Helt okunnig men funderar på en custom loop, hjälp uppskattas!

Permalänk

Helt okunnig men funderar på en custom loop, hjälp uppskattas!

Hej!

Jag funderar som sagt på att dra en custom loop och målet är att kyla processor och en crossfire setup med relativt låga temps, lite högre OC men framför allt vill jag få ner ljudnivån. Fulla specs på min burk:

  • FD Arc Midi R2

  • Asus Z97-A

  • i5 4690K (ca 72c i load @4.3Ghz)

  • 2x 7950 i CrossfireX (ca 76c i load resp. 68c i load @1.0Ghz)

  • 8GB Corsair Vengeance (ej LP :c)

  • Corsair TX 750w 80+

  • Samsung 830 120GB & WD Black 1TB

Jag är inte väldigt påläst men har googlat lite och läst diverse här på forumet och har kommit fram till att det är värt att satsa på kvalitativa produkter från början och det var en debatt om hur mycket radiatoryta man behöver per komponent...

Tittat väldigt nära på detta paket: http://www.coolingstuff.se/p/1002/xspc-raystorm-d5-photon-ax3... men som sagt, tror ni att det räcker? Finns det andra alternativ som kanske är lite billigare? Budget är inte hugget i sten men samtidigt vill jag inte lägga hur mycket som helst..
Tanken är att den ska sitta i taket i push config (värt med pull också?) och om denna radiator inte skulle räcka så kan man kanske slänga på en 240mm (280?) i fronten som ska få plats om jag förstått det rätt. Jag vet också att jag behöver köpa till block till grafikkorten.

Bekymmer: Kylflänsar på minnena och om jag inte minns fel så var det ganska svårt att få in en H100i radiator i taket pga att moderkortet stötte emot på ett eller annat sätt men det gick. Kan hända att jag använde fel skruvhål men det är värt att nämna här. Jag har ingen aning hur eller vart jag ska montera eventuella komponenter som reservoar eller pump och det är därför jag är här.. Hoppas ni orkar hjälpa mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodylekfull:

Tanken är att den ska sitta i taket i push config (värt med pull också?)

Jag har inte koll på så särskilt mycket med custom loops, men om du kör rätt slags fläktar (optimerade för högt statiskt tryck) får du knappt ut något av att köra push&pull gentemot antingen eller.
Sedan brukar det vara smidigare att köra pull istället för push eftersom allt damm då hamnar på sidan av radiatorn där du inte har några fläktar, vilket underlättar rengöring. Blir ju rätt jobbigt att städa under fläktarna.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Fördelen med Arc R2 chassit är ju att man gjort hålen i taket lite mer åt sidan just för att förhindra att radiator/fläktar skall ta i moderkortet/minnena, visst kan de bli tight men det går. Har själv byggt i Arc Mini tidigare och där körde jag med en 360 45mm tjock samt en 240 45 tjock i fronten. Den radiatorn som medföljer i paketet är endast 40mm tjock så den passar i taket. Tänkt bara på att dina 5.25 platser försvinner, möjligt att det finns en ledig. Sen skulle jag lägga till en 240 som du nämner bara för att få lite mer prestanda.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Inaktiv

Som du skriver låter det som att du tänkt igenom det hela bra, så kör hårt!

Angående radiatoryta:
Då det går mycket bra att kyla ett grafikkort eller en processor med en 120 mm radiator kan du tänka ungefär den ytan per pryl du vill kyla. Kittet du länkade räcker alltså utmärkt. Kör du dock och känner att det är värt ~1500 kronor mer för att kunna sänka fläktarna från 700 till 400 RPM kan du ju köpa ytterligare en radiator

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:
Skrivet av ante_ante:
Skrivet av anon81912:

Tack för era svar, ska tänka på't när jag bygger!

Jag har tittat efter vattenblock till grafikkorten men hittar bara sådana som passar till kort med referensdesign.. Någon som har koll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodylekfull:

Tack för era svar, ska tänka på't när jag bygger!

Jag har tittat efter vattenblock till grafikkorten men hittar bara sådana som passar till kort med referensdesign.. Någon som har koll?

Då får du ju allt skriva vilka kort du har också.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Då får du ju allt skriva vilka kort du har också.

My bad! Sapphire Vapor-X och ett Gigabyte windforce

Permalänk

Vad jag kunde finna på EK:s hemsida verkar bara dom kunna erbjuda fullcover till gigabyte kortet med rev 1.0
Sapphire Vapor-X verkar inte ha nåt passande fullcover utav någon tillverkare, kan ha fel dock.

http://www.ekwb.com/shop/ek-fc7950-acetal.html

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:
Skrivet av ante_ante:
Skrivet av Killbom:

Ni som har lite bättre koll, tänkte kolla om ni har nån kritik gällande min kundvagn jag satt ihop? Planerar på att kyla grafikkort också när pengarna tillåter men börjar med processorn.

Permalänk
Skrivet av Melodylekfull:

Ni som har lite bättre koll, tänkte kolla om ni har nån kritik gällande min kundvagn jag satt ihop? Planerar på att kyla grafikkort också när pengarna tillåter men börjar med processorn.

http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7115790-00.png

Kör med battrivatten från Biltema istället blir billigare då och funkar super bra.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Kör med battrivatten från Biltema istället blir billigare då och funkar super bra.

Aha, okay, ska kolla på det. Inga konstigheter annars, eller?