Hjälpmedel för att böjja plexi-rör

Permalänk
Medlem

Hjälpmedel för att böjja plexi-rör

Tjenare !

Håller på att förbereda ett byte av slangar till plexi-rör i min vattenkylning.

Problemet är att jag inte hittar något jag kan ha i rören när jag värmt upp dem och sen ska böjja till dem.

Så ni som redan har gjort detta, vad använde ni och var köpte ni det ?

Alla tips o förslag mottages !

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

antingen kan du trycksätta dem, och böja stora kurvor; eller så gör du det såhär och värmer upp med något i dem redan: https://www.youtube.com/watch?v=mHpreTceVpw

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

som material inuti finns det alltid någon som säljer "gummisnöre" eller runda gummistavar av olika dimensioner. kom ihåg att välja en MINDRE dimension än rörets innerdiameter, för annars blir det jävligt tajt att få in och ut det. speciellt efter värmningen.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Det är just det där "gummisnöret/staven" jag letar efter, men hittar inget.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Dom har faktiskt kit på både coolingstuff och coolerkit nu
Hade missat dem totalt men nu är det påväg till min brevlåda.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

härligt! failar det kör grov silikonslang och mässingsnipplar (borde inte ge någon galv korrosion mot kopparblock/kylare... fast du kan ju ha alublock så vad vet jag)

http://www.dansdata.com/burning.htm

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

coolt, visste inte att man kunde använda rör till vattenkylning, men hur fäster man röret mot nipplarna sen? Med slang blir det ju tätt men med rör känns det som det borde bli glipor om man bara trär över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

coolt, visste inte att man kunde använda rör till vattenkylning, men hur fäster man röret mot nipplarna sen? Med slang blir det ju tätt men med rör känns det som det borde bli glipor om man bara trär över?

Man använder "nipplar" med o-ringar som tätar runt röret. Blir jävligt snyggt, men kräver en hel del jobb

Permalänk
Medlem

Det krävs lite jobb ja.

Har nu använt färdigt mitt kit och har fått nipplar över då jag beställde en del för mkt.
PM om nån är intresserad.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Fråga till dom som provat sig på detta för första gången, va det "svårt" har ni bilder på era byggen ? vart det tätt från början eller var det gör om gör rätt ett par gånger ?

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T