Galaxy S5 4k eller 1080p camcorder för 4000-5000 kr?

Permalänk

Galaxy S5 4k eller 1080p camcorder för 4000-5000 kr?

Hej, är ute efter så bra videokvalitet som möjligt. Vad borde man skaffa, en billig/midrange camcorder för 4-5tkr eller galaxy s5 och filma i 4k?

*Zoom och snabba rörelser ej viktigt.

*Kvalle i low light är ganska viktigt för mig.

*Stabilisering är ju alltid viktigt och på den här punkten antar jag att s5 får megastryk.

Kan väldigt lite om kameror så ursäkta min okunskap.

Med vänlig hälsning

Edit: har tittat på Sony PJ-530e

Permalänk
Medlem

Tvivlar lite på att en mobilkamera kan filma i 4k med bra kvalite,det finns riktiga filmkameror för 4k men de kostar en hel del.

Permalänk
Medlem

Camcorder utan tvekan skulle jag säga, tycker det säger sig själv lite också. No offense, men den ena är gjord enbart för ditt ändamål medans den andra försöker kombinera det med mobil etc. vilket betyder automatiskt att nånting av kamera funktionerna på telefonen inte håller samma kvalitet (inte ens i närheten i min mening) av en renodlad camcorder.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att Samsungs flaggskepps-MOBIL är bättre än en dedikerad kamera.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Tack för era svar, uppskattar hjälpen!

Av samples jag har sett på youtube så verkar s5 4k nedskalad till 1080p ungefär lika bra som en billig/medioker 1080p kamera.

Skulle ni valt sony pj530e istället för s5?

Permalänk

Sony Xperia Z2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camerahelp:

Tack för era svar, uppskattar hjälpen!

Av samples jag har sett på youtube så verkar s5 4k nedskalad till 1080p ungefär lika bra som en billig/medioker 1080p kamera.

Skulle ni valt sony pj530e istället för s5?

Svar ja,den är helt enkelt gjord för att filma med.

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen mobilkamera som filmar i native 4K? Allt är väl uppskalat 1080p om jag förstått det rätt. Filmerna från min S5a ser ut som skit rent ut sagt, inte testat 4K men tror inte att dom ser så mycket bättre ut än 1080p-materialet.

Vill du verkligen ha bra kvaitét samt möjligheter att utvecklas med videoredigering, köp en DSLR istället. Då har du möjlighet att kontrollera mycket själv såsom brännvidd, slutartid och du kan framför allt byta objektiv för dina olika ändamål. Jag har själv en EOS 550D, den har några år på nacken men filmar långt mycket finare än alla mobilkameror på marknaden(iallafall av de jag har sett).

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av sQuille:

Det är väl ingen mobilkamera som filmar i native 4K? Allt är väl uppskalat 1080p om jag förstått det rätt. Filmerna från min S5a ser ut som skit rent ut sagt, inte testat 4K men tror inte att dom ser så mycket bättre ut än 1080p-materialet.

Vill du verkligen ha bra kvaitét samt möjligheter att utvecklas med videoredigering, köp en DSLR istället. Då har du möjlighet att kontrollera mycket själv såsom brännvidd, slutartid och du kan framför allt byta objektiv för dina olika ändamål. Jag har själv en EOS 550D, den har några år på nacken men filmar långt mycket finare än alla mobilkameror på marknaden(iallafall av de jag har sett).

Tänkte precis på billig dslr istället för camcorder. Vad skulle du köpt idag för 4-6 tkr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnonymousConduct:

Sony Xperia Z2

Rätta mig om jag har fel, men är inte antalet "riktiga" eller "true" mpx's bara 5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camerahelp:

Tänkte precis på billig dslr istället för camcorder. Vad skulle du köpt idag för 4-6 tkr?

Då jag aldrig har provat någon annan DSLR än Canon så är det väl EOS 700D som jag kan rekommendera, kostar runt 5500-6000kr inkl standardobjektiv.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Avstängd

En mobilkamera ger riktiga dåliga bilder när det är mörkt tyvärr, det blir väldigt grynigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sQuille:

Då jag aldrig har provat någon annan DSLR än Canon så är det väl EOS 700D som jag kan rekommendera, kostar runt 5500-6000kr inkl standardobjektiv.

Hah! Kollade precis på en 700d review på youtube sen läste jag ditt inlägg. Måste vara ett tecken!

Tror jag har fått svar på min fråga, kommer antagligen beställa 700d imorgon. Tack för all hjälp.

Mvh

Permalänk
Medlem

Har själv en 600D, och aj! det är ett stort steg i videokvalite jämnfört med mobil/camcorder

Permalänk
Medlem

Känns inte riktigt rättvist att jämföra en kamera gjord för att filma med, mot en mobiltelefon för samma pris. Haha

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag S5an kameran är helt "värdelös" jämfört med t.ex deras S4a kamera..

Nu har jag inte läst mycket men verkar vara många som säger en ordentlig kamera istället och jag håller med helt och hållet.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Du ska inte titta på 4K och HD och döma efter deras slutgiltiga filupplösning.

Många kameror i HD filmar i 4:2:0 med lineskipping vilket ger en bild som i mångt och mycket påminner om interlaced (dock progressivt) som helt enkelt mixar linjer för att försöka få ut en HD-bild.

I prisklassen du tittar på finns nog endast Blackmagic pocket cinema camera som kan leverera en riktigt bra bild (i 4:2:2) utan lineskipping. Dock kräver den sin förare och kan behöva en del tillbehör som gör att din budget spricker.

I övrigt hade jag köpt en kamera som är gjord för det jag vill göra. Ska jag ta stillbilder tar jag min 5D, ska jag filma tar jag min film/videokamera. Därför vill jag slå ett slag för två kameror, som dock har lite lineskipping men som har riktiga videofunktioner samt, enligt min syn och hur jag upplever bilden, ger betydligt bättre bild och trevligare codec att jobba med.

Tittar du begagnat kan du komma ned i pris. Som instegsmodeller i begagnatserien hade jag kikat på Canon Legria HF G25 eller G30. Dessa bygger på Canon XA10 och XA20, dock utan dubbla minnesplatser och utan XLR-ingångar på handtaget.

Kameror: http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Camcorders/High_D...
En film, Canon EOS 60D vs. XA10 (vilken har samma bild som kamerorna jag tipsar om ovan):

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Jag har en samsung S5 och jag tycker 4K kvaliten är väldigt najs (FÖR ATT VARA MOBIL) men går inte alls att jämnföra med äkta varan med object and shit.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har en samsung S5 och jag tycker 4K kvaliten är väldigt najs (FÖR ATT VARA MOBIL) men går inte alls att jämnföra med äkta varan med object and shit.

Jag har sett materialet den producerar och visst är det skarpt. Inget snack om saken.. Men så fort man kommer till detaljerna, framförallt där det är många av varan blir det mycket gröt. Mycket info ska in i trångt utrymme i codecen. Så, som sagt, skarpt och fint men de där grässtråna blev plötsligt en grön matta.

Det är mycket svårt att mätta kraven från användarna; Filma i 4K men fyll för fasen inte telefonens minne

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jag har sett materialet den producerar och visst är det skarpt. Inget snack om saken.. Men så fort man kommer till detaljerna, framförallt där det är många av varan blir det mycket gröt. Mycket info ska in i trångt utrymme i codecen. Så, som sagt, skarpt och fint men de där grässtråna blev plötsligt en grön matta.

Det är mycket svårt att mätta kraven från användarna; Filma i 4K men fyll för fasen inte telefonens minne

// A

+1 Allt du säger är rätt. + den drar ca 7MB minne per sekund.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.