Ytterligare en kompaktkameratråd

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Ytterligare en kompaktkameratråd

Skaffade för ett antal år sedan en Nikon Coolpix som första digitalkamera. Sedan köpte jag en D70s som första DSLR och har med tiden köpt ett och annat mellanklassobjektiv till denna.
Efter ett tag gick Coolpixen sönder och eftersom jag var lite insnöad på Nikon skaffade jag en s8000 som kompakt backup. Sedan började jag fundera på att uppgradera min D70s, men kunde inte bestämma om jag ville fortsätta med DX eller byta till FX. Så jag skaffade en Sony NEX-5n.
Har fortfarande svårt att bestämma mig för hur jag vill göra med min DSLR, men nu börjar min kompaktkamera att ge upp. Så jag funderar på att försöka hitta en ersättare till den som man enkelt kan ta med sig om man t.ex. ska gå ut med barnen.
Därför skulle jag vilja hitta en kompaktkamera som är ett steg upp från en mobilkamera, men ändå inte allt för dyr så att jag kan lägga undan till min DSLR-uppgradering. Finns det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Okt 2010

Sony RX100,en av de bästa kompakter som går att köpa för rimliga pengar,det beror förstås på vad du är ute efter,vill du ha full kontroll så är det ett givet val.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003

En budget hade ju varit najs...

Lågprisalternativet är nog, IMO, Olympus XZ-10. Det är en riktigt fin kamera för den relativt lilla pengen.
Kan man lägga lite mer så finns Canon S120, Olympus XZ-2, Panasonic LX7 och Samsung EX2F som alla har lite större sensor. XZ-2 är nog mest prisvärd, IMO.
Ytterligare en liten bit upp finns Sony RX100 i tre olika versioner. Version 1 är, IMO, mest prisvärd, nu när den bara kostar 3500kr. Skillnaden till version 2 är inte jättestor, men till 3:an är det lite mer som skiljer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

Rx100 är trevlig och jag har haft den, två gånger
Ett alternativ att kolla på är Panasonic LX7, också bra med tex inbyggda ND.
Men av alla de kompaktkameror jag haft så är de jag tycker bäst ersätter en DSLR för stillbilder Fuji X20 och X10.
De har grym optik med en jätte härlig zoom, range finder sökare, fotar raw och allt sånt bla bla bla, välbyggda och ser nice ut.
X20 är snabb i autofokusen, X10 är det inte, annars är de rätt lika.
Finns oförskämt billiga begagnade nu.

EDIT: Om pengar inte är problemet så finns det ganska "billiga" begagnade RX1or ute nu. Fullformat i fickformat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Sony RX100 låter helt klart väldigt intressant, men priset känns lite högt. Har tänkt mig någonstans kring 2-3000 kr för att få en hyfsad kamera, men ändå kunna lägga undan lite till min framtida DSLR-uppgradering. Dock har jag ett presentkort hos CDON på 800 som jag inte vet vad jag ska göra med så finns den där kan jag nog gå lite över 3000kr, men RX100 verkar inte finnas kvar hos dem.
CDON verkar dock ha både Panasonic LX7 och Samsung EX2F. Får kolla upp skillnaderna mellan dem(och RX100).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av pomelo:

Sony RX100 låter helt klart väldigt intressant, men priset känns lite högt. Har tänkt mig någonstans kring 2-3000 kr för att få en hyfsad kamera, men ändå kunna lägga undan lite till min framtida DSLR-uppgradering. Dock har jag ett presentkort hos CDON på 800 som jag inte vet vad jag ska göra med så finns den där kan jag nog gå lite över 3000kr, men RX100 verkar inte finnas kvar hos dem.
CDON verkar dock ha både Panasonic LX7 och Samsung EX2F. Får kolla upp skillnaderna mellan dem(och RX100).

Sony RX100 har 1tums sensor och de andra bara 1/1,7" dessutom har RX100 20mp upplösning,kvalitetmässigt bör du nog överväga RX100,filmfunktionen är också rätt duglig,dock megasölig autofokus under filmning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Nov 2007

Den här kan vara intressant på cdon: http://cdon.se/hemelektronik/canon/canon-eos-m-18-55-90ex-red..., bättre än billiga kompaktkameror.

Intel i7 7700K, XFX Radeon P390, 16 gb, EVGA G2 750w | Intel i7 2600K, Radeon 6870, 16 gb, EVGA G2 750w | Laptop Asus FX502VM, i5 7300HQ, Nvidia 1060, 8 gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Jag har en Panasonic LX7 som jag gillar. Bra både på foto och film. Visst sensorn är mindre än RX100 men samtidigt har den 1.4 i bländare så jag tror att den lider inte så mycket av det. Har för mig man får lite mer vidvinkel också med LX7 jämfört mot RX100. Uppskattar det inbyggda ND-filtret, särskilt när man filmar utomhus i solsken. Jag köpte den ny för ca 2000 kr på ebay. Nu har jag inte använt RX100 så tyvärr kan jag inte ge någon jämförelse i handhavande men jag tycker LX7 är smidig att använda med alla funktioner man behöver lätt åtkomliga.

Dessa bilderna tog jag med LX7: #14792154