingen som bryr sig om tjänsten.

Det är innehavet av något med en TV-tuner som räknas.
Har du en TV, videobandspelare, TV-kort till dator etc etc.

Kort och gott någon enhet du kopplar in antennkabel i för att få bild skall du betala TV-licens.

Apple iMac early 2009 (ATI 4850)
Apple Mac mini 2011 (server)
Apple Mac mini 2012 (Plex-server)
Apple Macbook Pro 2011 15-tum (när iPad inte räcker till)
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2012

Jag tog ur det lilla kretskortet i tvn som antenningången satt på, så nu år det som en monitor och jag sa upp tv-licensen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av anon200632:

Jag tog ur det lilla kretskortet i tvn som antenningången satt på, så nu år det som en monitor och jag sa upp tv-licensen.

Har fungerat en gång i tiden men det är inte giltig anledning längre.

Apple iMac early 2009 (ATI 4850)
Apple Mac mini 2011 (server)
Apple Mac mini 2012 (Plex-server)
Apple Macbook Pro 2011 15-tum (när iPad inte räcker till)
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av iller:

Har fungerat en gång i tiden men det är inte giltig anledning längre.

Tunern funkar ej då det bara blir error