vilken 2tb hårddisk för ENBART lagring?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Okt 2008

vilken 2tb hårddisk för ENBART lagring?

Hejsan, vilken disk kan ni rekomendera med 2tb för enbart lagring? ska mna göra en "green" med 5400rpm eller en 7200pm?

ALIENWARE Predator 2 Black Case | i5 4670K @ 3,4 Ghz | ASUS GTX 970 STRIX OC 4GB | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth 2016 | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Kevlarheart:

Hejsan, vilken disk kan ni rekomendera med 2tb för enbart lagring? ska mna göra en "green" med 5400rpm eller en 7200pm?

Vad ska man annars göra med en disk om man inte ska lagra saker på den?
Green e bra om man tänker använda den till långvarig förvaring

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

För enbart lagring funkar 5400RPM Green utmärkt eftersom dessa är tystare. För OS rekommenderas 7200RPM.

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

Håller med föregående talare, Western Digital Green är nog vad du söker.
Billigt, tyst och hållbar för lagring

Om den bara kommer att lagra viktiga filer som du inte rör så ofta så rekommenderar jag att du håller den urkopplad så mycket som möjligt för en hårddisk dör ju alltid till slut.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,7 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2003

Man köper de som är billigast.

Se till att du har annan backup ev. köp två.

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Workstation - Server - Kenner 4-ever

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Uzanar:

Håller med föregående talare, Western Digital Green är nog vad du söker.
Billigt, tyst och hållbar för lagring

Om den bara kommer att lagra viktiga filer som du inte rör så ofta så rekommenderar jag att du håller den urkopplad så mycket som möjligt för en hårddisk dör ju alltid till slut.

Ow, då kanske jag tänka om, för att jag kommer läsa från hårddisken , när jag ska se på mina backupade filmer. Ska jag välja en WD green ändå eller finns det bättre alt?

ALIENWARE Predator 2 Black Case | i5 4670K @ 3,4 Ghz | ASUS GTX 970 STRIX OC 4GB | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth 2016 | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Kevlarheart:

Ow, då kanske jag tänka om, för att jag kommer läsa från hårddisken , när jag ska se på mina backupade filmer. Ska jag välja en WD green ändå eller finns det bättre alt?

Om den i stort sett endast skall användas endast för filmuppspelning så är nog Green fortfarande ett bra val då det inte alls innebär att prestanda eftersöks.
Green är helt enkelt Western Digitals disk som skall vara tyst, strömsnål och billig medan Black är gjord för maximal prestanda och Red för lagring i en NAS.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,7 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |