Asus T100/Acer Switch 10/Surface 2 (surfplatta, låg budget, skolanvändning)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2008

Asus T100/Acer Switch 10/Surface 2 (surfplatta, låg budget, skolanvändning)

Jag har nu suttit och slitit mitt hår över vilken som är den mest kompletta notebooken/surfplattan för mig. Hittills har jag lyckats minimera antalet till tre tävlande, men är självklart öppen för andra förslag! Det jag eftersöker är löstagbara enheter (platta och tangentbord), bra batteritid, Office ingår och ett lågt pris (helst inte över 4000 kronor).

Asus Transformer Book T100 10,1" / Z3775 / 2GB / 64GB+500GB / Win 8
Fördelar: Windows 8, bra batteritid, extra hårddisk, bäst processor av dessa tre.
Nackdelar: Vikten på grund av den extra hårddisken, byggkvaliteten.
Fråga: Värt med 500 GB extra utrymme eller satsa på modellen med enbart SSD?

Acer Aspire Switch 10.1" HD / Z3745 / 2GB / 64GB / Win 8
Fördelar: Windows 8, byggkvaliteten.
Nackdelar: Batteritiden.
Fråga: Sämre än T100 på många plan, värd det för byggkvaliteten?

Microsoft Surface 2 10" Full HD / T4 1,7Ghz / 2 GB RAM / 64GB / Win 8 RT
Fördelar: Full HD, vikten, byggkvaliteten, utseendet.
Nackdelar: Windows 8 RT (!), tangentbord ingår inte.
Fråga: Sämre än de två andra på många plan... vem försöker jag lura, denna surfplatta suger i jämförelse.

Tillagd:
Asus Transformer Book T200 / Z3775 / 2GB / 64GB / Win 8
Finns tyvärr inte mycket skrivet om denna, men verkar vara T100 med större skärm, bättre kameror och en mer USB-port.
Jämförelse mellan T100 och T200

Hjälp en student i nöd genom att lämna dina åsikter om mitt val!

Intel Core i7-4770K 3,5 GHz | Asus Radeon R9 280X 3 GB DirectCU II TOP | Asrock Z87 Extreme6 | EVGA Supernova 750 G2
16 GB Adata XPG 1600 MHz | Corsair Carbide Air 540 | Samsung Syncmaster S23A700D | Ducky Shine 3 | Mionix Castor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Jag har köpt en T100 till min morsa och en till min syrra. De är nöjda med dem. Den känns förstås aningen plastig men inte farligt. Skärmen är verkligen inte den bästa heller men den duger. Det jag hade saknat för en pluggdator är just att kunna anteckna med penna i OneNote för det är grymt för exempelvis anteckningar på en föreläsning eller så.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av snajk:

Jag har köpt en T100 till min morsa och en till min syrra. De är nöjda med dem. Den känns förstås aningen plastig men inte farligt. Skärmen är verkligen inte den bästa heller men den duger. Det jag hade saknat för en pluggdator är just att kunna anteckna med penna i OneNote för det är grymt för exempelvis anteckningar på en föreläsning eller så.

Tack för ditt inlägg! Det låter ungefär vad man får förvänta sig av en dator i denna prisklass.

Tycker du att skärmstorleken är lagom? Såg nämligen att Asus Transformer Book T200 börjat säljas nu, vilken har lite större skärm.
Angående att anteckna har jag på min förra surfplatta försökt anteckna med skärmpenna, men hinner inte med tempot föreläsarna har. Nu tänkte jag istället skriva för hand i anteckningsblock och sedan skriva över det på datorn.

Intel Core i7-4770K 3,5 GHz | Asus Radeon R9 280X 3 GB DirectCU II TOP | Asrock Z87 Extreme6 | EVGA Supernova 750 G2
16 GB Adata XPG 1600 MHz | Corsair Carbide Air 540 | Samsung Syncmaster S23A700D | Ducky Shine 3 | Mionix Castor