Köpråd hårddisk nas/ftp/torrent/streaming

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007

Köpråd hårddisk nas/ftp/torrent/streaming

Hej, jag har en dator stående i en garderob med en 2Tb Samsung disk och en 1tb Samsung disk båda samma modell inköpta för 4-5 år sedan, dessa börjar nu bli trötta, speciellt 2Tb disken som börjar bli långsam och få skriva om sektorer och så, den måste alltså bytas redan igår.

Funderar på att köpa antingen

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/sata-35...

eller
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/sata-35...

Kommer att köpa 2 diskar, den ena kommer i huvudsak att lagra 2.5tb data, kommer inte skrivas till mycket men kommer behöva ha tillgång till datan på disken 24/7

Den andra disken kommer det nästan konstant skrivas till, mycket överföringar inom nätverket från disken och många arkiv att packa upp på det. Kanske 2 olika diskar är den bästa lösningen för mig? Jag vet inte, därför behöver jag er för att ge mig råd. Jag har c:a 2500 i budget för att köpa det bästa jag kan.

Jag behöver alltså 6gb totalt, och är öppen för förslag för att nå dit om det finns en bättre lösning än vad jag har.

En annan fråga är, vilken är den optimala temperaturen för hårddiskar? Mina har pendlat mellan 25-27 på vintern och 34-36 på sommaren.

Ryzen 1700x @ Corsair 16gb 3200mhz lpx @ Gigabyte 7950 @ Msi x370 plus @ Evga 650 80+gold modulärt @ Fractal r5 @ Corsair hydro 110i = Benq 144hz 1920-1080 24tum
i5 4670k @ Asus z-87a @ Corsair vx450 @ Corsair 16gb 1600mhz @ Fractal r3
c2d e4400 @ 4gb noname @ 10tb+ @ noname chassi

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2013

Båda diskarna är lika bra. Men jag har övergått ifrån green- till red-serien mest pga 1 extra års garanti och att den är tillämpad till nas. Annars är det nog skitsamma. Alla diskar håller typ lika länge oavsett hur mycket pengar du lägger. Alla de här enterprise-diskarna håller inte så mycket längre heller än vanliga. Kör på red eller green, det kvittar. Eller köp en av varje så vet du vad du vill ha till nästa gång.

Sålänge du har en luftström genom chassit så behöver du inte oroa dig för temperaturen på diskarna. Det kan bara vara en svag luftström så att luften byts ut i chassit. Alltså fin kabeldragning och fläktar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007

Sjysst kabeldragning och ventilation finns, dammskyddad till och med. Ok, blir nog några Red i såna fall, visste ej att det var skillnad på garanti. Om jag inte har fel är Red även den nyare av dom 2?

En annan fråga, har ingen erfarenhet av diskar med 5400rpm, hur snabbt klarar dom att skriva data?

Ryzen 1700x @ Corsair 16gb 3200mhz lpx @ Gigabyte 7950 @ Msi x370 plus @ Evga 650 80+gold modulärt @ Fractal r5 @ Corsair hydro 110i = Benq 144hz 1920-1080 24tum

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av sleepyoh:

Sjysst kabeldragning och ventilation finns, dammskyddad till och med. Ok, blir nog några Red i såna fall, visste ej att det var skillnad på garanti. Om jag inte har fel är Red även den nyare av dom 2?

En annan fråga, har ingen erfarenhet av diskar med 5400rpm, hur snabbt klarar dom att skriva data?

Vet inte vilken som är nyare. De har ju en massa olika serier, red, green, purple, black, blue. Tror alla är lika nya. Har nog ingen betydelse. 5400 rpm klarar cirka 130 MB/s tror jag. Den klarar att spela flera 4K-filmer samtidigt och spel är inga problem. Sen är 5400 rpm även tystare pga lägre varvtal.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007

Det var som fan, det hade jag inte trott. När min 2tb var ny kom jag upp i 30/40Mb/s, nu (Allt viktigt är på ''backup'' just nu) Gör den som max 4Mb/s innan den blir ''överbelastad''

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2013

Okej, men det är bara interfacet som kommer upp i 130 MB/s, allstå på SATA-kabeln, datan som går ifrån ena änden till den andra(har jag för mig). Tillverkarna skriver ut denna höga siffra(130 MB/s) eftersom att den är högre än "real-world"-siffror. I benchmarks kommer man upp i dessa siffror eftersom att då läses en klump data av hårddisken och sen får man ut denna höga siffra på 130 MB/s enligt benchmarket. Men när man läser av ifrån ett filsystem så blir det lägre och även när man läser av filer ifrån filsystemet eftersom att all data inte ligger så perfekt som den "klumpen" som benchmarket läser av. Så när jag flyttar filer ifrån min WD green(alltså read-performance) så kommer jag upp i 30-50 MB/s. Write-performance vet jag inte. Men det har även mycket att göra med vilket filsystem man använder. I mitt fall använder jag NTFS precis som som de flesta som har Windows.

Så man ligger mellan 30-50 MB/s. 130 MB/s kan man glömma. Aldrig sett såna siffror med mina mekaniska hårddiskar.

Men flera 4K-filmer klarar den av att spela upp samtidigt. 30 MB/s = 210 Mbit/s. Netflix 4K-filmer har en bitrate på 12-20 Mbit/s eftersom att de ville hålla nere bitraten pga för höga bandbredder på linorna. Men det är ju inte toppkvalite eftersom att en 1080p-film på Bluray har ju över 14 Mbit/s. När 4K kommer ut på Bluray eller vad det kommer kallas så kommer bitraten bli betydligt högre. Har inga siffror på de.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2003

Jag hade köpt en mindre lite "finare" disk (ES.2/RE4 etc, dvs konsumentdiskar som kostar lite mer, jag inbillar mig att de tål lite mer. Riktiga enterprise kör inte SATA). Kanske 500GB/1000GB. Låt den ta hand om Torrents. Det blir skit på disken och fragmenteringen kommer vara brutal. Skit samma.
Sen köper du en så stor och billig disk du kan för pengarna du har kvar. Lägg över det du ska spara där.
Var lite aktiv och inte så slö - håll torrentdisken med utrymme och kopiera efter hand (jag vet att man är lite slö där, men ta dig i kragen).
Själv kör jag:
1. OS (SSD).
2. Apps (SSD).
3. Torrents (ES.2).
4. Uppack. Kolla om det är nått att ha. Billig disk.
5,6,7,8... Långtidslagring. Billig disk.

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Workstation - Server - Kenner 4-ever

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007

Tack för svar, har bestämt mig för att handla 2st 3tb red diskar och sen en 1tb disk som får agera 'torrent' disk.

Den ena 3tb blir fylld direkt som backup, den andra blir pågående lagring och den mindre blir torrent disk. Blir Seagate 7200 rpm till torrent disk, borde funka, har haft några Seagate förut och dom har varit pålitliga. /wave