NAS till Rapberry Pi med OpenELEC

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

NAS till Rapberry Pi med OpenELEC

Jag letar efter en NAS eller något som är kompatibelt med openelec, pratade med komplett men de hade tydligen inget som de var säkra skulle funka med openelec så undrar om någon vet något som funkar. Just nu har jag en extern hdd kopplad direkt till min raspberry men tycker det är lite bökigt att behöva koppla ur hdd och koppla in den i min laptop varje gång jag vill lägga till något i den därför har jag funderat på en NAS, så jag kan komma åt filerna både från min laptop och raspberry utan att behöva flytta hdd varje gång. Någon som vet något som fungerar med OpenELEC?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Dec 2009

Vilken nas som helst kan du använda som delar ut filerna med hjälp av Samba eller NFS.

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av erCarN:

Vilken nas som helst kan du använda som delar ut filerna med hjälp av Samba eller NFS.

Hur kommer det sig att komplett säger att dom inte har någon som funkar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av Err0r90:

Hur kommer det sig att komplett säger att dom inte har någon som funkar?

För att dom antagligen inte har en aning om vad du frågar efter vilken NAS som helst med smb/nfs fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2009

Zyxel NSA 325v2 verkar vara rätt nice och prisvärd ifall du vill ha en budgetvariant.
Du sku lle också kunan dela ut din hdd från Rpin och kopiera filer över nätverket?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
forumid=45
Registrerad
Jul 2001

Kan man köra raid med två externa usb hdd?

Inte Core i5 4670k | MSI Z87-G45 | Corsair 16gb 1600Mhz Vengeance | Corsair RM 750W 80+ Gold | Fractal Design Define R4 | Intel SSD 330 180+120gb | Windows 10 Pro | Sapphire Radeon 290 TRI-X | Dell UltraSharp U2713HM |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Romoes:

Zyxel NSA 325v2 verkar vara rätt nice och prisvärd ifall du vill ha en budgetvariant.
Du sku lle också kunan dela ut din hdd från Rpin och kopiera filer över nätverket?

Zyxel NSA 325v2 den var ju ett riktigt bra pris på om jag köper den och en hdd skulle allt fungera sen för att bara koppla in eller kommer jag behöva något annat också? Är inte så high på datorer så vad mena du med dela ut din hdd från Rpin och kopiera filer över nätverket?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Err0r90:

Zyxel NSA 325v2 den var ju ett riktigt bra pris på om jag köper den och en hdd skulle allt fungera sen för att bara koppla in eller kommer jag behöva något annat också? Är inte så high på datorer så vad mena du med dela ut din hdd från Rpin och kopiera filer över nätverket?

Bara att köpa hårddiskar och installera. Men vill du ha något lite enklare kan du skaffa någon som redan har hdd i sig typ "WD my book".
Jag menar att du kan ha din hårddisk ansluten till RPin och sedan dela ut den så att du kan komma åt den från din laptop via nätverket även om den är ansluten till RPin.
Men egentligen är det nog lättare att ha din hdd ansluten till din laptop och dela den till din raspberry pi.

Tänkt dig en NAS men det är din RPi eller laptop som är NASen tillsammans med hdd

http://choorucode.com/2012/08/18/how-to-access-windows-shared...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Romoes:

Bara att köpa hårddiskar och installera. Men vill du ha något lite enklare kan du skaffa någon som redan har hdd i sig typ "WD my book".
Jag menar att du kan ha din hårddisk ansluten till RPin och sedan dela ut den så att du kan komma åt den från din laptop via nätverket även om den är ansluten till RPin.
Men egentligen är det nog lättare att ha din hdd ansluten till din laptop och dela den till din raspberry pi.

Tänkt dig en NAS men det är din RPi eller laptop som är NASen tillsammans med hdd

http://choorucode.com/2012/08/18/how-to-access-windows-shared...

Okej då fattar jag det låter ju egentligen lättare att göra så än o köpa en NAS.