Är wd velociRaptor 10000 rpm bättre än wd black 7200 rpm för spel ?

Permalänk

Är wd velociRaptor 10000 rpm bättre än wd black 7200 rpm för spel ?

Hej. som ni kanske har märkt på rubriken är jag inte den största hajfenan på området.

Jag behöver inom en snar framtid köpa ny hdd samt en sdd.
jag spelar mycket spel allt från hearthstone till bf4.
jag har idag lärt mig att det finns olika färger på hdd wd, black skulle tydligen vara för prestanda?

ge gärna tips på sdd samt hdd inom rimligt pris (0-1500kr)

tack på förhand!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z97-G43 GAMING, Minne: Kingston 8GB (2x4GB) CL11 2400Mhz XMP Beast Series, HDD1: Transcend ssd 250 Gb, HDD2: Hdd 500 Gb, CPU: I5 4460, GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB, Tangentbord: Func kb-460 (Mx brown), Mus: Roccat savu, Monitor: benq xl2411z, Nätagg: Be quiet kraft 600W.

Permalänk
Medlem

En velociraptor disk kommer vara snabbare men i denna tid känns det lite utdaterat eftersom det finns ssd'er

Permalänk
Medlem

En snabb hårddisk minskar bara ladnings tiden, inte prestandan i själva spelet. om du vill minska laddningstiden så ska du nog kolla på en ssd

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns snabbare mekaniska diskar än Velociraptorn idag, den är en gammal dinosaurie inte bara i namnet, Seagate Constallation (eller de heter väl enterprise serien numera) är de snabbaste sataanslutna hdderna, och de största är snabbast, så en 6 Tbyteare är vad du ska satsa på, eller en ssd.
http://www.seagate.com/about/newsroom/press-releases/Seagate-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

tack för alla svar !
ska titta runt lite till då.
ni på sweclockers är verkligen fantastiska !

Visa signatur

Moderkort: MSI Z97-G43 GAMING, Minne: Kingston 8GB (2x4GB) CL11 2400Mhz XMP Beast Series, HDD1: Transcend ssd 250 Gb, HDD2: Hdd 500 Gb, CPU: I5 4460, GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB, Tangentbord: Func kb-460 (Mx brown), Mus: Roccat savu, Monitor: benq xl2411z, Nätagg: Be quiet kraft 600W.

Permalänk
Avstängd

Satsa hellre på en SSD som är ytterligare någon storlek större och köp en mekanisk disk som är långsammare istället.

Ha SSD för operativsystemet och program, partitionera ut ytterligare en del för spel och lagring av filer du använder ofta. Typ Photoshop på operativsystemspartitionen och bilderna på den andra partitionen. Välj sedan en lite långsammare lagringsdisk i valfri storlek istället.

Operativsystemspartitionen drar du sedan dagliga/veckovisa/månadsvisa/vadduvill backuper på

Spel behöver du kanske inte backa upp och när en bild är färdigbehandlad så flyttar du den till din lagringsdisk.

Så hade nog jag gjort.