Skoldator? Chromebook, Air, Zenbook?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Washington DC
Registrerad
Nov 2010

Skoldator? Chromebook, Air, Zenbook?

Hej, jag är en student som söker en prisvärd(självfallet) dator och har några frågor samt önskar mig några rekommendationer.
Ibland går jag mot strömmen och inte köper Apple-prylar eftersom begränsningarna är så stora generellt, men det är väl mest gängse folket. Jag får uppfattningen att här på Sweclockers är gemene användare faktiskt "emot" Apple och föredrar prylar där de kan konfigurera saker så mycket som möjligt utan begränsningar.

Datorn skall användas till skolarbete, mest arbete på Google Drive, lätt filmtittande och en del surfande med mycket flikar(minne?).
Skolan jag går på använder sig av moln att spara på och därför är utrymme inget så behövs allt för mycket, därför byter jag gärna ut en hårddisk på ~500 gb mot en SSD på 128.

Ja, som jag sa innan så kollar jag en del film och det vore trevligt med en bra skärm med hög kvalité på bild. Jag hatar att behöva vänta på datorn när man ska arbeta, jag vill kunna starta datorn fort, kunna skifta bland flikar samt enkla program utan att behöva vänta. För mig upplevs det som otroligt frustrerande att behöva sitta och vänta på datorn när man faktiskt tar tag i en uppgift och tänker göra den.

• Lätt filmtittande

• Bra skärm

• "Snabb" dator

• Relativt lätt

• Bra batteritid

Vad anses som ett bra alternativ för mig? Kan en billig Chromebook göra jobbet, jag är tveksam på titta film biten. Är det också så att man inte kan installera program på en sån?

Alternativt en Macbook Air 13' 128 GB eller något sorts Zenbook eller Ultrabook?

Det är en stor djungel av olika bärbara datorer man kan välja och eftersom man är student är man extremt noggrann med att få så mycket som möjligt utav pengarna.

Tack på förhand!

Asus M4A89GTD PRO USB3 | A-DATA 1600 MHZ CL9 | AMD Phenom II 955BE @ 3.81GHz @ 1,34125 Vcore | Gigabyte Radeon HD 6870 | 500 GB Western Digital | Corsair VX 550w | FD Define R3 | Koss SB49 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008

Jag står i din situation sedan en vecka tillbaka då min laptop krossades under en fallande hylla. Ytterligare ett krav jag har är dock bra tangentbord med bakgrundsbelysning vilket sållar bort ännu mer. Hursomhelst har jag kommit fram till att Macbook Air verkar vara det mest förnuftiga då du får loss en helt ny 13-tummare för runt 8500 kr inkl studentrabatt. Dock vill man ju inte ha en mac och det är nu det blir trixigt. Själv står jag och velar mellan vaio pro 13, xps 13 och acer s7. Alla tre värdiga kombatanter till MBA men av någon anledning väldigt dyra (inte vaion men det har väl sina orsaker). Senast jag handlade laptop var Apple ett finare märke och bortprioriterades då på grund av kostnaden men nu verkar det som att målgruppen är en annan. Någon som vet vad som hänt? Det känns inte lika exklusivt längre.

Prestandamässigt kan jag inte tänka mig att någon av ovanstående ska vara nödvändigt för dina ändamål. Det är just när man inte vill kompromissa med batteritid, skärm och vikt som priset sticker iväg.

/antec solo/3570k/z77/gtx960/hyperx_8gb/ocz_vector\

/zenbook\

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Washington DC
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Telecaster:

Jag står i din situation sedan en vecka tillbaka då min laptop krossades under en fallande hylla. Ytterligare ett krav jag har är dock bra tangentbord med bakgrundsbelysning vilket sållar bort ännu mer. Hursomhelst har jag kommit fram till att Macbook Air verkar vara det mest förnuftiga då du får loss en helt ny 13-tummare för runt 8500 kr inkl studentrabatt. Dock vill man ju inte ha en mac och det är nu det blir trixigt. Själv står jag och velar mellan vaio pro 13, xps 13 och acer s7. Alla tre värdiga kombatanter till MBA men av någon anledning väldigt dyra (inte vaion men det har väl sina orsaker). Senast jag handlade laptop var Apple ett finare märke och bortprioriterades då på grund av kostnaden men nu verkar det som att målgruppen är en annan. Någon som vet vad som hänt? Det känns inte lika exklusivt längre.

Prestandamässigt kan jag inte tänka mig att någon av ovanstående ska vara nödvändigt för dina ändamål. Det är just när man inte vill kompromissa med batteritid, skärm och vikt som priset sticker iväg.

Om det är så priset sticker iväg där vid vikten så är det något jag kan tumma på. En bra skärm och en batteritid som klarar skoldagen bör den dock ha.

Ingen annan som har några åsikter?

Asus M4A89GTD PRO USB3 | A-DATA 1600 MHZ CL9 | AMD Phenom II 955BE @ 3.81GHz @ 1,34125 Vcore | Gigabyte Radeon HD 6870 | 500 GB Western Digital | Corsair VX 550w | FD Define R3 | Koss SB49 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Shangri-La
Registrerad
Maj 2010

Köp en Surface Pro 3, så får du en riktigt sjysst PC i ett oslagbart lätt och smidigt paket. Men framförallt så får du världens bästa skrivpenna för pekskärm på köpet, så att du inte längre behöver använda kollegieblock. Detta är ett helt oslagbart sätt att göra anteckningar, då man t.ex. kan gör små illustrationen och skriva formler enklare än med ett tangentbord. Och nej, de kapacitiva pennorna som finns tilll andra pekplattor är inte samma sak.