Skoldator? Chromebook, Air, Zenbook?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Washington DC
Registrerad
Nov 2010

Skoldator? Chromebook, Air, Zenbook?

Hej, jag är en student som söker en prisvärd(självfallet) dator och har några frågor samt önskar mig några rekommendationer.
Ibland går jag mot strömmen och inte köper Apple-prylar eftersom begränsningarna är så stora generellt, men det är väl mest gängse folket. Jag får uppfattningen att här på Sweclockers är gemene användare faktiskt "emot" Apple och föredrar prylar där de kan konfigurera saker så mycket som möjligt utan begränsningar.

Datorn skall användas till skolarbete, mest arbete på Google Drive, lätt filmtittande och en del surfande med mycket flikar(minne?).
Skolan jag går på använder sig av moln att spara på och därför är utrymme inget så behövs allt för mycket, därför byter jag gärna ut en hårddisk på ~500 gb mot en SSD på 128.

Ja, som jag sa innan så kollar jag en del film och det vore trevligt med en bra skärm med hög kvalité på bild. Jag hatar att behöva vänta på datorn när man ska arbeta, jag vill kunna starta datorn fort, kunna skifta bland flikar samt enkla program utan att behöva vänta. För mig upplevs det som otroligt frustrerande att behöva sitta och vänta på datorn när man faktiskt tar tag i en uppgift och tänker göra den.

• Lätt filmtittande

• Bra skärm

• "Snabb" dator

• Relativt lätt

• Bra batteritid

Vad anses som ett bra alternativ för mig? Kan en billig Chromebook göra jobbet, jag är tveksam på titta film biten. Är det också så att man inte kan installera program på en sån?

Alternativt en Macbook Air 13' 128 GB eller något sorts Zenbook eller Ultrabook?

Det är en stor djungel av olika bärbara datorer man kan välja och eftersom man är student är man extremt noggrann med att få så mycket som möjligt utav pengarna.

Tack på förhand!