hårddisk i RAW läge

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Sep 2003

hårddisk i RAW läge

vad jag förstått så beror detta på att den är utan något filsystem som i detta fall Windows 7 förstår.

Jag bryr mig inte om datat som ev ligger på den utan vill bara få den brukbar igen.

Någon som vet om något enkelt sätt?

bästa antiviruset: windowsupdate.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

Bara att formatera den till ntfs görs enkelt via högerklick på hårddisken och välja 'formatera' (om den är större än 500gb sätt allokeringsstorlek på 4096 byte)

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.9 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. blandat 16 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, gtx 780 msi gaming och nätagg plexgear 600w SSD: 60 gb intel 330

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Sep 2003

nix, inte så enkelt tyvärr.....

bästa antiviruset: windowsupdate.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av mkj:

nix, inte så enkelt tyvärr.....

Borde vara så enkelt faktiskt, dock du kan behöva ta bort det partition som nu är RAW först, går det inte med Windows, så boota med en live linux disk.

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

rådataläget är bara för att du skall kunna LÄSA bit för bit från den, det som händer är att indexpartitionen på den på något sätt blivit korrupt, det BORDE gå att fixa med bootrec /fixmbr när du har en kommandotolk framför dig, eventuellt behöver du boota en recoverycd för det.

i annat fall vänd dig till tillverkaren av hårddisken för att få tag på disk utilities och tekniska manualer.

Shoebox PC - Coolermaster Elite 130 - i5 4690K - Corsair H60 v2 - BeQuiet! L8 630W - Sapphire R9 290 Tri-X OC - 16GB CL9 - Gigabyte Z97N+Wifi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av ksw:

rådataläget är bara för att du skall kunna LÄSA bit för bit från den, det som händer är att indexpartitionen på den på något sätt blivit korrupt, det BORDE gå att fixa med bootrec /fixmbr när du har en kommandotolk framför dig, eventuellt behöver du boota en recoverycd för det.

i annat fall vänd dig till tillverkaren av hårddisken för att få tag på disk utilities och tekniska manualer.

Ok. Måste fråga...
Ska du försöka rädda informationen?

Eller vill du bara komma åt disken och använda den som tom/ny disk?