Väderstation till dator, med 10-15 separata givare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

Väderstation till dator, med 10-15 separata givare?

Jo, nu har den tiden kommit när man har köpt hus för första gången. Och det går ju inte att låta bli att nördifiera det en aning. På grund av husets uppvärmningssystem, golvvärme i alla rum, men utan kalibrerade termostater (de är av typen "kallt - lite mindre kallt - varmt") så behöver jag övervaka temperaturerna i varje enskilt rum.

Det finns väderstationer som tillåter koppling till dator, javisst, men de har allt för ofta begränsningar i hur många givare man kan koppla till dem.

Nu behöver jag egentligen inte själva väderstationen som sådan, det finns redan i huset för utomhustemp och luftfuktighet och allt det där, jag behöver något som klarar 10-15 trådlösa givare via USB (eller WIFI för den delen, jag är inte kinkig) till en dator, och väldigt gärna utan att behöva programmera möget själv (dvs, helst ingen R-Pi).

Nån som har några vettiga förslag?

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Shudnawz:

Jo, nu har den tiden kommit när man har köpt hus för första gången. Och det går ju inte att låta bli att nördifiera det en aning. På grund av husets uppvärmningssystem, golvvärme i alla rum, men utan kalibrerade termostater (de är av typen "kallt - lite mindre kallt - varmt") så behöver jag övervaka temperaturerna i varje enskilt rum.

Det finns väderstationer som tillåter koppling till dator, javisst, men de har allt för ofta begränsningar i hur många givare man kan koppla till dem.

Nu behöver jag egentligen inte själva väderstationen som sådan, det finns redan i huset för utomhustemp och luftfuktighet och allt det där, jag behöver något som klarar 10-15 trådlösa givare via USB (eller WIFI för den delen, jag är inte kinkig) till en dator, och väldigt gärna utan att behöva programmera möget själv (dvs, helst ingen R-Pi).

Nån som har några vettiga förslag?

När jag hjälpte farsan att leta upp en väderstation och sätta upp det för 2? år sen så konstaterade vi rätt snabbt att det inte finns färdiga sådana som kan ta emot från väldigt många sensorer. Den vi landade på då klarade 8 stycken tror jag (kör den med temp inne, temp ute norr, temp ute söder, vind taket, regn, luftfuktighet inne och ute samt solstrålning ute). Väderstationen funkar bra men programvaran att koppla detta till datorn och logga informationen är bortom värdelös så någon längre statistik går inte att få fram.

Med detta sagt så skulle detta projektet startat idag istället skulle jag valt en r-pi lösning alla dagar i veckan då det redan finns massa genier ute på nätet som gjort koden mm för detta ändamål redan så du får en öppnare, modifierbar och framför allt bättre lösning än de som säljs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av lanbonden:

När jag hjälpte farsan att leta upp en väderstation och sätta upp det för 2? år sen så konstaterade vi rätt snabbt att det inte finns färdiga sådana som kan ta emot från väldigt många sensorer. Den vi landade på då klarade 8 stycken tror jag (kör den med temp inne, temp ute norr, temp ute söder, vind taket, regn, luftfuktighet inne och ute samt solstrålning ute). Väderstationen funkar bra men programvaran att koppla detta till datorn och logga informationen är bortom värdelös så någon längre statistik går inte att få fram.

Med detta sagt så skulle detta projektet startat idag istället skulle jag valt en r-pi lösning alla dagar i veckan då det redan finns massa genier ute på nätet som gjort koden mm för detta ändamål redan så du får en öppnare, modifierbar och framför allt bättre lösning än de som säljs

8 hade iof räckt, kan slå ihop några zoner i värsta fall, eller flytta givarna om nåt behöver kollas. Minns du vad den hette? Det senaste jag hittar nu är nån Netatmo som verkar rätt avancerad och har bra koppling till smartphones, men är begränsad till 4st inomhussensorer.

Det är inte det att jag inte hade velat nörda ner mig i en r-pi-lösning, men med småbarn och nytt hus så räcker inte riktigt tiden till. Plug-and-play ftw!

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

alltså, det du vill ha är ett hemlarm med de funktionerna du eftersöker, vet att tex http://www.verisure.se/smarta-hem.html har det i sina paket för nybyggda hus från Movehome; men eftersom du redan har huset kanske det ändå går att mecka in i efterhand? saker som tex luftfuktighet (i badrum eller kök tex; någon glömt lämna fläkten igång efter en vaarm dusch? eller vrålkokar på spisen?) eller temperatursensorer.

annars går allt att mecka ihop på wifit med ett par raspberry pi och temperatursonder för dem; sen en hemsida som bara kör iframes och visar varje pi's individuella temperatur i en tabell?

edit: läste igenom igen och du ville inte behöva programmera skiten själv, problemet med standalone wifisensorer brukar vara att de är DYRA, så koppla hellre på en r-pi på dina befintliga sonder, paralellt med deras avläsning, och be någon hjälpa dig skriva ett script som tar informationen från sensorn och gör den till en hemsida med två rader text på: rad ett - rumsnamn och rad två - temperatur med 1 decimals nogrannhet.

Shoebox PC - Coolermaster Elite 130 - i5 4690K - Corsair H60 v2 - BeQuiet! L8 630W - Sapphire R9 290 Tri-X OC - 16GB CL9 - Gigabyte Z97N+Wifi

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Kan man bygga någon lösning mha Tellstick?

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

Här hittade jag en rätt bra guide för att bygga ett eget sensornät, men jag måste erkänna att det var år och dar sen jag höll på med microcontrollers och annat pyssel. Men det verkar som att det här är den enda rimliga lösningen. Fan också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av giplet:

Kan man bygga någon lösning mha Tellstick?

Där sa du nåt. En Tellstick Duo (700kr) och en drös sensorer för 179kr/st är nog den gyllene medelvägen. Det kommer ju gå på drygt 2000kr, men omräknat i tid det skulle ta att bygga något eget så ser jag inte att det är oförsvarbart. Check på detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/root
Registrerad
Dec 2008

Varför inte skaffa digitala termostater ist?

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Shudnawz:

Där sa du nåt. En Tellstick Duo (700kr) och en drös sensorer för 179kr/st är nog den gyllene medelvägen. Det kommer ju gå på drygt 2000kr, men omräknat i tid det skulle ta att bygga något eget så ser jag inte att det är oförsvarbart. Check på detta.

Ett plus är ju att du kan styra saker med din Tellstick också om du skulle vilja det.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av raWpackeT:

Varför inte skaffa digitala termostater ist?

För det kommer kosta 2000kr/st istället för totalt. Möjligen senare, men det är inte något som är på tapeten de närmaste åren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Mar 2007

Det finns en hel del Z-Wave baserade prylar. Kolla på http://www.interaktivahem.se/ och http://gronahus.se/.

Better to have and not need, than to need and not have.