Köp av gaminglaptop: ASUS - G750JX-T4278H Vs Lenovo Y50-70

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Köp av gaminglaptop: ASUS - G750JX-T4278H Vs Lenovo Y50-70

Hej.
Har haft samma usla laptop i ett par år nu och tänkte uppgradera till något mer passande för gaming. Jag har begränsat allternativen till två datorer, ASUS G750JX-T4278H och Lenovo Y50- 70. Det viktigaste för mig är att datorn kommer att kunna prestera så bra som möjligt på höga grafiska inställningar i relativt krävande spel. Jag kommer självklart att använda laptopen till andra saker som t.ex. surfande och pluggande men det har inte alls lika stor betydelse för mig som hur datorn presterar i spel.

Endast de punkter som jag nämner i min jämförelse har betydelse för mig, saker som t.ex. utseende och batteritid spelar alltså ingen roll.

ASUS - G750JX
http://www.siba.se/product/16768701/asus-republic-of-gamers-g...

Processor: i7-4700HQ 3,4 GHz
Grafik: NVIDIA GeForce GTX 770M 3GB GDDR5
Skärm: 17,3": 1920x1080
Hårddisk: 750 GB 7200rpm
Minne: 8 GB DDR3 1600MHz

Har inte lika mycket ram minne som lenovon, kan ha fel men behöver man verkligen mer än 8 Gb till gaming? Den har inte heller lika mycket grafikminne men jag kommer antagligen inte att använda mer än en skärm så det kanske räcker med 2 Gb grafikminne? Den väger också 2 kg mer än vad lenovon gör, fast vikten spelar ingen större roll om jag måste offra den för bättre prestanda.

Lenovo Y50-70
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/200899-l...

Processor: I7-4700HQ 3,4 GHz
Grafik: NVIDIA GeForce GTX 860M 4GB GDDR5
Skärm: 15,6”: 1920x1080
Hårddisk: 1 TB 5400rpm + 8 GB SSD
Minne: 16 GB DDR3 1600MHz

Inte lika snabb hårddisk och vad jag har läst så kommer en ssd på 8 GB inte att hjälpa särskilt mycket. Kvalitén på touchpaden och skärmen sägs också vara ganska dåliga. Touchpaden bryr jag mig inte så mycket om men att skärmen inte är särskilt skarp är definitivt ett minus. Kylningen verkar inte heller vara lika bra jämfört med ASUS datorn men det här är också något som inte har en så stor betydelse för mig.

Min viktigaste fråga är angående grafikkorten, i ASUS G750JX sitter en GTX 770m (3Gb) och Lenovo Y50- 70 har en GTX 860m (4Gb). de verkar vara ungefär lika kraftfulla, men jag är inte riktigt säker på vilken som är det bästa alternativet så hjälp här skulle vara uppskattat.

Är inte den bästa på datorer så jag är tacksam för all hjälp som jag kan få.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2002

De är likvärdiga i FPS i testerna, men i nyare spel verkar GTX 770M prestera aningen bättre än GTX 860M medan det är tvärtom i lite äldre spel. Kan ju vara tillfälligheter i de jag jämfört men tycker mig se detta. Så det är väl mest vilken generation man vill ha.

4.5 kilo är dock tungt om du ska bära omkring det. Har du planer på att aldrig ta med dig den är det ju att föredra en stationär. Men ska den med någon gång i veckan eller månaden är det ju bara släpbar som gäller för dig.

Jag tycker det bli en 3-0 seger till Asusen här faktiskt ifall du gillar 4.5 kilo och 17.3"

8 eller 16GB minne spelar ingen roll i spel. MInnet på grafikkortet kommer inte heller påverka det hela i ditt fall verkar det som.

Vilka faktorer är det som gör att du ens har den andra datorn i tankarna för dessa måste ju vara rätt starka...

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Tänkte om det extra ram/grafikminnet skulle ha någon betydelse, men om det inte har någon påverkan vid gaming så finns det ingen särskild anledning till att välja lenovon.