Canon 650D vs 60D - eller ett annat alternativ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Canon 650D vs 60D - eller ett annat alternativ?

Jag går i tankar på att köpa en systemkamera, men i denna djungel är det svårt att hitta rätt.
Kan börja med att berätta vad jag tänker fota och det är väl motocross/mc/biltävlingarr, en del paintboll samt lite naturbilder. Kan tänka mig att det lär bli lite porträtt/modellbilder med.
Kameran kommer jag också att använda till att filma med!

Nu till det roliga, ska jag köra på 60d eller 650d? Dom ligger ungefär samma i prisklass på blocket. Jag vet att 650d har automatisk fokus under inspelning vilket jag misstänker är guld värt. Men sen har 60d det extra hjulet som enligt forum också verkar guld värt. Så, helt enkelt, vilken skulle ni rekommendera?
Om jag ska ta en av Nikons kameror, vilken skulle jag välja då? D5200/D5300? D7000?

Jag har som sagt inget emot att köpa beggat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Okt 2010

För porträtt så skulle nog fullformat sitta fint,man får lite kortare skärpedjup med småbildsformatet än med cropsensor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av oyegie:

För porträtt så skulle nog fullformat sitta fint,man får lite kortare skärpedjup med småbildsformatet än med cropsensor.

Hmm okej, dock så kommer porträtt nog vara väldigt begränsat. Mao så behöver det inte vara en avgörande faktor, men jag ska helt klart ha det i åtanke, tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

Som du säger ligger 650d och 60d välldigt nära varandra.
Jag personligen hade lagt till 600d till listan eftersom det är samma bildkvalitet och sedan letat på blocket och fotosidan.se tills jag hittade de fetaste paketen med bäst objektiv på köpet osv. Sen hade jag prutat ursinnigt och fegt via sms/mail på de fem bästa.
En av dem kommer säga ja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011

60D har nog också bättre byggkvalité.. Har en själv och den fungerar bra.
Länge sedan jag använde den dock.. har så många andra roliga kameror.

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS415+ 32TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Nisse-Tuta:

Som du säger ligger 650d och 60d välldigt nära varandra.
Jag personligen hade lagt till 600d till listan eftersom det är samma bildkvalitet och sedan letat på blocket och fotosidan.se tills jag hittade de fetaste paketen med bäst objektiv på köpet osv. Sen hade jag prutat ursinnigt och fegt via sms/mail på de fem bästa.
En av dem kommer säga ja

Det lutar faktist lite åt 650d pga af när man filmar:) har 600d också det tro? För dem ligger väldigt nära i pris. Annars kanske d5300 är nånting bra? Dock svår att hitta beggad...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

Räkna inte med att autofokusen kommer vara i klass med en videokamera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Hmm, okej. Men om man jämför utvecklingsmöjligheterna då? Vilken är bra då? Sen kommer jag ju fota mycket som kräver en "snabb" kamera, vilken lämpar sig bäst då? Jag antar att bildkvalitet mm är mer eller mindre samma.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

På en 60D så har du möjlighet att vara lite snabbare med inställningarna pga bättre reglage osv. Annars är de väldigt lika, därför var mitt tips köp den billigaste som ger bäst objektiv på köpet eftersom det kommer göra bra mycket större skillnad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Nisse-Tuta:

På en 60D så har du möjlighet att vara lite snabbare med inställningarna pga bättre reglage osv. Annars är de väldigt lika, därför var mitt tips köp den billigaste som ger bäst objektiv på köpet eftersom det kommer göra bra mycket större skillnad.

Det låter väldigt vettigt, då kör jag på det, tack för hjälpen!

Då kommer nästa fråga, vilken typ av objektiv ska jag ha? Jag har googlat o googlat men drt finns så jävla mycket så det är svårt att hitta rätt. Om någon inte orkar förklara kanske nån kan länka till nått som är läsvärt och bra? Gärna med exempelbilder och sånt bra:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

Beror på om du ska ha zoom eller fast, själv föredrar jag fast men folk är väldigt olika där.
Sedan hänger det mycket på vad du ska fota.
Kan ju vara vettigt att skaffa en hygglig zoom med stor, fast bländare och stabilisering.
Ett som är mycket prisvärt och finns på blocket för under 2000 är Tamron 17-50/2.8 VC, såg den i en annons tillsammans med en 60d.

Ett objektiv som de flesta köper till Canon för att det är billigt men bra är 50mm f1.8.

Med de två gluggarna har du en bra start och kan känna dig för och så märker du om du på sikt vill ha mer vidvinkel eller tele.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Nisse-Tuta:

Beror på om du ska ha zoom eller fast, själv föredrar jag fast men folk är väldigt olika där.
Sedan hänger det mycket på vad du ska fota.
Kan ju vara vettigt att skaffa en hygglig zoom med stor, fast bländare och stabilisering.
Ett som är mycket prisvärt och finns på blocket för under 2000 är Tamron 17-50/2.8 VC, såg den i en annons tillsammans med en 60d.

Ett objektiv som de flesta köper till Canon för att det är billigt men bra är 50mm f1.8.

Med de två gluggarna har du en bra start och kan känna dig för och så märker du om du på sikt vill ha mer vidvinkel eller tele.

Tackar! Då har jag nog tillräckligt med kött på benen för att göra en affär, tack så mycket för hjälpen grabbar👍