Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Jul 2013

Bygga handbroms för bilspel.

Tjena gjorde en liten snabb ritning på en handbroms för bilspel, t.ex drifting, dirt osv :

Ganska enkelt bygge med givare och fjäderbelastning. Men hur är det med att programmera givaren som en knapp?
Bara lite små idéer man har..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I skogen
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av zz00zz:

Tjena gjorde en liten snabb ritning på en handbroms för bilspel, t.ex drifting, dirt osv

Coolt, men hur ska du koppla in den till datorn?

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av cyzed:

Coolt, men hur ska du koppla in den till datorn?

Tänkte ta ett äldre tangentbord eller mus och slakta och löda om

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Utanför götet
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av zz00zz:

Tjena gjorde en liten snabb ritning på en handbroms för bilspel, t.ex drifting, dirt osv :

Ganska enkelt bygge med givare och fjäderbelastning. Men hur är det med att programmera givaren som en knapp?
Bara lite små idéer man har..

Det kanske bara är jag som tänker fel nu men så som det ser ut på bilden, kommer inte fjädern trycka handbromsen mot knappen?

Dator 1: Gigabyte GA-MA790XT-UD4P || AMD Phenom II X4 945 @ 3,5GHz || Noctua NH-U9B || Asus GTX 760 2GB || Crucial 16GB || Intel 330 180GB + HDD 2000GB || Antec NINE HUNDRED || Corsair AX 760W
Dator 2: Gigabyte GA-970A-UD3 || FX-6300 || Cooler Master Hyper 212 || Sapphire HD 5850 1GB || Kingston 8GB || Samsung 840 120GB + HDD 1750GB || Lian Li PC-K56 || Corsair CX 450W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Suomi Finland Perkele
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av gamefreak:

Det kanske bara är jag som tänker fel nu men så som det ser ut på bilden, kommer inte fjädern trycka handbromsen mot knappen?

Beror på hur lång fjädern är.
Om den är kort kommer den att återgå till center läger.
Lång så går det som du säger.

Tolkar att knappen är den lila boxen till vänster

PSN: TobaksHosto
Rota3: Intel Core i5 2500k - Asus GTX 680 DCII 2GB - Corsair Force 120gb - Fractal Design R3 - Corsair HX650
Spartanen: AMD PhenomII X3 720 BE - XFXRadeon 4850- Antec Three Hundred - 550W PSU

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av zz00zz:

Tänkte ta ett äldre tangentbord eller mus och slakta och löda om

Skickades från m.sweclockers.com

Ett tips är att bara löda den till en befintlig knapp i vilken ratt du nu använder, om du är beredd att plocka isär den. Har du en G25/G27 är det väldigt enkelt, bara att plocka isär "växelspaksmodulen" och löda dit två kablar på en av knapparna på baksidan av kretskortet. Så gjorde jag och fördelen är då att det fungerar även till PS3/PS4 eftersom man använder en befintlig knapp bara. Inget trassel på PC heller för den delen, med flera enheter eller så. Visst förlorar man en knapp men finns ju så det blir över ändå. Min konstruktion av handbromsen är dock pinsamt enkel. Finns dock många som gjort så som du funderar, här t.ex.:

Sett de som är mer hardcore som byggt "analog" (med egen axel i spel) handbroms genom att bl.a. slakta en joystick men det känns lite overkill Kräver ju också att spelet stödjer det, vet inte om det finns så många som gör det ...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007

Använda Arduino för att programmera ihop detta går också

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2010

Detta funkar ju tydligen också

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av gamefreak:

Skrivet av nick-li:

Beror på hur lång fjädern är.
Om den är kort kommer den att återgå till center läger.
Lång så går det som du säger.

Tolkar att knappen är den lila boxen till vänster

asså den här ritningen gjorde jag snabbt men inte riktigt som jag har tänkt mig för att man ska se lättare på bilden, antingen har man en dragfjäder där det är ritat på bilden eller så har man en fjäder på motsatt sida vid knappen och yes det är boxen

Skrivet av fragande:

Ett tips är att bara löda den till en befintlig knapp i vilken ratt du nu använder, om du är beredd att plocka isär den. Har du en G25/G27 är det väldigt enkelt, bara att plocka isär "växelspaksmodulen" och löda dit två kablar på en av knapparna på baksidan av kretskortet. Så gjorde jag och fördelen är då att det fungerar även till PS3/PS4 eftersom man använder en befintlig knapp bara. Inget trassel på PC heller för den delen, med flera enheter eller så. Visst förlorar man en knapp men finns ju så det blir över ändå. Min konstruktion av handbromsen är dock pinsamt enkel. Finns dock många som gjort så som du funderar, här t.ex.:

https://www.youtube.com/watch?v=qAFCdSj6sao

Sett de som är mer hardcore som byggt "analog" (med egen axel i spel) handbroms genom att bl.a. slakta en joystick men det känns lite overkill Kräver ju också att spelet stödjer det, vet inte om det finns så många som gör det ...

jo det har man ju sett, men att bygga ihop med knappen låter bra.. blir nog så.

Skrivet av Commander:

Använda Arduino för att programmera ihop detta går också

blir nog lättare med att fixa direkt i knappen men men

Skrivet av Qnott:

hahah jo har sett den men 100$ för den där "stinky board" bara för att bygga den där handbromsen, njaaa..